• Trici

Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!

Jag och min sambo funderar på ett datum någon gång under hösten 2006 men inget bestämt ännu. Jag har läst runt lite här på BT och sett flera som fixat bröllop för beundrandsvärda 10.000 kr! Nu vill jag gärna höra KONKRETA tips! Hur gör man? Var kan man spara? Vill kunna bjuda alla utan att gå i personlig konkurs.

• Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!
  • Åsa.Hjärta.Antti

*Puffar*
    Vill inte heller bli ruinerad!

• Blivande september brud

Antar att det bästa är att göra så mycket som möjligt själv... Det kostar att bara ringa och beställa allt, men visst är det bekvämt.

Handla papper och annat och gör dina egna inbjudningar, program mm. Roligt och personligt!

Storhandla dukar, ljus, snacks och annat i nån billig affär. Finns massor, Ullared tex.

Plocka egna blommor å dekorera med, kanske till och med gör din egen bukett. Jättefint!

Stora kostnader är musik, fotograf mm. Kanske känner du några som kan spela och fota?

• Åsa.Hjärta.Antti

Jag tänkte odla egna hjärtan-på-tråd blommor och ha som dekoration...

Vi har tänkt göra inbjudningskort, vigselprogram och festprogram själva, så där kanske man sparar en slant oxå!

Vi skall ej ha nåt band som spelar eller nån DJ, så där sparar vi oxå...

• Åsa.Hjärta.Antti

Men finns det nåt mer man kan spara på/dra ner på??

• Trici

Tack för tipsen!

Jag hade redan tänkt på att
    - fixa egna inbjudan, festprogram, vigselprogram (papper+kopiering får jag gratis)
    - fixa dekorationer med vad naturen erbjuder (bor på landet så det finns massor: rönnbär, lönnlöv, lingonris...)
    - musiken får jag nog också gratis hoppas jag

Men ändå lyckas jag inte få ner kostnaderna ;(

• mammacatta

*sy klänningen själv/be mamma
    *göra buketten själv av naturens gåvor;)
    *cd-spelare till dansen
    *inte bjuda på så mycket alkohol och ha betalbar
    *göra håret själv/be tärna eller syster
    *fota själv/be pappa
    *göra all mat själv (d gjorde vi; jättebra!) och ha buffe
    *ha festen på nåt ställe det är gratis, trädgården eller så.

vi bjöd 60 pers för 30 000, då hade jag sytt upp min klänning hos sömmerska och gått till frisör med håret. det som var dyrast var makens kläder - han hade frockcoat.
    alkoholen till maten var åxå en stor grej, vi bjöd på fördrink, skumpa, vin/öl, snaps och avec. man kan ju nöja sig med billigare skumpa (vår 98kr/flaska) och bara vin till maten, sen ha betalbar på resten.

• Blomstra

Hur många gäster har ni tänkt bjuda?
    Det blir en stor skillnad i ekonomin om man bjuder 20 eller 80 gäster.

Frisör, smink, naglar och kläder är oxå stora kostnader där man kan tänka över VAD man tycker är viktigt att satsa på och vad man kan spara in på.

• Nyfiken gul , nu fru

*kläder: måste man ha en klänning för 8.000 eller duger det med en lika fin begagnad för 1500?

*ringen.. Behöver inte alls kosta miljoner... min vigselring kostade tusenlappen o ingen har ens frågat vad den kostat...

*maten.. här är den största posten som kan skena iväg.. även om man väljer catering finns det ingen anledning att ta första bästa.. Jämför priser..
    Kanske läge att göra maten själv med hjälp av släkt o vänner?

*engagera släkten o vännerna!! Din bästis kanske kan göra frisyr o smink? Släkten kanske har en massa kontakter de kan nyttja för att få ner kostnaderna på olika sätt?

*fråga runt bland grannar o vänner om någon kan tänka sig att ställa upp som chaufför o fixa en kul bil att åka i?

*önska delar av festen/bröllopet som bröllopspresent istället för paket! Kanske mamma gärna sponsrar med bröllopstårtan? Svärmor kanske gärna vill fixa något? En vän kanske kan ställa upp o spela och få vara med på bröloopet som betalning? osv osv..

*låt någon duktig vän fotografera er.

*tänk alternativa festlokaler, hyr inte första bästa utan se er omkring o tänk kanske annorlunda.. Varit på massor av bröllop som varit i gymnastiksalar o skolmatsalar och folkets hus.... Hyresgästföreningens lokaler och kvarterslokaler...

*skippa allt onödigt som gästerna kanske inte ens ser eller vet om och som bara kostar pengar tex dyr lavendeltvål på toan eller dyra specialbeställda servietter med tryck..

*ta inte med saker bara för att "andra gjort så".. resonera er fram till nödvändigheten med just den detaljen, skippa den helt eller dra ner kostnaden så mycket det bara går.

*leta alternativ. Har man inte råd att bjuda på sprit hela kvällen kanske man istället kan ordna betalbar?

*ifrågasätt priserna... Jämför priser, ifrågasätt varför det eller det kostar så mycket, vad ingår i priset, vad får jag lägga till om jag vill ändra på något osv osv...

• Jeppson

- Skicka inbjudningarna via mail till de som har mailadress (jag LOVAR att ingen kommer bli besviken)
    - Ha en riktigt smarrig jordgubb/hallontårta med massor av färska jordgubbar/hallon - åå så gott!
    - Gå till en frisör och be denne visa dig och en vän hur du gör en egen håruppsättning. Jag ska göra det (vi ska gifta oss utamlands så jag har inget val). Kostar 500 spänn.
    - Be om hjälp med t.ex tårta, blommor och sånt istället för andra presenter.

• Nyfiken gul , nu fru

kan tillägga att vårt bröllop gick på 8.900 kronor med 32 gäster, middag på resturang och kyrkbröllop med vit klänning, slöja o tiara...

Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!