• Trici

Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!

Jag och min sambo funderar på ett datum någon gång under hösten 2006 men inget bestämt ännu. Jag har läst runt lite här på BT och sett flera som fixat bröllop för beundrandsvärda 10.000 kr! Nu vill jag gärna höra KONKRETA tips! Hur gör man? Var kan man spara? Vill kunna bjuda alla utan att gå i personlig konkurs.

• Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!
  • Lily of Sthlm

Nyfiken gul , nu fru. Jag är imponerad!

Men det känns så svårt att få ner kostnaderna så mkt... Vi har tänkt gifta oss i september så ute kan man ju inte vara (det svenska vädret...)

Att göra maten själv har jag också tänkt på men det känns svårt till 50 pers. Vad ska man göra för mat som är enkel, går att förbereda men smakar gott & ser lite lyxigt ut?

Hjälp!

• GoaSmulan

Jag blir också imponerad av hur mycket vissa får ner kostnaden. Räknar alla med altl eller bara festen? För oss kommer ringarna att hamna på runt 5-7000 kr då vi ska ha en varsin ring och ringarna vill man inte spara så jätte mycket på då man ska leva med de resten av livet.

• Stjärna

Det finns ju massor med knep. Ett enkelt sätt att få ner kostnaden är att dela ut inbjudan och tackkort själva, så långt det är möjligt.

Ett annat är att ta hjälp av andra och göra så mycket som möjligt själva.

• Amanda Lee

Vårt bröllop var inte billigt direkt, men vi drog ner på några saker. Försök tänka: Vad är viktigt för oss, vad är de tre viktigaste sakerna? Och lägg tid&pengar på det. Vad är absolut inte viktigt?

För oss var det INTE superviktigt med:

*tjusig transport från kyrkan till festen: vi åkte i marskalkens bil. Inom synhåll för gästerna bar min man mig!

*bröllopsnatten i svit. Vi satsade de pengarna vid senare tillfälle på lite bättre hotellrum på bröllopsresan. Vi ville ju vara med på festen till 02.30, sedan satt vi uppe till 05 och pratade om dagens intryck...somnade väl sedan vid 06. Man kan mysa till lite hemma också. SKÖNT att vi inte behövde stressa iväg till dyrt hotell!!!

*sminkös: Köp eget smink och gå kurs på MakeUpStore.

Det är vad jag kan komma på nu..
    Lycka till!!

• dilbert4000

Ett tips som vi fick av ett annat par var att inte säga att vi skulle gifta oss när vi beställde olika saker till vårt bröllop. Tyvärr får vi säga att vi märkte att priserna gick de gånger vi sa att det var till vårt bröllop. Visst kan det vara svårt att inte säga det ibland. Men tänke efter. Det kan göra att du sparar det lilla extra.

• JRO

Jag är också i full gång med all planering och funderar också på alla priser hit och dit! Förstår inte hur ni får ner priserna. Någon som har ett förslag på ungefärlig budget för ett bröllop med 100 personer? Är i stockholm!
    /jenny

• 03062006

Det som du kan spara lite på är ju
    maten- laga själv, ha buffe
    Baren - ha betalbar
    inbjudningskorten-gör själv
    Transport- kolla runt med famil och vänner
    Frisör ,smink och naglar- Be någon som du känner hjälpa dig
    Fotograf- Ta egna kort
    Musik- mixa ihop egna cd skivor, behöver ju inte ha live band

ta mycket hjälp av familj och vänner

Det finns massor av tips detta var några jag kom på just nu

har ett tips på live band i stockholm som inte är så dyra
    maila mig om ni är intresserade
    miaericksson@hotmail.com

• Nyfiken gul , nu fru

att få ner bröllopskostnaderna är väl inget större problem egentligen....

det handlar nog mestadels om VART man faktiskt lägger pengarna...

vill man dra ner kostanderna maximalt så får man tänka sig för på vad man betalar för.

Att lägga 8.000 kr på en vigselring o sen gnälla om att budgeten spricker funkar liksom inte....
    Eller att bjuda på någon lyxig champagne för 450 kr flasken eller liknande....

Det håller inte....

Vad är det som säger att bara för att det är dyrt så håller det längre?? eller vem märker om bubblorna man dricker kostar 50 kr flaskan eller 500 kr flaskan?

Jag har sett tex min egen vigselring i tre olika prisklasser... är den sämre i kvaltie bara för att jag valde den butik som sålde den billigast?

• elora

Oj då har jag hittat rätt för jag kör budgetvarianten ;)

* Brudbukett: Kolla in snygga på nätet först som är färdiga och gå sedan in i affären och be dem binda den. Eller sätt ett tak: vill ha en snygg FESTbukett för ca 600 kr. DÅ får de visa sina kunskaper ;)

* Mat -finns ju catering med bra priser. Men annars om man tycker det är okey med Exotisk bricka så fixar ju faktiskt Ica affärerna detta till bra pris.
    Annars som sagt, fixa själv av tjälknöl, fransk potatissallad, massor med bröd och ost -mycket hänger på hur man lägger upp maten och får det att se snyggt o lyxigt ut ändå ;) Mycket frukt vettu ;)

* Kläder: Här kan man ju faktiskt spara in. Nixas klänningar hittade jag för under 3000 kr -nya! Sambon kan väl hyra? (ca 2000 kr) Barnens kläder -postorder. De ska ju ändå leka efteråt.
    Skor kan inhandlas billigt på typ Skopunkten etc.

* RING: VI har hittat en butik som säljer titanringar billigt. Titan är världens starkaste metall, så det är väl en bra investering för framtiden. Finns med stenar etc. www.titanringar.com

* Inbjudningskort: Okey! Nu har jag räknat på 3 olika alternativ för vår del (53 inbj.kort). Billigast blev faktiskt att köpa de kort vi fastnade för (kort o kuvert i ett) från Annas ideér (20 kr/st inkl text). Att köpa från Calligraphen var dyrast. I övrigt skiljde det 35 kr för oss att göra egna o köpa handgjorda.

* Som någon skrev: Leverera inbjudan personligen. Så gör många andra kulturer som har stora bröllop. Tänk kostnaden för 400 gäster...ojoj.

* Smink: Det har man väl sen innan eller?? Du känner nog ditt ansikte bäst själv så sminka dig själv! ;) Då känner du dig nog mest bekväm oxå...

*Hår. Här kanske det är kul att få det fixat men det kostar ju olika...

* Önska festbidrag (kuvertavgift) istället för presenter. Vårt sista alternativ om budgeten spricker har jag tänkt haha...

*DRYCK: Handla utomlands. Kolla om någon brukar åka ner annars med jämna mellanrum, beställ med den då.

*Underkläder: Hallååå...behövs raffset för 1500 kr? Vad är bekvämast? Ja jag är en mullis så jag behöver bekväma trosor o bh.

* Dekorering fest:
    Enkelt, köp snyggt tyg i guld och lägg under skålar fyllda med vatten, flyt.ljus och rosblad.
    Rosor fyndar man på stormarknaden, de håller för en kväll och man sparar mängder med cash.
    Annars tänk ut vilken årstid det är och dekorera med naturens gåvor ;)
    Vi ska ha rönnbär eller enbär och lite sånt på bordet på vårt höstbröllop -06.

Vad mer?
    Har nog täckt alla mina utgifter...
    Jo det vore väl musiken då. Har inga bra tips annat än en dator fylld med mp3!!!

LYCKA TILL!
    ;)

• GithKat

elora kanontipps juh.. mycket av dem ska vi köra på. Tror det blir bra ändå. Hellre en rolig fest som man minns och njuter av, än en man går och har ont i magen av för att budgeten har blivit spräckt.

Svar på tråden Ta ner bröllopskostnaderna! Ge tips!