• Filippa_K_

Hur mycket ska jag träna?

Har tagit mig i kragen & har börjat träna. Tänkte träna pilates 2 ggr i veckan kanske? Vad ska jag träna mer? Pump? Hur mycket tror ni behövs för att ge bra resultat? Räcker 3 gånger i veckan, kan jag träna mindre & ta några raska promenader också? Ger pilates tillräckligt?

Kram

• Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?
  • Elin1

Hej!

Bättre att träna lite än inget alls!

Hur mkt du ska träna beror på vilket mål du har. Vill du gå ned i vikt/bli märkbart starkare bör du nog röra på dej 3-4 ggr i veckan, och variera träningen. Pilates är ok, men ger inga direkta muskler eller kondition.

Tips istället: Träna spinning eller spring 2 ggr i veckan och kör styrka (tex body pump 1- 2 ggr i veckan så får du resultat!

• Elin1

Har du inte tränat alls tidigare kan du kanske gå en timmes-promenader 2 ggr i veckan istället för att springa...

• annalytica

Handlar det om att du vill gå ner i vikt bör du minska på kolhydrater (pasta, bröd, potatis etc.) och istället äta mer proteiner (kyckling,tonfisk, bönor, grönsaker, kikärtor etc.)samtidigt som du rör på dig. Förbränningsträning tex rask promenad eller spinning bör pågå under minst 40 minuter ca två-tre ggr/vecka. Att träna innan frukost är också ett tips då du förbränner mer än annars.
    Regelbundna måltider är ett måste! Många som vill gå ner i vikt äter alldeles för lite, vilket gör att kroppen istället ställer in sig på svält och lagrar allt i kroppen där får i sig.

Styrketräna lätt ca 2 ggr/vecka (kortare pass i samband med förbränningsträning funkar) för muskeluppbyggning, vilket iofs väger mer än fett men som också gör att du förbränner mer:) Lycka till!

• Elin1

annalytica

Vilka bra råd vi ger!

Filippa_K_

Hppas du kommer igång med träningen!

• Filippa_K_

Tack alla. Tänkte träna pilates 1 gång i veckan, pump eller kick & box 1 gång & promenader.... tar ca 1 timmes raska kanske 2 ggr i veckan? Jag vill inte springa...
    Ja... jag kanske äter för lite... Ska skärpa mig!
    Kram på er

• annalytica

Elin1 :
    Ja...*skratt* Jag antar att du också jobbar som instruktör?;)Jag får massor av frågor dagligen, vilket är jättekul. Dock hade jag svårt att hålla mig för skratt när en tjej menade på att hon varit "duktig" som bara ätit en banan till lunch! Man upphör aldrig att förvånas.

• Elin1

annalytica

Nej, jag jobbar inte som instruktör, jag har bara ett stort intresse för träning och kostråd... Det är en ren hobby! Så expertkunskaperna får du stå för!

Håller med om att många äter alldeles för lite, jag skulle dö av hunger om jag åt en banan tilll lunch. Minns att man kunde göra såna saker ibland när man var i tonåren *rys*. Tur att man har fått en sundare inställning nu.

• fikonet

Jag åt 3(!) frukter till lunch - skrattar ni åt mig också då?

Jag älskar fruktsallad och ett par dagar i veckan skivar jag ett äpple, en banan och en apelsin till lunch. Supergott!

• Elin1

fikonet

Jag skrattar inte, äter också gärna en massa frukt! Men jag undrar om du håller dej så mätt/pigg på frukt till lunch?

• Filippa_K_

Jag äter efter en dietist råd, men det var innan jag började träna riktigt, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska äta... ska träfa dietisten snart igen.. Jag äter inte bara en banan till lunch iaf...

Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?