Inlägg från: Nyfiken gul , nu fru |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul , nu fru

Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!

*kläder: måste man ha en klänning för 8.000 eller duger det med en lika fin begagnad för 1500?

*ringen.. Behöver inte alls kosta miljoner... min vigselring kostade tusenlappen o ingen har ens frågat vad den kostat...

*maten.. här är den största posten som kan skena iväg.. även om man väljer catering finns det ingen anledning att ta första bästa.. Jämför priser..
    Kanske läge att göra maten själv med hjälp av släkt o vänner?

*engagera släkten o vännerna!! Din bästis kanske kan göra frisyr o smink? Släkten kanske har en massa kontakter de kan nyttja för att få ner kostnaderna på olika sätt?

*fråga runt bland grannar o vänner om någon kan tänka sig att ställa upp som chaufför o fixa en kul bil att åka i?

*önska delar av festen/bröllopet som bröllopspresent istället för paket! Kanske mamma gärna sponsrar med bröllopstårtan? Svärmor kanske gärna vill fixa något? En vän kanske kan ställa upp o spela och få vara med på bröloopet som betalning? osv osv..

*låt någon duktig vän fotografera er.

*tänk alternativa festlokaler, hyr inte första bästa utan se er omkring o tänk kanske annorlunda.. Varit på massor av bröllop som varit i gymnastiksalar o skolmatsalar och folkets hus.... Hyresgästföreningens lokaler och kvarterslokaler...

*skippa allt onödigt som gästerna kanske inte ens ser eller vet om och som bara kostar pengar tex dyr lavendeltvål på toan eller dyra specialbeställda servietter med tryck..

*ta inte med saker bara för att "andra gjort så".. resonera er fram till nödvändigheten med just den detaljen, skippa den helt eller dra ner kostnaden så mycket det bara går.

*leta alternativ. Har man inte råd att bjuda på sprit hela kvällen kanske man istället kan ordna betalbar?

*ifrågasätt priserna... Jämför priser, ifrågasätt varför det eller det kostar så mycket, vad ingår i priset, vad får jag lägga till om jag vill ändra på något osv osv...

• Nyfiken gul , nu fru

kan tillägga att vårt bröllop gick på 8.900 kronor med 32 gäster, middag på resturang och kyrkbröllop med vit klänning, slöja o tiara...

• Nyfiken gul , nu fru

att få ner bröllopskostnaderna är väl inget större problem egentligen....

det handlar nog mestadels om VART man faktiskt lägger pengarna...

vill man dra ner kostanderna maximalt så får man tänka sig för på vad man betalar för.

Att lägga 8.000 kr på en vigselring o sen gnälla om att budgeten spricker funkar liksom inte....
    Eller att bjuda på någon lyxig champagne för 450 kr flasken eller liknande....

Det håller inte....

Vad är det som säger att bara för att det är dyrt så håller det längre?? eller vem märker om bubblorna man dricker kostar 50 kr flaskan eller 500 kr flaskan?

Jag har sett tex min egen vigselring i tre olika prisklasser... är den sämre i kvaltie bara för att jag valde den butik som sålde den billigast?

Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!