vad heter potatisgratäng på am.eng??
hittar bara konstiga översättningar.. tack!
hittar bara konstiga översättningar.. tack!
MRS W 2b: Det har löst sig... men tack ändå!
Nä, det e askass ventilation här i huset *urrrrk*
Mellan U-a å Sthlm e det bara ca 7 mil så det ju inte såååå mkt längre =) Vi kommer att vara tillsammans under dagen, då ska vi till herrgårn å checka läget. Sedan tänkte vi koppla av med svampplockning ett tag. Därefter åker S hem till sin syrra å har myskväll, å jag kommer att åka till uppsala å ha myskväll med min lilla mamsen. Har inte träffat henne så mkt under sommaren så det ska bli mysigt att få ha en lugn myskväll med henne.
Hoppas att ni inte har glömt ngt,
Har ni koll på:
- morgongåva (kanske bara din blivande behöver ha koll på)
- samarin å treo
- gästbok
- papper å penna (alltid bra att ha)
Tja, jag vet inte jag...
Ja, vi kör med ris. Hittade hjärtformat ris på nätet som vi beställde. Coolt va? Åsså har vi sytt (inte jag) egna rispåsar till dessa. Kör ni med ris lr? Hade en kompis som körde med rosblad, vackert, men det blåste så inget kom på dem utan bara på andra gäster *flin*
Nu ska jag bege mig hemåt*äntligen* Sista arbetsdagen i morgon =) =) =)
vi hörs väl en snabbis i morgon igen så får vi önska varandra lycka till då.
3vlig kväll!
7 mil, jaha, trodde det var typ 10 mil... ja då e d ju nästan som vi..=) Gott att få träffa mamsen lite innan, så hon kan lugna dig.. hehe.
Morgongåva- check ( vet ej hans men min e fixad..
Samarin var ingen dum idé... tack!
Papper och penna- klart..
Vi kör med ris och såpbubblor... blir nog kul för barnen...=) och även vuxna så klart...=) köpte några som ser ut som champagneflaskor..=)
Hoppas ni får en mysig kväll!
Åter en morgon då *gäsp* Men en dag närmare den stora "doppare-dagen"
Hehehe, det är snarae jag som får lugna mamsen. Hon är jättenervös av ngn anledning.... Hon e så gullig!
Ahh, såpbubblor e sjysst. Vi tänkte oxå ha det men det blev inte så (ifos inte försent än...)
Jaha, här kommer några få till saker man inte bör glömma:
- skavsårsplåster
- ev batteriladdare om man lånar ut sin kamera till ngn gäst
- lista med tel nr till olika personer i fall ngt händer eller skiter sig (som man kan ge till ngn värd/toastmaster lr liknande som har mobil med sig)
Vad kan det mer vara, har du några tips?
God morgon!
"Doppare-dagen" var en ny benämning på den..=) Kanske inte för oss men iaf för typ amerikanarna och så.. he he he...
DEt finna faktiskt små såpbubbelflaskor på wettergrens såg jag häromdagen... vi ska ha både och... mamma och det gänget e ju traditionella och de unga mer "moderna".. så det finns nåt för alla,,,=)
Jag ska kolla min tra med lista sen.. ska hämta klänningarna nu.
Bye!
Hehehe, nä, man har väl levt i synd ett tag =) Ska bli skönt att legalisera sitt leverne =)
OK, lycka till med klänningshämtning.. hörs!
Hej!
Gick bra med klänningarna.. dock inte lika bra för killarna... en av marskalkarnas frack var ej färdig, de hade beställt en ny.. as knas.. så de får hämta och prova den imorn... känns ju lite jobbigt.. hade varit skönt att ha klarat av det idag....
Nu har vi även handlat det där sista som behövdes... typ mousserande till frisören och fetaosten till dagens lunch..=)))
Hm.. vi pratade ta-med-lista:
vigselringen får inte glömmas.... vet ej vem av er som tar den..
andra skor till dagen efter, lätt att glömma..
vad har ni för brudpar på tårtan?
Halloj!
Har varit i fält å tagit grundvattenprover, måste ju passa på när vädret e bra. Hoppas det håller i sig till helgen!!!
A shit vad ruttet med fracken då! Men det verkar ju ordna sig ändå!?!? *håller en tumme* Jag ska hämta min frockcoat idag, hoppas det inte strular.
Snackade precis med min marskalk, nu har vi gjort upp planerna för lördagen. Vi ska ha en lugn liten picknick tillsammans innan det e dax för kyrkan. Det blir najs!
Ring- OK!
Skor- Bra tips!!
Vi kör med Musse å Mimmi (Musse i frack å Mimmi har brudklänning). Två typ 7 cm höga plastfigurer. Lite allergiska mot tramsiga brudpar... ni då*?
Det ordnar síg säkert med frockcoaten...=)det brukar ju ej vara problem..
Picknick innan... mysigt.. gör ni rätt i..=)
Samma här.. inga fåniga enkla brudpar.... finns ju en massa roliga visserligen, typ de när brudgummen flyr och bruden håller honom i kragen .m.m
Vi gjorde egna av lera.. hehehe.. as fuuula. han gjorde mig och jag gjorde honom..=))))) Världens fulaste men det e nåt som vi gjort...=)
När slutar du idag?
Hahaha, fan va coolt å göra egna!! Då ska dom ju va lite fule med så det syns att det e hemmagjort!! Har ni målat dom oxå lr?
Jag jobbar nog till ca 16.30, sen drar jag å hämtar kläderna!!!!
E ni klara med allt nu?
Kör ni med engångskameror förresten?
Ja det var kul att göra med.. satt igår och as garvade när vi gjorde våra kreationer. Vi köpte modellera som man bränner i egna ugnen. Köpte lite olika färger. gick åt en en del vitt. Dock var deras svarta slut så vi fick köpa blå med glitter i t joakims kläder... han ser ut som om han har pyjamas....=)))
Vi börjar bli klara.. även nystädat och fint hemma.. Joakim tar sig en nap.. jag fixar med gästlista och så för värdparet.. de ska ju bocka av alla när de kommer, det e ju en fästning.. blir man sen, så blir det svårt att komma in...=)
Engångskameror kör vi med... men e rädda att korten kan bli kassa då det e lite dunkelt där inne.. men men.. det får gå..=) nåt kul blir det säkert..=) ni då?
låter som ni har koll på läget då!!
Vi kör med engångskameror. Men vi har en regel! De får inte användas på brudparet utan endast på andra gäster, maten, utsmyckningen, omgivningen etc etc. För vi kommer att vara med på tillräckligt med bilder ändå... Å så var jag hemma hos en kompis som hade lagt ut engåmgskameroro på sitt bröllop. utan att överdriva var 250 av 300 bilder på dom två, varav ca 98% var tagna på sådant avstånd att man knappt såg dem plus att de var alldeles mörka (blixten nådde inte fram). Å han tyckte att det hade varit roligare att ha bilder från själva middagsfetsen eftersom man knappt hinner träffa alla gäster å ser hur de har det. Kan vara ngt att tänka på!!!
Ja, det e ju inte så bra... för meninge med engångskamerorna är ju att man ska få lite insyn på hur de andra har det på festen... Säger till våra toasters att säga till de andra.... Tack!
vad ska ni ha för mat?
Meny:
Välkomstdrink
Freixenet Cordon Negro, mousserande vin, Spanien
Kräft- och skaldjursröra i tunnbrödskorg
2004 Santa Helena, Chile
Helstekt oxfilé med portvinssås och
gräddkokta svartrötter
2004 Montes, Chile
Vaniljpanacotta med bärkompott
2001 Château Fayau, Cadillac, Frankrike
Bröllopstårta
Kaffe avec
Åsåå har vi ju gjort en fejkmeny *fniss* Den ska sitta uppe vid bordsplaceringstavlan:
Välkomstdrink
Freixenet Cordon Negro, Spanien
Chilifrästa Alaska Pollock-sticks med
koriandermajonnäs och liten russinsallad
2005 Liebfraumilch, Tyskland
Lätthalstrade grytbitar med
smörslungad blomkål och anissky
2002 Château du Lavemang, Frankrike
Tequilasorbet toppad med Marinella-
marinerade körsbär och frasigt Mariekex
Bols Créme de Banana, Holland
Bröllopstårta
Kaffe avec
Vad bjussar ni på då?
Haha... fejk menyn e ju grym för man kan fortfarande tro att det e på riktigt...=) perfekt..
Vi kör ganska enkelt:
Fördrink tog vi vanlig asti.. tycker den e god och lätt drucken..=)
Kräftstjärtar och sallad, med smör och bröd.
oxfilé med pepparsås och potatisgratäng
björnbärsparfait med färsk frukt och bärsås. med kaffe.
Senare under kvällen blir det bröllopstårta och mer kaffe..=)
Viner och så vet vi ej då de står för allt sånt men det bli säkert bra..=)
litar på dem..=)
har ni barn med på festen?
Ja, det var det som var meningen att folk ska klia sig lite i huvudet men ändå vara skeptiska till vad de ska stoppa i sig *flin*
Vi har valt att ej bjuda med barn. Dels på grund av platsbrist, men framförallt för att vi villl att alla föräldrar som kommer skall lkunna koppla av å njuta utan att behöva tänka på en tidig morgondag! Min systerson (9 bast) ska dock vara ringbärare i kyrkan (å till kykan e barn välkomna). Ammande barn (ett st) kommer självklart att vara med på middagen. hur har ni resonerat? Det kan ju vara känsligt.... Ingen av våra inbjudna har dock brytt sig utan tycker att det e helrätt!
Vi vill helst inte ha barn med men när vi räknade på det blev det bara 5 barn och 3 ungdomar ( under 15 år) så vi tog med barn... en ammande har vi med.. Barnen får ett eget bord i utkanten där de har tillgång till mer öppna ytor.. det kommer ej vara några problem tror vi.... alla barn e nära släkt med... mina enda kusiner, 2 st och joakims kusiner 3 st... och mina värdbarn från när jag var au pair... tror helt klart det funkar... har köpt målarblock och sånt för dem vid middagen, efter det e d ju inga problem...=)
snart slutar du.. GOTT!!!!
OM jag ej hinner skriva nåt mer så önskar jag dig och Sofia all lycka och grattis! Det kommer gå kanon på lördag och ni kommer få en underbar dag!
Kram!
Tack, jag önskar dig å Jocke detsamma. Och med ert kanonupplägg vet jag att det kommer bli en oförglömlig dag för er och alla gäster! Å ha det så grymt skönt på Azorerna, mys riktigt ordentligt!
Jag drar till klädaffärn nu. Men det vore kul att höras efter bröllopet (när ni kommit hem från resan typ). Så om du vill får du väldigt höra av dig med ett mejl (det är väl lättare än att försöka leta upp denna tråd...).
robert.buffay@ramboll.se
Lycka till med allt!!
Många lyckokramar från Robban
Over and out!