• Bobou

OT om socialbidrag

Hej!

Jag är ledsen för denna tråd som inte på minsta sätt handlar om bröllop, men jag skulle gärna vilja ha er hjälp.

Det är så att min pojkvän är arbetslös och har varit det länge. Han har inte rätt till vare sig A-kassa eller alfa-kassa. Han har inte fått någon utredning ens angående socialbidrag för när han ringer dit och de ber honom berätta om sin situation säger de bara "du bor ju ihop med din flickvän, så du kan inte få något bidrag".

Grejen är den att jag pluggar, och bara har csn-pengarna (utom sommartid). Vilket han förstås har sagt. Jag förstår inte alls hur de resonerar, det finns ju inte en chans i världen att vi skulle kunna leva två personer på mitt studielån, då skulle vi ju leva under existensminimum?! Eller?

Hur gör man för att få prata med en vettig person, och finns det något sätt att få ut socialbidrag retroaktivt? Jag vill så gärna ha hjälp i denna fråga...

• Svar på tråden OT om socialbidrag
  • Bobou

ellinor1:

Det är faktiskt det som gäller nu och han vet om det. Vi har gått på knäna så länge och jag vet inte hur länge till jag klarar det.
    (Jag tycker ju så mycket om honom, så jag skulle kanske inte kunna göra slag i saken av mina hot egentligen. Men han vet att det är allvar, så jag tror (jag måste tro) att han kommer att fixa ett jobb mycket snart.)

• Bobou

Miss Cee:

Ja, men du har ju rätt!!!
    "Över grundskolenivå", jag tänkte att man måste ha en universitetsexamen! (Så jag var helt låst vid arbetsvillkoret.) Tack!!!

Han är en av dem som pluggat många år men inte riktigt kommit på vad han vill göra än... En mycket dålig situation. Men vad _ska_ man göra egentligen? Jag har en sån himla tur som valde rätt program på en gång, men flera kursare, kompisar och bekanta känner att de kanske valt fel, men kan inte byta för då kommer inte CSN-pengarna att räcka till en examen. Det är verkligen dålig sits och det finns nog ingen entydig lösning på problemet.

• Fiafria?

Bobou