• Filippa_K_

Hur mycket ska jag träna?

Har tagit mig i kragen & har börjat träna. Tänkte träna pilates 2 ggr i veckan kanske? Vad ska jag träna mer? Pump? Hur mycket tror ni behövs för att ge bra resultat? Räcker 3 gånger i veckan, kan jag träna mindre & ta några raska promenader också? Ger pilates tillräckligt?

Kram

• Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?
  • Elin1

Usch, skulle jag träna innan frukost så skulle jag svimma!

Tycker det är STARKT att gå upp och träna innan jobbet! Önskar jag oxå kunde det. Får fortsätta med mina kvällspass...

• Elin1

(min kropp funkar inte utan frukost och, allra viktigast, KAFFE)

• Filippa_K_

*Veronica*

Tack tack

JO, jag skulle gärna vilja börja på gymmet, men är så feg. Löjligt jag vet, men jag är tjock & det känns som om alla tittar på mig... Vilket ingen gör förmodligen... En riktig fegis är jag.
    Att jag har börjat träna är ett under. Usch, får ont i magen & mår illa varje gång innan träningen.
    Tack alla för att ni har svarat.
    Kram

• blivande fru J

Jag ställer mig ändå tveksam till att ta bort bröd ur kosten. Livsemdelsverket gick nyligen ut med rekommenaditioner om att äta bröd till varje måltid för att få i oss fibrer, givetvis handlar det om osötat fullkornsbröd. jag tycker det är lite magstarkt att ge någon man aldrig träffat och sett rekommendationer som är helt emot det som SLV rekommenderar.

• annalytica

Ja...man kan också tycka att det är lite väl magstarkt att som SLV gå ut med rekommendationer gällande ett ökat brödintag (som främst innehåller fett och kolhydrater) till ett folk som blir allt fetare och som de knappast sett eller träffat i verkligheten...(inte de heller):)

Jag beskriver vad jag tror på och arbetar efter. Sen är det ju givetvis upp till varje person att avgöra huruvida de vill ta till sig eller förkasta råd och rekommendationer, vare sig de kommer fån mig eller SLV;)

• annalytica

Elin1:

Jag har också svårt att träna innan frukost. Det är iofs inte heller vad jag är ute efter eftersom jag inte har som mål att gå ner i vikt. Jag är, precis som du, hungrig(!) på morgonen:)

Filippa_K_:

Låter inte alls bra att du har ångest över att gå till gymmet. Kanske finns det andra alternativ som passar dig bättre? En promenad, Friskis & Svettis, ngn lagsport etc.?
    Träning ska vara roligt-inte ångestskapande.
    Jag orienterade mycket när jag var yngre, mest för att min pappa drog iväg oss på tävlingar. Detta passade inte mig alls då jag bara blev nervös. När jag sedan hittade "min grej" så kändes det väldigt befriande.

Lycka till!

• blivande fru J

Men fibrer behövs ju för att hålla magen i trim och förhindra coloncancer, inte för att gå ner i vikt. Svenskar äter på tok för lite frukt och fibrer för sitt eget bästa.

Jag vill bara påminna om att viktnedgång inte är allt, man ska må bra också, både under och efter sin viktnedgång.

Jag brukar försöka komplettera mina måltider med ordentligt med rotfrukter och grönsaker och äta något nyttigt bröd till utan smör naturligtvis. Jag tycker inte att det gör mig fetare, men magen mår bättre.

• annalytica

Ja, du har verkligen rätt i ditt resonemang. Jag tror att vi "missuppfattar" varandra lite här. Självklart ska vi äta mer fiberrik kost, vilket jag också skrivit i tidigare inlägg. Givetvis handlar inte viktminskning om att spjäka sig utan att må bra, som du påpekar. Men många skulle må bra av att dra ner på bröd då de äter fel sorts bröd. Sen måset ju var och en anpassa till sitt eget liv och leverne såklart.

• Elin1

Tänkta bara dela med mig av min erfarenhet av kolhydrater!

När jag började dra ned på kolhydrater, tex bröd och musli, märkte jag bara positiva effekter. Min mage mår MYCKET bättre sedan jag slutade äta mackor och grova musli-sorter. Jag tror inte att min mage tål så "hårdsmälta" produkter eftersom jag ofta fick ont i magen efter att ha ätit sådant.

Så ni som ofta får problem med magen, det kan vara så att ni äter för mycket fibrer/konhydrater!

• tvillingsjäl

Hård träningen såsom spinning ska inte utföras FÖRE frukost! Som någon skrev, en promenad ca 40 minuter är det enda kroppen pallar med direkt på morgonen utan nån "bensin" i kroppen....

varför inte börja med stavgång? Raska promenader med stavar ökar din förbränning!
    Själv kör jag och sambon skidgång uppför en slalombacke vilket är KANON för kondition och styrka, vi åker skidor på vintern. Men du kan ju börja med vanlig stavgång först kanske?

• annalytica

Spinning kan ju iofs utövas på många olika sätt. Ett lugnt förbränningspass på 30 minuter är ett ganska bra alternativ till morgonpromenaden. Dock har du rätt i att passen inte får vara för hårda-inga sprinter tex!:)

Jag provad oxå nyligen på stavgång, tillsammans med mormor!;) Helbra träning där många muskler aktiveras!

• tvillingsjäl

Ja det jag menade var ju att man inte ska ta ut sig för mycket, så egentligen allt funkar ju bara man tar det lite lugnare..tex vanlig cykling!

Ja stavgång aktiverar alla större muskler så det är ju kanon, man jobbar ju inte så mycke med överkroppen när man "bara" promenerar!

Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?