• Filippa_K_

Hur mycket ska jag träna?

Har tagit mig i kragen & har börjat träna. Tänkte träna pilates 2 ggr i veckan kanske? Vad ska jag träna mer? Pump? Hur mycket tror ni behövs för att ge bra resultat? Räcker 3 gånger i veckan, kan jag träna mindre & ta några raska promenader också? Ger pilates tillräckligt?

Kram

• Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?
  • annalytica

Visst kan du tappa några kilon på att äta frukt men vad du får i dig vid en sådan måltid är fruktsocker och kolhydrater-dvs du missar allt vad proteiner heter. Risken vid en fruktlunch är också att kroppen inte får den mättnadskänsla den behöver och att du därför kompenserar detta vid ett senare tillfälle tex vid mellanmål eller kvällsmiddag. Frukt ska egentligen ätas utöver alla fasta måltider, men visst kan man byta ut ETT mål mot en fruktsallad. Ett tips är väl då att blanda olika frukter. Banan innehåller tex ganska mkt fett, vilket inte är att rekomendera i stora mängder om du vill gå ner i vikt. Lägg i lite "nyttiga" nötter istället.Lycka till!:)

• fikonet

Jag håller mig faktiskt hyfsat mätt på fruktsallad till lunch. Brukar ta en kopp kaffe och ett knäckebröd med keso framåt 16-tiden. På kvällen äter jag ofta grovt bröd med skinka och keso samt filmjölk med müsli eller all-bran. Givetvis varvar jag dessa "frukt o fil-dagar" med varm mat. Äter förresten ofta havregrynsgröt med lättmjölk och lingonsylt till lunch oxå. Vad säger ni "kostrådgivare" om det? Är det bra eller mindra bra ur närings- och viktsynpunkt?

• annalytica

Låter som om du har bra koll på vad du äter och får i dig! Tänk bara på att det är på lunchen som du ska få i dig mest gällande mängd men oxå i näringssynpunkt. Byt ut havregrynet mot fiberberikade gryn istället. Och återigen: försök öka proteinintaget. Om du äter gröt till lunch så lägg till ett eller två knäckebröd med kalkonkött eller mager skinka och grönsaker.

Det enklaste sättet (enligt mig:)) för att tappa kilon utan att behöva räkna kalorier är att ta bort allt bröd i kosten.Äter (nästan) bara knäckebröd själv....fast ibland är det gott med limpa oxå;)) Enkelt att göra och ger snabb viktminskning!

• Elin1

Hej,

Jag vet hur det är, keso och fil med flingor är lätt och hyfsat gott, men jag tror att smörgås med keso kl 16 och därefter smörgås med keso/ fil samma kväll(och ibland dessutom gröt m mjölk till lunch) innebär alldeles för mkt mjölkprodukter!!

Bland annat bör man tänka på att kalcium motverkar upptaget av järn, så om man äter tex kött ihop med någon mjökprodukt så tar du inte alls upp samma mängd järn. Äter du istället kött ihop med någon c-vitamin grönsak så ökar järnupptaget!!

Mitt tips är: Ät inte "frukostmat" flera gånger om dagen. Håller f.ö med annalytica om att det är smart att dra in på bröd.

• *Veronica*

Filippa_K_

Som tjejerna skrivit innan så beror det helt på vilka resultat du vill ha, vill du gå ner i vikt eller få fastare former? Muskler? Vill du fixa till kosthållningen också?

Pump är ju super för att bygga lite muskler, vilka väger mer men samtidigt ökar förbränningen ständigt. Pilates är bra för starkare rygg, ben och smidighet överhuvudtaget som jag förstått det. Kick eller box är mest cardio-träning, dvs förbränning och kondition. Skulle jag få ge ett råd skulle jag råda dig att våga dig in i gymmet en eller ett par gånger i veckan och träna igenom hela kroppen där + pilates en gång och eventuellt box en gång i veckan. På så sätt får du en bra blandning av smidighet, styrka och kondition. Detta kommer ge dig bra förbränning och även en "jämn" form på kropp.

Fråga gärna mer om du vill, älskar själv att träna och att utbyta tankar med andra om det =)

• Elin1

Jag har tränat 3-4 ggr i veckan i 5 år (Främst spinning och pump samt lite combat), och känner att jag har "stannat". Det händer ingenting!

Vill nå "nästa steg". Hur gör jag? Måste jag variera träningen? Trivs ju så bra med det jag tränar..

• fikonet

analytica, Elin1 och *veronica*: Vad duktiga ni är! Ni har ju verkligen stenkoll!

Själv älskar jag oxå att träna och försöker hålla igång 3-4 ggr i veckan. Jag blandar ett pass innebandy (på "skojnivå") med step up och bodypump och utöver det gärna en löptur eller en långpromenad. En ganska bra blandning tycker jag själv (som inte är nån expert!) men jag känner också att jag "står still" sen ett tag tillbaka.

Är 1,74 lång och har de senaste åren gått ner från 75 kg till 58 kg varav de sista 9-10kg har runnit av mig under det senaste året. Givetvis jätteskönt och jag strävar kanske inte direkt efter att gå ner mer men ett par kg till skulle nog inte skada. Skulle gärna väga ca 55 kg men vet att det kanske låter för lite i andras öron. Svårt att förklara - men när jag gått ner så många kg som jag har gjort är det svårt att bli riktigt nöjd.

Eftersom jag varit så pass mycket större är jag tyvärr slapp på vissa ställen. Är nöjd med överkroppen men rumpa o lår kunde tightas till lite. Vet att det är svårt att punktförbränna men...

• annalytica

Punktförbränning är, precis som du skriver, väldigt svårt. Att du stannar i vikt beror på att kroppen inte har mer resurser att "ta av" dvs du äter och tränar då på ett "felaktigt" sätt. Jag tränar också (spinning, styrka, body balance, box,core, areobic, mountainbike...u name it:) och instruerar för tillfället i core och shape (ungefär som body toning, men snarare för att bygga på mig lite extra muskler.Har mina träningsperioder då jag nästan kör ngt varje dag i princip(varvar lågintensivt med högintensivt då förstås) till att som nu gå ner på tre ggr/veckan.

Vill du fortsätta att gå ner några kilo så prova med att äta mer (proteiner såklart!;)) och att lägga på extra förbränningspass (kan även innefatta styrka). Gör det tex till en vana att träna ett pass innan fruktost (snabb promenad ca 40 minuter-inte mer då kroppen inte har resurser för att bränna mer på morgonen!)så ska du se att vågen börjar röra på sig igen:)

• fikonet

Ja jag börjar inse att det är mer proteiner jag behöver. Jag äter nyttigt, men egentligen mest kolhydrater så jag skall tänka på proteinet!

Jag försöker träna innan jobbet vissa morgnar. Var tex på 45 min spinning innan jobbet idag. Borde väl vara bra?

Tack för dina råd analytica - toppen!

• annalytica

Tack själv:) Alltid kul att diskutera...och ett avbrott i mitt pluggande här om dagarna...*skratt*

Japp, träning innan frukost är super om man vill förbränna!

Svar på tråden Hur mycket ska jag träna?