• HippieJo

Träning...

Hej på er!

Har precis avslutat en ohälsosam diet och insett att jag vill leva ett sunt och friskt liv. Ska sluta allt vad räkna kalorier heter, försöka äta normalt; bra och nyttigt och börja träna istället. Vad jag nu behöver är lite tips för att få en bra start. Jag vill både motionsträna och styrketräna men vill inte göra fel. Första gången (i förrgår) jag tränade gjorde jag såhär:

Cykla: 45 min
    Styrketräna (de största muskelgr.): 50 min
    Cykla: 5 min

Tänkte även avsluta med lite plask i bassängen :).

Låter det bra? För mycket? För lite?

Tänkte köra ca 3 dagar i veckan.

Tacksam för lite guidning :).

• Svar på tråden Träning...
  • Victory

Vi ska till turkiet med jobbet, så det är delvis studieresa, delvis semester. Så lite bada och sola blir det nog och då skulle jag så gärna vilja vara i min gamla form (var ganska vältränad och lite muskulös för ca ett halvår sedan). Men tyvärr har det gått utför i sommar...

Det har blivit lite onyttig mat senaste dagarna (har varit bortbjudna) men jag är verkigen motiverad att ta tag i den biten också! Jag har kommit på att min mage nog är lite känslig för mjölk, den har en tendens att svälla upp och jag tror jag har hittat ett samband med mjölk. Så jag ska försäka undvika det och se om det blir bättre.

Tvillingsjäl och HippieJo; heja, heja! Kämpa på!

Nu ska jag göra några armhävningar!!!

• HippieJo

Idag har jag tränat :). Och bakat kanelbullar. Hihi, såå mumsigt det var!

KRAM

• tvillingsjäl

Victory: Klart du kommer att vara iform igen snart! trevligt att komma iväg till lite sol iallafall!! Tråkigt att du är känslig mot cmjölk, du borde kolla upp det, kanske är det laktosintolerans? det har min pappa...han dricker inte mjölk längre..

Idag har jag haft vilodag, varit skönt...har tränat bra i veckan så jag behöver ändå vila mitt ben lite!

Hippiejo: Åh vad gott!! bullar och mjölk!! Otroligt gott!

• Victory

Igår åt jag riktigt bra, nästan inget onyttigt utan en massa frukt och annat gott! (fast nu blev jag ju sugen på bullar, förstås!)

Men träningen går det INTE bra med. Nu känner jag mig förkyld igen (ont i halsen och snuvig) så det är bäst att vila sig i form

• tvillingsjäl

hmm..igår åt jag både fika på ett möte å sen på kvällen när jag kom hem så hade sambon sparat lite godis åt mig...fast det var inte så mycke iaf!

Idag gick jag till jobbet iaf...har jobbat kväll i veckan så ingen cykling eller styrketräning har det blivit..fast nu är jag ledig imorrn så det blir långhelg med MYCKE träning!! Hur går det för er tjejer?!

• HippieJo

Efter ett par veckors absolut slapperi så har jag gett mig i vinn på att komma i form igen. Idag började jag och det gick toppen tills jag gick till affären hungrig. Kom ut därifrån med ett 200 grams marabou digestive :/. Sen slank det ner på en gång och nu var denna dagen sabbad... Jaja, nya tag imorgon.. Jag SKA klara det! Vill ner 2,5 kilo (de som jag gått upp de senaste veckorna). Men ska försöka att inte fokusera så mycket på vikten utan mer på min träning och hälsa. En fika då coh då måste man få unna sig.. Likaså smågodis som gullet sparat åt en ;).

Kram på er!

• Victory

Jag tänker ungefär som du, HippieJo: Vill egentligen gå ner de (det!) kilo jag gått upp i sommar, men vill samtidigt inte fokusera för mycket på vikten utan försöka leva sunt. Och det har väl gått hyfsat förutom några tillfällen då jag unnat mig både pizza och fika! Men man måste ju få leva också!

Däremot ligger träningen nere på grund av eviga förkylningar. Men efter resan SKA jag börja om på gymet, jag längtar faktiskt! Min sambo känner likadant och det går ju lättare om man är två som pepper varann. Och när man har bröllop i sikte har man ju motivation att komma iform! Jag har hela vintern på mig!

Tvillingsjäl: vad gulligt av din sambo att spara lite godis Då kan man ju bara inte säga nej...

• tvillingsjäl

hej tjejer!

Jag tror att det går bäst om man inte blir så besatt av vikten utan liksom bara kör på...äter rätt och tränar bra..då kommer resultaten oxå! Sen ska man naturligtvis unna sig oxå ibland..annars blir man ju knäpp!!

Ja min sambo är såå söt! det var smaskigt med lite godis..det är det väl alltid?
    Hippiejo: man ska aldrig, aldrig handla när man är hungrig! ha ha det är såå lätt hänt att man tar vad som helst bara för att stilla hungern! Men i det långa loppet gör det inget...bara att ta nya tag å ta i lite extra på nästa träningspass! klart ni kommer att bli av med semesterkilona!!

• Kairi

Hej HippieJo!
    Jag läser till PT (Personal Trainer) och tänkte att jag kanske kan ge lite tips och råd.. Får påpeka att det handlar om mina uppfattningar och åsikter, och att det jag skriver inte nödvändigtvis är det som stämmer bäst för just dig utan mer ett generellt exempel. Nåval.

Det är inte bra att träna för länge per pass eller för många gånger i veckan (det är ytterst få som faktiskt mår fysiskt bra av att träna 5 ggr /vecka). Viktigt när man ska börja träna är kosten - ja - den måste vara anpassad för att du ska se något resultat och för att kroppen ska må bra.

Ett tips för att slippa småätande och sockersug: Ät "Gi-rätt" mat (=mat som du håller dig mätt av länge.) Det är inte så komplicerat som det låter, när man är i affären brukar man få ett hum om vad som är nyttigt (tex mörkt bröd istället för vitt). Låt bli produkter med massa socker, de tas upp i kroppen direkt när du äter dem och du håller dig inte mätt som du borde.

Ät alltid minst två mellanmål, typ frukt eller en macka. Gör dem inte för stora, anpassa till vad du ska göra. Om du bara äter lagade mål tre gånger om dagen och tränar mkt är risken stor att blodsockret hinner sjunka mellan måltiderna och därmed ger kroppen svältsignal vilket sätter den på lågenergiförbrukning (= kroppen gör av med så lite fett som möjligt, och använder hellre musklerna som bränsle).

Som jag sa är det inte bra att träna för ofta och mycket. Om man ändå vill öka ska man göra det sakta. En för snabb ökning chockar kroppen och ökar skaderisken.

Ett bra träningsschema för en medeltränad person skulle (enligt mig, PT-studerande) kunna se ut så här:

Måndag: Styrketräning helkropp såsom BodyPump eller eget sammansatt pass (fråga ALLTID någon kunnig om hjälp för att sätta ihop ett sånt, det är inte helt lätt.). Hur länge du håller på är inte huvudsaken, utan att du i lugn och ro kan gå igenom alla muskelgrupper.

(Ska du sätta ihop ditt eget pass rekommenderar jag nästan att du delar upp styrketräningen på två dagar, t ex måndag och onsdag i detta exempel) varav du kör tex underkropp, rygg och mage den ena dagen och armar, axlar, bröst den andra.

Onsdag eller torsdag: Cykling 40-60 min (40 min hastighet: 30-35 km/h, 60 min 25-30 km/h för att det ska vara givande) Cykling under 25 ger ungefär samma förbränning som en promenad (och är därmed okej träning om man ska träna innan frukost).

I helgen: Joggning ca 5-7 km. Håll eget tempo, men se till att öka detta med varje vecka och pass. För en medeltränad person skulle jag säga att 5 km på 30 min är rätt okej.

I helgen 2 (eller i veckan, dock helst ej samma dag som ett annat pass): Yoga eller Pilates, för avslappning, smidighet, styrka och välmående i övrigt. Plus att man får en grymt snygg bakdel av det :)

Cyklingen och joggningen kan förstås ersättas av valfri konditionsträning.

Promenader är alltid bra! En per dag, eller varannan dag, eller närhelst du känner för det, bidrar till en bättre hälsa.

Och en varning: Tränar du över en timme kommer musklerna, oavsett om du ätit ordentligt innan eller inte (du ska förstås alltid ha ätit ordentligt innan! Mycket kolhydrater som musklerna kan jobba med samt protein för att de ska kunna bygga och fett för att fettförbränningen ska öka - japp så är det! Helst omättade fetter dock) börja bryta ner sig. Det är jätteviktigt att du äter några frukter eller nåt emellan passen då, helst medan du fortfarande rör på dig för att inte ge kroppen en blodsockerchock (om du stannar upp tar den upp all energi samtidigt istället för att ta upp den successivt under kommande pass.

Du behöver betydligt mer mat när du tränar än när du är inaktiv. Det blir även viktigare att äta långvarig energi (som jag nämnde). (Äter man dessutom choklad tex ersätter kanske den med sitt höga kalorivärde en hel måltid, men om man inte äter mer kommer man ändå inte hålla sig mätt... ) MEN - om du tränar ordentligt och äter sunt finns det ingen anledning att utesluta en godisdag nångång i veckan eller en bakelse när du fikar med en vän. Det är bara dumt att kräva för mycket av sig själv - allt blir bara jobbigt och trögt då. Ta en extra promenad efter chokladbitarna om du nån gång inte kan låta bli när du inte ska äta godis. Och ha framför allt inte dåligt samvete för vad du äter, allt blir svårare då, kroppen blir ledsen och säkert du med..

Nå;

Det är väldigt mycket man behöver tänka på när man ska sätta ihop ett träningsschema som passar just en själv. Det är väldigt lätt att pga bristande kunskap om kost och träning göra förutsättningarna sämre istället för bättre.

För att få det så bra som möjligt kan man anlita en PT eller be en kunnig vän hjälpa. PT-timmar kan kosta mycket, mellan 400-600/h men det brukar räcka med två och det är definitivt värt pengarna om man kan tänka sig att lägga ut dem.

Sist av allt: TÄNK PÅ att när du styrketränar (och även till viss del när du konditionstränar) binder kroppen mycket vatten, därav kommer du troligtvis gå upp 1-3 kg då och då. Det är bara ett tecken på att kroppen funkar som den ska och inget att få panik över.

Överträning (i synnerhet i kombination med för lite eller fel kost) ger svagare muskler, mindre fettförbränning, ökad skaderisk och sämre immunförsvar. Med mera. Planera noga för ett bra resultat!

När man tränar mycket är det väldigt svårt att ha vågen som riktlinje. Börja ta mått på dig själv; rygg, midja, arm, stuss, lår.. vad du nu vill veta. Funkar mycket bättre!

Nu har jag säkert glömt massa väsentliga saker men jag hoppas åtminstone det hjälper lite!

Lycka till!!

Kairi

• HippieJo

Kairi:
    Ååååh vad gullig du är som engagerar dig så! Du har skrivit många tänkvärda saker och jag ska försöka ta dem till mig. Egentligen inget som är helnytt för mig, men väldigt bra sammanställt och genomtänkt. Tack igen!

KRAM

• tvillingsjäl

Kairi:

Kanoninlägg! Precis som Hippiejo skrev, inget är direkt nytt men du skrev det sammanhängande och klartänkt!
    Detta med att skippa vågen kör jag med på heltid nu..jag mäter min midja, mycket bättre! Jag borde mäta andra delar av kroppen oxå men det har liksom inte blivit av!
    Sen håller jag verkligen med om att man inte ska få dåligt samvete när man äter nåt gott ibalnd för precis som du skrev, tränar man bra och äter bra så spelar den där bullen till fikat ingen roll i det långa loppet! Man ska inte göra kroppen ledsen!

• Victory

Hej tjejer!!

Nu bär det av till Turkiet för mig i en vecka (och då lär det ju inte bli så mycket träning ... eller kanske lite promenader i alla fall.)

När jag kommer tillbaka har jag och min sambo lovat varandra att vi ska komma igång med träningen på allvar! Jag ser verkligen fram emot det! Så då hörs vi kanske av igen!

Lycka till med träningen och kosten!

(Håller med om att Kairis inlägg var väldigt bra med sunda åsikter! Jag litar på att ni fortsätter tråden i samma härliga stil! Bra tråd det här! )

• HippieJo

Malmöfestivalen är i full gång här och igår var jag och såg en pjäs: "Mitt liv som tjock". Den var så ruggigt bra! Tjejen som spelade var så jä*la smart och klarsynt... Vilken värld vi lever i alltså. En sak som hon sa: "Det finns hur många vetenskapliga undersökningar på sambandet mellan övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar och få visar på att det FINNS ett samband. Däremot mellan bantning och hjärt- och kärlsjukdomar." Visst tror jag väl att där kanske finns ett samband mellan dylika sjukdomar och extrem övervikt eller VÄLDIGT osunt leverne. Varför ska man gå omkring och skämmas för sin kropp? Varför ska man behöva be om ursäkt för sina anlag och sitt utseende? Alla människor har rätt till samma respekt och bemötande och INGEN ska behöva känna sig sämre eller behöva hålla igen på sin personlighet bara för att den inte passar in i det fettfria idealet... Så jä*la bra. Idag är den första dagen i mitt nya liv och jag tänker sluta känna mig otillräcklig. Jag är fin som jag är.

Och det är du med.

KRAM!

Svar på tråden Träning...