• Bobou

OT om socialbidrag

Hej!

Jag är ledsen för denna tråd som inte på minsta sätt handlar om bröllop, men jag skulle gärna vilja ha er hjälp.

Det är så att min pojkvän är arbetslös och har varit det länge. Han har inte rätt till vare sig A-kassa eller alfa-kassa. Han har inte fått någon utredning ens angående socialbidrag för när han ringer dit och de ber honom berätta om sin situation säger de bara "du bor ju ihop med din flickvän, så du kan inte få något bidrag".

Grejen är den att jag pluggar, och bara har csn-pengarna (utom sommartid). Vilket han förstås har sagt. Jag förstår inte alls hur de resonerar, det finns ju inte en chans i världen att vi skulle kunna leva två personer på mitt studielån, då skulle vi ju leva under existensminimum?! Eller?

Hur gör man för att få prata med en vettig person, och finns det något sätt att få ut socialbidrag retroaktivt? Jag vill så gärna ha hjälp i denna fråga...

• Svar på tråden OT om socialbidrag
  • Fru O

Går det inte på annat sätt, säg att ni har separerat med delar lägenheten av ekonomiska skäl. Kan dock inte tänka mig att du är skyldig att försörja honom om ni inte är gifta!

• Dinah

Hej!
    Tyvärr är det nog så att din sambo har fått rätt information. Jag har själv jobbat med socialbidrag tidigare så jag känner till en del kring regler och så.

Är man sammanboende så räknas man som sambo vid ansökan om socialbidrag och då räknas båda parters inkomster och utgifter med. Socialbidrag är ju "sista utvägen", inget man vanligtvis kan få när man till exempel pluggar (beror på vilken nivå du läser på förstås!!). För att vara berättigad till socialbidrag krävs i regel att man står till arbetsmarknadens förfogande, är aktivt arbetssökande osv. Förutsatt att man kan det och inte är sjukskriven t.ex. Det kan alltså inte vara så att ena parten är arbetssökande och den andra pluggar på högskola. Läser du på gymnasiet eller så så är det andra regler, då är ju i regel föräldrarna försörjningsskyldig om man är under 21 år. Jag vet inte ju vad du läser, om det är högskola eller komvux t.ex.

Ni kommer kanske att få ett avslag men trots det har ni rätt att söka och att få ett överklagningsbart beslut!!

Lycka till och fråga mer om det är något du vill veta, jag svarar så gott jag kan.

• tessideluxe

Bobou: Finns det inga jobb som din kille kan göra? Det måste ju finnas många okvalificerade jobb som att jobba på snabbmatsrestaurang, städa, sitta i kassan i en matbutik osv.

Dinah: Om man har sambo har man visserligen försörjningsplikt för den andre, men det gäller endast om den personen har tillräcklig inkomst. Det är inte rimligt att Bobou ska sluta studierna för att hennes sambo inte kan få jobb?

"Sammanboendes sammanlagda inkomster ligger precis som giftas till grund för en biståndsbedömning
    Säger Mariett Lorentzon, 1: e socialsekreterare i Uddevalla"

Det som står ovan betyder att han har all rätt att ansöka om socialbidrag. De kan inte på telefon säga att han inte har rätt till det. Mitt råd till Bobou är: Din kille ska gå till socialkontoret och kräva att få lämna in en ansökan. Om ni bara har sex tusen i månaden för två så slår jag vad om att han kommer att få ut en liten slant varje månad (men han måste vara inskriven på arbetsförmedlingen)

Lycka till!

• tina060708

Ni borde ju kunna få bostadsbidrag iallafall (om ni inte har det innan)
    Det är ju alltid nått...

• Dinah

Hej Tessideluxe!

Jo, det är faktiskt så som jag skrev. Man har båda två sambos ett ansvar för försörjningen. Kan man inte försörja sig på sina studiemedel så kan socialsekreteraren ställa krav på att man söker arbete i stället. Det är båda två som måste göra vad man kan för att bli självförsörjande.

Sedan är det naturligtvis många saker som spelar in och det ska alltid göras en individuell bedömning och som jag också skrev; man har alltid rätt att söka och få ett överklagningsbart beslut.

Socialsekreteraren kan naturligtvis inte "kräva" att Bobou slutar sina studier, men om hon och sambon ska bli berättigade till socialbidrag så kan man ställa krav på personen som söker, det ska man vara medveten om.

• TamLyn

jag kan intyga at det som Dinah säger stämmer...
    Om bobou studerar ngt som garanterat ger jobb och det är kort tid kvar på studierna kan socialsekreteraren i undantagsfall göra bedömningen att hon får fortsätta studera, men bägge söker bistånd ihop med sina sammanlagda inkomster.

Börja med att söka bostadsbidrag *hett tips*

• Bobou

Tack för era svar!

Okej, jag ska kolla upp bostadsbidraget, men jag tror faktiskt inte att hyran är tillräckligt hög. (4333:-.)

Jag pluggar på unversitet och har minst 2½ år kvar. Min pojkvän är arbetssökande, men det är verkligen jättesvårt att få jobb i Uppsala.

• Bobou

...jo, det verkar som att jag kan få bostadsbidrag kanske!

Tack igen för hjälpen!

• coolcat

Lite av ett longshot, men prova att söka en del stipendier också. De måste dela ut pengar för att få vara skattebefriade (har jag hört i alla fall) och en del har väldigt gammaldags stadgar. Typ "behövande ung man bla bla" Kan vara värt ett försök?

• Minimira

Det är svårt att få jobb just nu, jag vet, känner flera arbetssökande. Men du skriver att det inte är så lätt att få jobb i Uppsala, han kanske får söka sig utanför...pendla. Uppsala har ju bra pendlingsavstånd till många städer, inte minst Sthlm. Hoppas det ordnar sig för er!! Även om bostadsbidraget inte är så mkt är det i alla fall något. För en student är varje krona guld värd (iaf för mig) Lycka till!!

Svar på tråden OT om socialbidrag