• Bobou

OT om socialbidrag

Hej!

Jag är ledsen för denna tråd som inte på minsta sätt handlar om bröllop, men jag skulle gärna vilja ha er hjälp.

Det är så att min pojkvän är arbetslös och har varit det länge. Han har inte rätt till vare sig A-kassa eller alfa-kassa. Han har inte fått någon utredning ens angående socialbidrag för när han ringer dit och de ber honom berätta om sin situation säger de bara "du bor ju ihop med din flickvän, så du kan inte få något bidrag".

Grejen är den att jag pluggar, och bara har csn-pengarna (utom sommartid). Vilket han förstås har sagt. Jag förstår inte alls hur de resonerar, det finns ju inte en chans i världen att vi skulle kunna leva två personer på mitt studielån, då skulle vi ju leva under existensminimum?! Eller?

Hur gör man för att få prata med en vettig person, och finns det något sätt att få ut socialbidrag retroaktivt? Jag vill så gärna ha hjälp i denna fråga...

• Svar på tråden OT om socialbidrag
  • Bobou

ellinor1:

Det är faktiskt det som gäller nu och han vet om det. Vi har gått på knäna så länge och jag vet inte hur länge till jag klarar det.
    (Jag tycker ju så mycket om honom, så jag skulle kanske inte kunna göra slag i saken av mina hot egentligen. Men han vet att det är allvar, så jag tror (jag måste tro) att han kommer att fixa ett jobb mycket snart.)

• Bobou

Miss Cee:

Ja, men du har ju rätt!!!
    "Över grundskolenivå", jag tänkte att man måste ha en universitetsexamen! (Så jag var helt låst vid arbetsvillkoret.) Tack!!!

Han är en av dem som pluggat många år men inte riktigt kommit på vad han vill göra än... En mycket dålig situation. Men vad _ska_ man göra egentligen? Jag har en sån himla tur som valde rätt program på en gång, men flera kursare, kompisar och bekanta känner att de kanske valt fel, men kan inte byta för då kommer inte CSN-pengarna att räcka till en examen. Det är verkligen dålig sits och det finns nog ingen entydig lösning på problemet.

• Fiafria?

Bobou

Jag har inget emot att betala till folk som VERKLIGEN behöver socialbidrag. Däremot inte till någon som enligt dig själv väntar på "det rätta" jobbet. Jag tycker det låter som han är en freeloader som inte orkar jobba!

• Ennna

Hmmm förstår att det blir knapert att leva två på studiemedlet. Menar, det är ju knapert att leva själv på det!

Håller med de som föreslagit vårdjobb. Sådana brukar ju allti gå att få. Springvikariat kanske inte är jättekul, men funkar ju iallfall till "det rätta" dyker upp.

Sen så skulle jag vilja varna dig och er för bostadsbidrag fällan! Skall man ansöka om detta så skall man vara medveten om att man som student får detta under vt och sedan får jobb under hösten då kan bli skyldig att betala igen för vårens bidrag (eller låt oss kalla det lån).

Detta måste man vara riktigt uppmärksam på då det hela kanske inte heller upptäcks förrän två år senare då handläggaren (om man inte själv varit vaksam) upptäcker misstaget.

Har själv råkat tjäna för mycket under en sommar och då blivit skyldig 10 000 kr till försäkringskassan. Det sved....

Sedan dess har jag lovat mig själv att om jag så bara skall leva på ris och nudlar så är det inte värt att sätta sig bostadsbidragsfällan.

• ia´s

Lessen å säga...men jag håller oxså med Fiafria.
    Din sambo verkar inte särskilt villiga att ta vilket jobb som helst.
    Ställ krav!!!

• Stjärna

Min sambo väntade länge på det rätta, men under tiden vickade han inom vården och som lärare.

På så sätt var han alltid tillgänglig och kunde på en arbetsintervju säga att han kunde börja omedelbart. Ändå drog han in en fullt acceptabel inkomst.

• AlmoustMrs

Ha!!
    Tänk om alla kunde vänta på "rätta" jobbet!! Alla skulle bara gå omkring å vara nöjda....
    Tillbaks till verkliga livet-Väldigt få människor har LYXEN att flyta omkring och vänta på rätt jobb ( drömjobb )... Tycker din kille är ex 1, arbetsskygg el ex 2, för snobbig för vilket jobb som helst...
    Både jag och min sambo har jobbat sedan gymnasiet dvs 10 år för mig och jag har alltid haft arbete + 2 gånger tillsvidare med hyfsad lön. Inte mina drömjobb och inte alltid särskilt kvinnliga, men jag har aldrig behövt leva på Soc!! Jag tycker allt för många utnyttjar det här med bidrag... Tycker bidrag ska finnas för de som verkligen behöver dem!!!

• Bobou

Ni har missuppfattat mig...

Jag menade verkligen inte att han inte söker några jobb medan han väntar på att hans drömjobb ska ramla i famnen på honom.

När jag skrev "det rätta" så menade jag i princip vilken tillsvidaretjänst som helst. Av dem han söker.

Som det är just nu är ju vilka pengar som helst bättre än inga, men tidigare t ex när han jobbade för att kunna plugga kunde han ju inte ta ett timjobb som bara gav småslantar och som krockade med hans föreläsningar. Jag tror att han har det kvar i bakhuvudet eftersom han söker aktivt efter ett "riktigt" jobb, men inte är särskilt aktiv på t ex vikariebanker som ger max en eller två dagars jobb i månaden.

AlmoustMrs: (stavas förresten almost)
    Vaddå "kvinnligt", förstår inte ens vad du menar? Vill du hellre ha ett "kvinnligt" jobb än ett "manligt"?

• AlmoustMrs
    Ok!! Vet att jag har en miss i mitt sign!!

I vissa yrken skulle de flesta kvinnor aldrig kunna prestera fysiskt lika mycket som de flesta män. Så därför kommer alltid vissa yrken tillhöra manligt i mina ögon :-P . ( nu handlar tydligen denna tråd om något helt annat ) Men givetvis vet jag också att i de flesta yrken presterar kvinnor lika bra och många gånger bättre en män utan att få nått för det!!!

Jag menade så här att tyvärr när man väntar på ett jobb inom sitt "område" kanske man ibland får ta ett jobb som inte alls överensstämmer med ens personlighet..
    Försök få Jessica Simpson att jobba i gruvan uppe i Malmberget...

"När jag skrev "det rätta" så menade jag i princip vilken tillsvidaretjänst som helst. Av dem han söker.

Som det är just nu är ju vilka pengar som helst bättre än inga, men tidigare t ex när han jobbade för att kunna plugga kunde han ju inte ta ett timjobb som bara gav småslantar och som krockade med hans föreläsningar. Jag tror att han har det kvar i bakhuvudet eftersom han söker aktivt efter ett "riktigt" jobb, men inte är särskilt aktiv på t ex vikariebanker som ger max en eller två dagars jobb i månaden."

Menar bara vill man ha ett jobb så kan man ta vilket som helst!! Bara min åsikt, för jag tycker som sagt var att soc bidrag ska vara till männsikor som har det svårt och som behöver stöd. Inte till högre utbildade som inte vill jobba extra på MacDonalds.

Eller????
  • Bobou

Nej, jag håller med dig. Självklart skulle han kunna jobba på McDonalds, han pratade faktiskt om det igår bara...

Jag såg en siffra nyss i nån tidning; det finns just nu 300 000 arbetssökande i Sverige och 20 000 lediga jobb. Och många av jobben går ju till någon som redan har jobb och vill byta. Så det är inte lätt...

• GoaSmulan

Framförallt är det inte lätt om man är överkvalificerad till jobben heller för då brukar de inte vara villiga att anställa heller.

Svar på tråden OT om socialbidrag