• Trici

    Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!

    Jag och min sambo funderar på ett datum någon gång under hösten 2006 men inget bestämt ännu. Jag har läst runt lite här på BT och sett flera som fixat bröllop för beundrandsvärda 10.000 kr! Nu vill jag gärna höra KONKRETA tips! Hur gör man? Var kan man spara? Vill kunna bjuda alla utan att gå i personlig konkurs.

  • Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!
  • sommaren 2006

    Vore intressant att få se er bröllopsbudget Trici?! Vi har precis börjat planera och inte räknat så mycket men det ser ut att bli mycket pengar!

  • digital

    Man kan väl i princip spara in/dra ner på allt, fast på olika sätt. Det mesta går att göra själv eller få hjälp med från släkt och vänner. Det beror bara på vilken ambitionsninvå man har och hur mycket jobb man är beredd att lägga ner på det hela.

    En stor del av vår budget gick till maten, eftersom vi hade catering. Maten går garanterat att fixa mycket billigare om man lagar själv. Jag har t.ex. varit på ett bröllop där de hade en "framdukad buffé", dvs man har en liten buffé så att folk får plocka maten själva, men i stället för att ha ett buffébord där alla hämtar ställer man fat och skålar med mat på borden. Det fanns ett fat av varje rätt på fyra personer. Lite trångt på borden kanske, men mycket lättare att servera än "trerätters", och man slipper springet till buffébordet.

    Det är även lätt att baka tårtan själv om man väljer en tårta som går att frysa. Baka en våning i taget och frys in dem, så kan man börja långt i förväg. Välj en glasyr/dekor som håller över natten, så kan tårtorna tinas och dekoreras dagen innan bröllopet. Om man inte råkar ha olika stora tårtformar (för att få den klassiska bröllopstårtan) kan man göra flera lika stora tårtor och ställa dem på en "trappa" i stället.

    Alkoholhaltig dryck är väl det som är svårast att få billigt om man inte åker utomlands och handlar. Lådvin är billigare än flaska, och om man inte tycker att det är snyggt att hälla från kranen kan man hälla över vinet i karaffer före serveringen.

    Lokal måste man ju ha, och det kan kosta några slantar. Vi hyrde en byggdegård för 3500 kr. Då hade vi den från freda förmiddag till söndag eftermiddag. Porslin för 100 personer ingick, det fanns gott om serveringsfat och köket var bl.a. utrustat med en "industridiskmaskin" som diskar på tre minuter. En sån lokal är definitivt värd sitt pris om man ska fixa maten själv!

    Serveringspersonal kan man hyra in, men det är billigare att be släktingar/kompisar att hjälpa till. Se bara till att förbereda allt, så att de har allt de behöver och så att de vet vad de ska göra.

  • Trici

    Sommaren 2006 >>>

    Jag håller på och sammanställer en budget i Excel bara på skoj. Det är svårt att uppskatta vad lokal, mat osv. kostar eftersom vi inte kollat upp exakt.

    Föressten - ni som fixat maten själv? Berätta om era erfarenheter!! Hur många gäster, vad lagade ni, hade ni experthjälp, berätta.

  • Paulinas

    Att göra saker själv och att helt skippa saker som egentligen inte är viktigt för en tror jag är de viktigaste tipsen. Strunta i band, efterrätt (tårta i stället), presenter till gäster, dyra dekorationer, prof. fotograf.

    (däremot tror jag att många blivit besvikna om man fått inbjudan via mail... det hade jag definitivt blivit! Men alla är ju olika...)

  • Jeppson

    Jag skulle snarare bli besviken på mina s.k vänner om de blev besvikna på en inbjudan via mail!! Vilka märkliga krav folk har!

  • Lenchen

    Jag kan bara instamma med ovriga att det man kan spara in lattast med ar att gora saker sjalv. Jag syr tex min brudklanning sjalv. For runt 1500 kr har jag fatt en jattefin sidenklanning...

    Lagg ned mer tid an pengar pa brollopet. Dvs se till att ni verkligen funderar over vad som ar viktigt for er. Prioritera det och skippa resten. Anvand tid till att jamfora priser.

    Se till att brollopet kanns valplanerat. Valj ut psalmer och sanger som passar er. Las fina texter. Under sjalva middagen kan ni kanske halla tal till varandra. De brollop jag tyckt varit bast ar de dar man marker hur brudparet alskar varandra, inte de som varit dyrast.

    Men, en varning. Jag kanner en vars dotter hade ett billigt brollop. De gjorde det mesta sjalva. Efterat var mamman ganska besviken. Hon sa att hon inte hade nagot mot att laga mat, duka osv. Men under sjalva brollopet och festen efterat, hade hon haft sa mycket att gora att hon inte alls kunnat njuta av festen. Sa jag skulle rada er att be nagra bekantas barn eller sa, hjalpa er under sjalva dagen sa att era foraldrar och vanner inte behover arbeta.

  • Paulinas

    Nu blir jag förvånad!

    Det är ju inget KRAV, men jag hade tyckt att det vore kul att spara inbjudan tillsammans med foto från festen efteråt.. och då är det inte så kul med e-mail. Det finns TUSEN detaljer som har med bröllop att göra. En fin inbjudan är något som jag uppskattar... Sen gör ju alla som de vill ändå

    Tycker inte att jag är en dålig vän som man behöver bli besviken på bara för att jag gillar en fin inbjudan! :(

  • Tessiless

    Jeppson:
    Tack för tipset med frissan!
    Har bokat tid hos en frisör i Skottland men har varit lite i valet och kvalet för ju mer jag har tittat på brudfrisyrer desto mer övertygad har jag blivit att jag ska ha en hyfsat enkel frisyr. Så nu har jag ringt till min frisör här hemma och jag och ena kompisen som ska med på resan ska dit en kväll och öva veckan innan vi åker :o)

  • Jeppson

    Paulinas:
    Nej, du är säkert ingen dålig vän (jag var lite hård, f'låt), men skulle du inte istället kunna skriva ut inbjudan och spara den med dina foton, om det skulle hjälpa dina brudpars-vänner att spara en slant?

Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!