• annalytica

Hur mycket ska jag träna?

Handlar det om att du vill gå ner i vikt bör du minska på kolhydrater (pasta, bröd, potatis etc.) och istället äta mer proteiner (kyckling,tonfisk, bönor, grönsaker, kikärtor etc.)samtidigt som du rör på dig. Förbränningsträning tex rask promenad eller spinning bör pågå under minst 40 minuter ca två-tre ggr/vecka. Att träna innan frukost är också ett tips då du förbränner mer än annars.
    Regelbundna måltider är ett måste! Många som vill gå ner i vikt äter alldeles för lite, vilket gör att kroppen istället ställer in sig på svält och lagrar allt i kroppen där får i sig.

Styrketräna lätt ca 2 ggr/vecka (kortare pass i samband med förbränningsträning funkar) för muskeluppbyggning, vilket iofs väger mer än fett men som också gör att du förbränner mer:) Lycka till!

• annalytica

Elin1 :
    Ja...*skratt* Jag antar att du också jobbar som instruktör?;)Jag får massor av frågor dagligen, vilket är jättekul. Dock hade jag svårt att hålla mig för skratt när en tjej menade på att hon varit "duktig" som bara ätit en banan till lunch! Man upphör aldrig att förvånas.

• annalytica

Visst kan du tappa några kilon på att äta frukt men vad du får i dig vid en sådan måltid är fruktsocker och kolhydrater-dvs du missar allt vad proteiner heter. Risken vid en fruktlunch är också att kroppen inte får den mättnadskänsla den behöver och att du därför kompenserar detta vid ett senare tillfälle tex vid mellanmål eller kvällsmiddag. Frukt ska egentligen ätas utöver alla fasta måltider, men visst kan man byta ut ETT mål mot en fruktsallad. Ett tips är väl då att blanda olika frukter. Banan innehåller tex ganska mkt fett, vilket inte är att rekomendera i stora mängder om du vill gå ner i vikt. Lägg i lite "nyttiga" nötter istället.Lycka till!:)

• annalytica

Låter som om du har bra koll på vad du äter och får i dig! Tänk bara på att det är på lunchen som du ska få i dig mest gällande mängd men oxå i näringssynpunkt. Byt ut havregrynet mot fiberberikade gryn istället. Och återigen: försök öka proteinintaget. Om du äter gröt till lunch så lägg till ett eller två knäckebröd med kalkonkött eller mager skinka och grönsaker.

Det enklaste sättet (enligt mig:)) för att tappa kilon utan att behöva räkna kalorier är att ta bort allt bröd i kosten.Äter (nästan) bara knäckebröd själv....fast ibland är det gott med limpa oxå;)) Enkelt att göra och ger snabb viktminskning!

• annalytica

Punktförbränning är, precis som du skriver, väldigt svårt. Att du stannar i vikt beror på att kroppen inte har mer resurser att "ta av" dvs du äter och tränar då på ett "felaktigt" sätt. Jag tränar också (spinning, styrka, body balance, box,core, areobic, mountainbike...u name it:) och instruerar för tillfället i core och shape (ungefär som body toning, men snarare för att bygga på mig lite extra muskler.Har mina träningsperioder då jag nästan kör ngt varje dag i princip(varvar lågintensivt med högintensivt då förstås) till att som nu gå ner på tre ggr/veckan.

Vill du fortsätta att gå ner några kilo så prova med att äta mer (proteiner såklart!;)) och att lägga på extra förbränningspass (kan även innefatta styrka). Gör det tex till en vana att träna ett pass innan fruktost (snabb promenad ca 40 minuter-inte mer då kroppen inte har resurser för att bränna mer på morgonen!)så ska du se att vågen börjar röra på sig igen:)

• annalytica

Tack själv:) Alltid kul att diskutera...och ett avbrott i mitt pluggande här om dagarna...*skratt*

Japp, träning innan frukost är super om man vill förbränna!

• annalytica

Ja...man kan också tycka att det är lite väl magstarkt att som SLV gå ut med rekommendationer gällande ett ökat brödintag (som främst innehåller fett och kolhydrater) till ett folk som blir allt fetare och som de knappast sett eller träffat i verkligheten...(inte de heller):)

Jag beskriver vad jag tror på och arbetar efter. Sen är det ju givetvis upp till varje person att avgöra huruvida de vill ta till sig eller förkasta råd och rekommendationer, vare sig de kommer fån mig eller SLV;)

• annalytica

Elin1:

Jag har också svårt att träna innan frukost. Det är iofs inte heller vad jag är ute efter eftersom jag inte har som mål att gå ner i vikt. Jag är, precis som du, hungrig(!) på morgonen:)

Filippa_K_:

Låter inte alls bra att du har ångest över att gå till gymmet. Kanske finns det andra alternativ som passar dig bättre? En promenad, Friskis & Svettis, ngn lagsport etc.?
    Träning ska vara roligt-inte ångestskapande.
    Jag orienterade mycket när jag var yngre, mest för att min pappa drog iväg oss på tävlingar. Detta passade inte mig alls då jag bara blev nervös. När jag sedan hittade "min grej" så kändes det väldigt befriande.

Lycka till!

• annalytica

Ja, du har verkligen rätt i ditt resonemang. Jag tror att vi "missuppfattar" varandra lite här. Självklart ska vi äta mer fiberrik kost, vilket jag också skrivit i tidigare inlägg. Givetvis handlar inte viktminskning om att spjäka sig utan att må bra, som du påpekar. Men många skulle må bra av att dra ner på bröd då de äter fel sorts bröd. Sen måset ju var och en anpassa till sitt eget liv och leverne såklart.

• annalytica

Spinning kan ju iofs utövas på många olika sätt. Ett lugnt förbränningspass på 30 minuter är ett ganska bra alternativ till morgonpromenaden. Dock har du rätt i att passen inte får vara för hårda-inga sprinter tex!:)

Jag provad oxå nyligen på stavgång, tillsammans med mormor!;) Helbra träning där många muskler aktiveras!

Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?