• Bobou

OT om socialbidrag

Hej!

Jag är ledsen för denna tråd som inte på minsta sätt handlar om bröllop, men jag skulle gärna vilja ha er hjälp.

Det är så att min pojkvän är arbetslös och har varit det länge. Han har inte rätt till vare sig A-kassa eller alfa-kassa. Han har inte fått någon utredning ens angående socialbidrag för när han ringer dit och de ber honom berätta om sin situation säger de bara "du bor ju ihop med din flickvän, så du kan inte få något bidrag".

Grejen är den att jag pluggar, och bara har csn-pengarna (utom sommartid). Vilket han förstås har sagt. Jag förstår inte alls hur de resonerar, det finns ju inte en chans i världen att vi skulle kunna leva två personer på mitt studielån, då skulle vi ju leva under existensminimum?! Eller?

Hur gör man för att få prata med en vettig person, och finns det något sätt att få ut socialbidrag retroaktivt? Jag vill så gärna ha hjälp i denna fråga...

• Svar på tråden OT om socialbidrag
  • blivande fru J

Varför är din sambo inte berättigad till alfakassa?

Jag bor i Uppsala, och även om det är svårt att få en fast tjänst kan man alltid hanka sig fram genom att skriva upp sig som timvikarie på alla möjliga och omöjliga ställen, alltid får man in en fot någonstans.

Lycka till

• Bobou

Jo, han söker många jobb, fast nästan bara dem som finns på platsbanken och jag har ärligt talat nästan aldrig hört om någon som fått jobb via arbetsförmedlingen. Jag tycker att han borde vara runt mer "visa upp sig", så att säga... Det är så de flesta jag känner fått jobb iaf.

Jag vet inte varför han inte får alfa-kassa. Själv säger han att han hamnat mellan systemen, men jag vet inte hur det funkar.

Det är ett bra tips det där med timvikariat, jag ska höra om han är uppskriven i någon vikariepool.

• HanOchJag

Har inte läst hela tråden nästan inget alls för att vara ärlig.