• Bobou

OT om socialbidrag

Hej!

Jag är ledsen för denna tråd som inte på minsta sätt handlar om bröllop, men jag skulle gärna vilja ha er hjälp.

Det är så att min pojkvän är arbetslös och har varit det länge. Han har inte rätt till vare sig A-kassa eller alfa-kassa. Han har inte fått någon utredning ens angående socialbidrag för när han ringer dit och de ber honom berätta om sin situation säger de bara "du bor ju ihop med din flickvän, så du kan inte få något bidrag".

Grejen är den att jag pluggar, och bara har csn-pengarna (utom sommartid). Vilket han förstås har sagt. Jag förstår inte alls hur de resonerar, det finns ju inte en chans i världen att vi skulle kunna leva två personer på mitt studielån, då skulle vi ju leva under existensminimum?! Eller?

Hur gör man för att få prata med en vettig person, och finns det något sätt att få ut socialbidrag retroaktivt? Jag vill så gärna ha hjälp i denna fråga...

• Svar på tråden OT om socialbidrag
  • blivande fru J

Varför är din sambo inte berättigad till alfakassa?

Jag bor i Uppsala, och även om det är svårt att få en fast tjänst kan man alltid hanka sig fram genom att skriva upp sig som timvikarie på alla möjliga och omöjliga ställen, alltid får man in en fot någonstans.

Lycka till

• Bobou

Jo, han söker många jobb, fast nästan bara dem som finns på platsbanken och jag har ärligt talat nästan aldrig hört om någon som fått jobb via arbetsförmedlingen. Jag tycker att han borde vara runt mer "visa upp sig", så att säga... Det är så de flesta jag känner fått jobb iaf.

Jag vet inte varför han inte får alfa-kassa. Själv säger han att han hamnat mellan systemen, men jag vet inte hur det funkar.

Det är ett bra tips det där med timvikariat, jag ska höra om han är uppskriven i någon vikariepool.

• HanOchJag

Har inte läst hela tråden nästan inget alls för att vara ärlig.
    Men vad det gäller soc bidrag och sambo förhållande, så börjar sambolagen att gälla från den dag man bor tillsammans. Är det så att du nu pluggar och han e arbetslös ja då är det tyvärr så tråkigt att ni inte får något från soc. Dom resonerar som så att om du NU MÅSTE plugga då SKA ni klara er på dina pengar. Eller skaffa mer jobb. Eller som dom sagt till min svägerska i samma sits. Sluta plugga då får du och mannen allt ni är berättigade till..Men inte så länge en pluggar.

Tyvärr ganska hemskt på det sättet och enda lösningen är väl att ni "separerar"typ..

Hoppas det löser sig för er.

• tessideluxe

Hej igen
    Dinah: Vi tycker egentligen inte olika utan. Vi säger båda samma sak när det gäller försörjningsplikt. Men du hävdar att hon kan bli tvungen att sluta studera och det anser jag att de inte kan tvinga henne.

Jag gjorde en snabb uträkning på ett socialkontor där jag enbart stoppade in TS hyra som utgift och hennes studielån som inkomst och fick svaret att killen var berättigad till över 3000 i månaden. Då stoppade jag alltså inte in variabler för övriga räkningar.

Babou: Räkna ut här vad ni skulle kunna få och gå sedan till socialkontoret i Uppsala!

www.uddevalla.se/uddevalla/servicetjanster/serviceomsorg/ekonomi/raknautdittevsocialibidrag.4.c1df7110437b63e1880001915.html

• Bobou

Enligt uträkningen var vi inte berättigade till socialbidrag, antagligen för att jag har sommarjobbat i sommar och har lite pengar kvar efter det.

Egentligen _klarar_ vi oss alltså - ett tag. Men jag vill ju inte betala för honom och han vill verkligen inte ta emot pengar från mig heller, det går helt emot hur båda två funkar. De pengar jag har blivit tvungen att lägga ut ser vi som ett lån, som han ska betala tillbaka så fort han får pengar. (Det har han gjort tidigare, så fort han fått en kortare anställning.) (Självklart bjuder jag honom på mycket saker, och betalar oftast maten när vi handlar och så, jag menar större utgifter som när han inte kunnat betala sin del av hyran t ex.)

Tycker ni att det låter krasst? Det kanske är det. Vi och vårt förhållande är iaf inte redo för delad ekonomi. Jag tycker att det är helt sjukt att jag ska vara ekonomiskt ansvarig för honom bara för att vi bor ihop. Okej om vi hade varit gifta, haft barn eller ett registrerat partnerskap, men bara för att vi är sambo? Jag antar att samma sak gäller för två tjej- eller killkompisar som bor ihop. Om man har en inneboende, är det samma sak då?

Måste återigen tacka för att ni är så snälla och engagerar er så mycket i vår situation!

• blivande fru J

Jag tror som sagt mkt på timvikariaten. Inom vården behövs ofta vikarier, enklast är nog att direkt kontakta någon enhetschef istället för att gå via vikariepooler. På uppsala.se finns telefonnummer till kommunens anställda. Det är dessutom inte så långt att åka till tierp eller Östhammars kommuner. Det kan alltså vara värt att ringa även till dessa kommuner och höra om det finns något behov inom de verksamheter man är intresserad av.

•  Miss Cee

Om din kille har gått gymnasiet färdigt och är över 20 år så är han berättigad till grundersättning från Alfakassan (man behöver inte vara medlem eller ha jobbat ett visst).

Det liger på 4500kr/månaden netto.

KOlla upp det iaf. Det spelar heller ingen roll vilken bransch han söker jobb i.

www.alfakassan.se

• Secret

Känner igen situationen. Min sambo pluggade och fick CSN (på den tiden var det 6500 kronor)+ vi fick bostadsbidrag på 1000 kronor. Jag hade 0 kronor i inkomst för jag studerade och inte hade fått en permanent uppehålstillstånd än. Alltså, hade vi 7500 kronor. Hyran var 4000. Så vi hade 3500 kronor kvar för räkningar (el, telefon) och maten. Det var jättejobbigt och vi levde så ungefär 6-8 månader tills jag skaffade mig ett jobb vid sidan av mina studier. Så det går att leva på det.
    Jag förstår dig om du inte vill ha delad ekonomi än men om ni valde att vara sambo är det rätt så logiskt att anta att ni vill vara tillsammans och ta hand om varandra.

• Bobou

Miss Cee:

På den sida du tipsade mig om står det att han måste "under den senaste
    12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 70 timmar per månad" för att få grundersättning...

Det har han inte gjort. Han pluggade heltid och jobbade natt en eller två helger per månad på ett tryckeri, vilket gav tillräckligt för att han skulle klara sig. Men det är inte tillräckligt för att uppfylla arbetsvillkoret, och eftersom han inte tagit examen uppfyller han inte studerandevillkoret. Och han vill inte plugga mer just nu (och skulle inte kunna få CSN-pengar heller).

Tack ändå.

Svar på tråden OT om socialbidrag