• Trici

Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!

Jag och min sambo funderar på ett datum någon gång under hösten 2006 men inget bestämt ännu. Jag har läst runt lite här på BT och sett flera som fixat bröllop för beundrandsvärda 10.000 kr! Nu vill jag gärna höra KONKRETA tips! Hur gör man? Var kan man spara? Vill kunna bjuda alla utan att gå i personlig konkurs.

• Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!
  • elora

GithKat:
    Ja precis! För mig är väl festen det man mest kommer ihåg. Jag kommer nog ändå känna mig ganska utklädd i en brudklänning oavsett, så för tillfället letar jag på ebay och där finns det från 5 dollar (!) helt kanonsnygga klänningar...Ex den här snygga!
    cgi.ebay.com/Gorgeous-brand-new-wedding-Dress-Bridal-Gown-dress-2-28_W0QQitemZ8216784976QQcategoryZ63851QQcmdZViewItem

Glömde nämna bröllopstårtan, där kan man köpa en bröllopstårta men göra resten själva. Jag tänkte först ha 3 vanliga tårtor (i olika storlekar) och sedan göra typ vitchokladmoussetårtor utöver ;)
    En vanlig prinsesstårta vet ju alla ändå hur de smakar ;)

• maniko

ÅÅÅHHHH vilka fina klänningar!!!
    Problemet är att jag redan köpt "min klänning" men nu hittar jag nya hela tiden!!! Och det är ju så billigt... även om frakten var dyr hos just denna försäljare (fast det är ju där de tjänar sina pengar)

• maniko

Budgettips:
    -Ebay, klänningar (brud-, tärn- och näbb), dekorationer mm mm
    -Laga maten själva
    -Vara ute i god tid så man kan jämföra priser och framförallt sprida ut kostnaderna så svider det inte lika mycket.

• elora

Maniko:
    Jo det är ju frakten som kostar, men en klänning för 1000 spänn är ju helt okey ;)
    Nu gäller det bara att bestämma sig ;)

• maniko

Jag måste erkänna att jag lagt in bevakning på ett par av klänningarna i länken du gav OCH på ett par andra oxå!
    Kommer väl att ha 10 klänningar innan det är dags för bröllopet

• elora

Maniko:
    Jamen några klänningar på lager gör väl inget, de är säkert lättsålda om det kniper sig sen ;) Är man en "regular" size så borde det gå åt som smör i solsken ;)
    Tyvärr är jag Plus-size men det ska nog gå att hitta nåt till mig oxå.

Visst är det för kul att leta klänningar???
    Ojoj jag har tillbringat några timmar här nu...

• mene

ar det sakert att lagga ut sitt kreditkort pa E-bay?

• Lovebird

Men åh, vilka fina klänningar det fanns på länken du gav ovan, elora!! Jag vill ha!! 1000 kr för en klänning är ju som sagt inte helt fel....
    Är det förresten någon som handlat av denna shop?

• Jojjo+Joppe

elora,
    den länken var suverän. Blev jättesugen på en klänning. Vågar man beställa på internet? Jag undrar liksom lovebird om det är någon som handlat därifrån?

• Monia

Jag måste sälla mig till skaran som inte förstår hur ni kan få ner priset så mycket på allting!

Jag har inga kostnader för lokal, jag har fått min ring av min mamma (mormors ring), vi ska laga maten själva, jag ska inte gå till frisör (ska ha utsläppt), mina tärnor hjälper mig med smink, naglar etc, vi dekorerar främst med saker ur naturen, jag ska vara barfota, vi gör egna inbjudningskort, tackkort, program etc, gartis transport (häst&vagn) till festen, ska inte anlita en proffsfotograf, mamma gör bröllopstårtan, vi ska åka utomlands och köpa spriten..

Men jag räknar ändå med att det kommer kosta mellan 55.000-70.000 kr! Vi kommer ha ca 90 gäster..

Fast kostanden ligger nog främst på min klänning (ska låta sy upp, men tyget är dyrt), hyra tält med bord o stolar etc, maten, fri bar, serveringshjälp, presenter till gästerna, fästmannens kläder och ring..

Sen är det väl så att många bäckar små.. allt från resekostnad för vigselförrättare, till material till egna kort & program, engångskameror etc

Men hatten av till er som lyckas komma under 10.000 kr!! :)

• okt2006

En liten grej kan vara att önska sig presentkort till födelsedagar och julklapp innan man gifter sig. Både min blivande och jag kommer att fylla år plus att det är jul innan vi gifter oss och då kommer vi att önska oss presentkort på Ticket, som kan gå till vår bröllopsresa. Detta funkar ju även med presentkort på t ex Åhléns, IKEA, blomsteraffär m m.

• bride no1

Lite tips från mig, vårt bröllop kommer slut på ca 25000 kr. Börja med att tärnor/bestamn får hjälpa till både med deras egna kläder och smink och hår, säg det från början när de blir tillfrågade.

Det dyraste för oss kommer vara alkoholen som kommer handlas i tyskland,(men så kan man ju tänka att man ligger ju bara ute med domn pengarna,om du förstår ; )) vi kommer ta betalt på festen( ca 10 kr glas vin å öl, 20 kr drink osv) Under middagen är det gratis.

Lokalen kostar 5000.

Sen gäller det väl till å börja handla tidigt,till just bords smyckning å så, då känns inte de utgifterna så stora.

klänningen var faktiskt bland de billigast, 4900 kr/KÖP. Sen finns det ju hyr, tex NIXA är inte så dyrt och Forever Yours.

Vi använder m2b's moster som frisör, det tar oxå ner kostnaden! Har lyckats hitta en bekant till en bekant som ska hjälpa oss med buketten.

Vi kommer ha buffe för ca 45 vuxna å 9 barn.

Sen vid tårtan kommer vi släppa in inte så NÄRA anhöriga till festen å just tårtan!!Så vi har valt att lägga mer pengar på en större tårta så att "festgästerna" oxå känner sig delaktiga i ett bröllop!!

Lycka till!!

• elora

Mene: Nä man ska väl inte lägga ut kreditkortsnr hur som helst, men många säljare på Ebay tar väl betalt via Paypal och de är ju ett säkerhetsföretag antar jag som har just hög säkerhet med nr etc.
    Jag har själv använt mig av Paypal tidigare pga Tradera m.m och då har jag för mig att det var https: säkrat när man lagrade numret.

Lovebird/Jojje & Joppe:
    Det finns fler länkar om Ebay, och det verkar som många svenska tjejer provat att beställa utomlands. Som med allt annat här i världen finns det mycket nöjda kunder och de som är besvikna. Allt beror nog på vilket synsätt man ger sig in i "spelet". Jag kommer nog chansa och köpa, går det snett och den sitter helt urtaskigt får jag väl försöka 1) sy om den eller 2) säljare vidare den!

Våga vinn?!!!!

• elora

Monia:

Jo det är väl just de sakerna du har kvar som är de mest kostsamma: Maten, spriten och festplatsen (tältet).
    Med 90 gäster drar det snabbt iväg på de utgifterna.
    Och att göra egna kort räknade jag ut att det är inte alls säkert att det blir just det billigaste alternativet, däremot så klart enormt personligt ;)
    Jag kommer som sagt beställa handgjort papper vilket oxå känns annorlunda o personligt för mig ;)

Hoppas du får ditt drömbröllop ;)
    Jag får avsäga mig en uppsydd klänning då den utgiften skulle läggas ut direkt o vi har liksom just börjat spara...
    Som du kanske läst ovan så får jag se om jag fyndar på andra vis ;)

• Gerda

Lokal, porslin osv, serveringspersonal, städning och 3-rätters för 350-450kr har jag förstått är billigt. Dessutom i mitt drömhus, meed drömomgivning där vi kan ha vigseln ute.

40 gäster x 450kr blir 18000kr, men jag tror att vi kommer välja mat så att det blir 400kr/pers.

Ännu en plussare är att vi får ta med dryck själva. Köpa från Tyskland... ingen aning ännu men jag hoppas att 4000kr ska räcka mer än väl.

Klänning: max 2500kr har jag bestämt.
    Hans kläder : max 3000kr kostym, väst, slips, skjorta

Tärnklänningar 2st - bidrag på 500kr = 1000kr

Marskalk bidrag 1000kr

Blommor - vill ej ge mer än 1000kr

sen tillkommer dekor, inbjudning, tackkort och fotograf.

KAN vi klara 35000? Det hoppas jag verkligen! Jag scrappar så jag räknar inte med att göra billiga inbjudningskort ;) så där sparar vi INTE på pengarna.

Exempelvis kommer vi att till våren se vilka höst/vinterkostymer som är nedsatt på Brothers/MQ eftersom det lutar åt höst/vinterbröllop. Då väljer vi ett klassiskt snitt som inte blir omodern o som han kan anv till jobb osv sedan.

• Monia

Elora:
    Visst är det så! Har räknat med 8.000 kr på dryck (köpa i Estland) och ca 10.000kr på mat (laga själva)och tält o så blir ju också ca 10.000 kr. Sen så räknar jag med rätt höga priser på allt (tex 10.000kr för klänningen) så får man bli glad om det blir något över sen,:) hellre det än tvärtom liksom :)
    Sen har jag tur och får ekonomisk hjälp av mina föräldrar på ca 50.000kr, så jag ska inte klaga!! :)

Men måste du avsäga dig uppsydd klänning bara för att ni inte har pengar nu? Jag ska ju sy upp min klänning, men min sömmerska sa att hon kommer inte sy den klart förrän nästa sommar så man vet att den passar perfekt o så.. Så då behöver jag ju inte betala den förräns då heller.
    Kan du inte göra nåt liknande? Alltså, om du verkligen ville ha en uppsydd klänning?

Hoppas du också får ditt drömbröllop!!

• Ettolrach

För mer än 10 år sedan var jag på vänners bröllop, båda då fortfarande studerande och de hade inte så stor budget.

Inbjudningarna var egengjorda och tackkorten vi fick så småningom likaså.

De hyrde en billig lokal, hade hemgjort vin, hemlagad mat, egengjord tårta m m

Bruden bar sin mammas brudklänning och brudgummen sin "studenfrack". Hans pappa agerade fotograf och hade gjort allt vin själv, det blev faktiskt inte alls tokigt.

Maten var sådan som kunde förberedas innan och serveras kall.

"Serveringspersonal" var gästerna där 2-3 personer innan middagen vidtalats och gått med på att se till att maten kom fram till borden och att karafferna med vin fylldes på allteftersom.

Ju mer man kan göra själv, desto mer hålls kostnaderna nere.

Vid ett annat bröllop hade paret hyrt en idrottsklubblokal, de bjöd på matiga sallader och bröd och ost, dansade till egen stereoanläggning. Brudgummen använde befintlig finkostym och bruden hade köpt tyg på rea och låtit väninna sy upp en klänning (inte vit och inte hellång) som hon senare kunde använda som festklänning.

Med noggrann planering och "efterforskningar" kan man hålla nere kostnaderna.

• Aztrid

Mene: Du ska inte använda ditt VISA-kort på internet. De flesta banker har någon form av e-kort som är säkert att använda på internet.
    Om du har Föreningssparbanken kan du ladda ner e-kortet gratis på din internetbank. Varje gång du ska betala något på nätet skapar programmet ett nytt kortnummer (som bara funkar en gång och med den summan du bestämt).
    Med e-kort kan du handla hur mycket som helst och jätteofta. Jättesäkert!

• fruhedberg

Tips:
    *Hyr era kläder! Billigt, och inget förvaringsproblem efteråt!
    *Bind egen brudbukett-det gjorde jag med hjälp av en som jag kände
    *Låt någon du känner göra hår och smink
    *Det går bra att gifta sig i nya fräscha underkläder från HM, man behöver inte köpa svindyra för 500 spänn...
    * Gör festprogrammen själva
    * Gör tårtor själva-det gjorde min mamma och väninnan-helt fantastiska!
    * Ladda ned låtar från nätet (jag vet.
    och spela dem till dansen från en vanlig CDspelare..
    * Kolla om det finns någon gratis/billig lokal nu kan ha festen i.
    * Gör tilltugg själva
    * Servetter som typ Dunilin känns som linne men är fejk=helt okej! även dunilindukar-engångs pappersdukar känns bra i kvalite´n!
    *Fotograf= min mans moster
    Det här sparade vi INTE på: (vi hade 50 gäster)
    *Maten-vi beställde buffe´från Cateringfirma och hyrde porslin och glas bestick osv från dem. De hämtade alltihop och diskade det!10000 kronor
    * Vi hade festen i min pappas trädgård och hyrde ett STORT partytät med riktigt golv att ha sittningen i= 8500 kronor (reapris, vi dealade länge..)
    * Inbjudningskorten beställde vi via Calligrafen-jättefina och dyra!=1300 kr
    * Vi hyrde en bil med chaufför till att åka i från kyrkan men kom billigt undan ändå= 1500 spänn
    *Alkohol= vin, öl och avec samt alkoholfritt från Systembolaget= 8500 kronor
    * Ringen (min)= 4100 kronor
    * övernattning på svit på bröllopsnatten, eftersom vi inte åkte på bröllopsresa..=1800 kronor
    Jag kommer inte på mera nu, men jag tror att det landade på runt 45000 totalt med allting, vi hade ju gäster som övernattade innan och mat till dem osv, så kostnaderna är inte enbart för bröllopet..

• elora

Monia:
    Om det ändå vore så enkelt! Nä hon ville ha förskott för tyg och halva arb.kostnaden vilket hamnade på drygt 4500 kr. Tyvärr har vi inte en chans att betala då hon tänkt börja om någon månad eller två.
    Nä jag har hittat en rätt fin Nixa för under 3000 kr som "nödlösning". Nya modeller kommer in i höst. Är ju som sagt lite sugen på att köpa via Ebay ;)

GERDA:
    Men du...kan inte sambon hyra sin kostym/klädsel??? Eller han kanske behöver ny kostym i a f?
    För här skulle det kosta ca 1800 kr för min sambo att hyra en snygg jaquette/frockcoat.
    Lycka till med planeringen!

Det gäller alla ni andra med!

Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!