• Victory

    När alla vänner får barn...

    Ja, nu har nog de flesta av våra vänner barn, eller väntar barn. Bara vi (nästan)som är kvar (fastän vi nog är det par som har varit tillsammans längst i vår bekantskapskrets). Men vi vill gifta oss först och planerar att göra det nästa sommar och just nu känns det väldigt lääänge dit!

    Hjälp! Varför får man panik över sånt här!? Jag vet att man ska göra det som känns bäst för en själv men jag kan inte låta bli att känna mig stressad! Dessutom tickar den biologiska klockan obönhörligen!

    Fler som är i samma sits?

  • Svar på tråden När alla vänner får barn...
  • Jonnes brud

    Planerande i all ära. Barn är en gåva, men det tror man inte när man tänker att först ska man gifta sig, skaffa hus, få fast jobb etc innan man ska starta med att "skaffa barn". Så resonerade vi i mitt första äktenskap. När vi gift oss, jag hade fått fast arbete och vi hade köpt radhus så var det alltså dags för att "skaffa barn" och det tog faktiskt med en gång och vår son föddes. Han är 22 år. Sen blev det inget mer, bara två missfall. Jag som drömde om många barn, helst tre pojkar ville jag ha - minst. Idag är jag nyss fyllda 50 år och det svider faktiskt fortfarande då jag tänker på de barn jag aldrig fick. Konstigt nog.

    Vad vill jag säga med det här? Att man kanske inte ska planera så förtvivlat hela tiden. Känns det som att det är dags för ett barn, ja, då är det nog dags nu. Lycka till!

  • Ostbågen

    Känner verkligen igen mig i det där. Har den senaste tiden varit omringad av gravida kvinnor! Som nån epidemi...

    Det skiljer ganska mkt i ålder på mig och min sambo och alla hans vänner ska ha eller har redan barn.
    Tyvärr känns det som om vi inte riktigt får var med dem längre, de hittar på saker hela tiden utan att fråga om vi vill hänga med. Vi är inte lika roliga att umgås med när vi inte har barn. Man är på så olika plats i livet liksom. Fast å andra sidan är jag väl mest tacksam över att slippa allt tjat om ungarnas färg på bajset och vilken bilstol som egentligen är bäst

    Men en sak är säker, jag skulle ALDRIG skaffa barn pga att "alla våra vänner har barn". Har förstått at det är just vad som skett i vår umgängeskrets. En började och sedan var alla igång, fastän några av dem egentligen inte var mogna.

    Vill inte med det här inlägget skrämma dig och säga att dina vänner kommer överge dig men det är nog lätt att man får mindre gemensamt när vännerna bildar famlj. Deras liv kretsar kring barnen, vilket är helt rätt o riktigt. Står man bara ut med barnskrik, blöjbyten och nerspydda kläder på vännernas trivselkvällar så är nog allt lungt

  • confetti

    Jag är 28 år och min sambo är fem år yngre och ingen av oss är sugna på barn just nu. Vi har varit tillsammans i ca två år.

    Några av mina kompisar som är i min ålder har satt igång för fullt med barnverkstaden men än så länge har ingen fått barn än. Min sambos kompisar har inga barn heller fastän de har haft stadigt sällskap i flera år.

    Jag vill ha barn i framtiden och inte bara ett för jag är enda barnet och önskar ofta att jag hade haft syskon.

    Det enda vi vill ha nu är en labradorvalp. :)

  • Victory

    >Ostbågen:
    Jag vill inte heller skaffa barn för att "alla andra gör det" utan vi kommer nog att vänta tills efter bröllopet. Det ska ju kännas rätt för en själv. Men jag är ju medveten om att umgänget med våra vänner kommer att förändras när de får barn och det är väl det jag sörjer litegrann. Jag ska verkligen försöka hålla kontakten med dem, om bara de vill fortsätta umgås. Jag är väl lite rädd att de bara vill umgås med de kompisar som också har barn.

    Sen i efterhand (om vi har turen att också få barn om 1-2 år) spelar det nog inte så stor roll längre om vi har barn i olika åldrar. De kanske får fler barn som då kommer att vara i samma ålder som våra.

    Jag får bara sån här panik varje gång ännu en kompis kommer med den stora nyheten (som igår). Det går över! Och det här året fram till bröllopet kommer säkert att gå snabbt!

  • Tant Pernilla

    Se bara till att ni inte gör er "omöjliga" så kommer säkert era vänner vilja umgås med er även om ni ännu inte hunnit fram till barnanskaffandet. Ring dem emellanåt och räkna inte med att de kommer att hinna/minnas att ringa er. Bjud in er lite brutalt och visa att ni tycker att det är kul med barn.

    Ingen av mina vänner som fått barn har övergivit mig och jag planerar inte att överge mina än så länge barnlösa vänner nu när vi fått barn.

    Så vänta ni med att prova. Det är inte alltid kalaskul att vara gravid och att vara det under bröllopsplanering är inget jag rekommenderar om det går att undvika.

  • Victory

    Tack för era kommentarer, jag känner mig lite lugnare nu! Sen kom jag på att det inte är så många av mina vänner som har gift sig så det blir ju som VÅR grej!

Svar på tråden När alla vänner får barn...