OT om socialbidrag
Hej!
Tyvärr är det nog så att din sambo har fått rätt information. Jag har själv jobbat med socialbidrag tidigare så jag känner till en del kring regler och så.
Är man sammanboende så räknas man som sambo vid ansökan om socialbidrag och då räknas båda parters inkomster och utgifter med. Socialbidrag är ju "sista utvägen", inget man vanligtvis kan få när man till exempel pluggar (beror på vilken nivå du läser på förstås!!). För att vara berättigad till socialbidrag krävs i regel att man står till arbetsmarknadens förfogande, är aktivt arbetssökande osv. Förutsatt att man kan det och inte är sjukskriven t.ex. Det kan alltså inte vara så att ena parten är arbetssökande och den andra pluggar på högskola. Läser du på gymnasiet eller så så är det andra regler, då är ju i regel föräldrarna försörjningsskyldig om man är under 21 år. Jag vet inte ju vad du läser, om det är högskola eller komvux t.ex.
Ni kommer kanske att få ett avslag men trots det har ni rätt att söka och att få ett överklagningsbart beslut!!
Lycka till och fråga mer om det är något du vill veta, jag svarar så gott jag kan.