Inlägg från: Pallas Athena |Visa alla inlägg
  • Pallas Athena

Depecha,Pallas Å andra m GALLSTEN - ny tråd

Men jösses! Miss Luxor! Förlåt att jag inte hittade hit i tid! Hoppas att du bestämde dig för OP och att det gick bra! Undrar hur det gick för Depecha den 28:e!!!

• Pallas Athena

miss Luxor: För mig var det värst på kvällen 2½ dygn efter op! Dvs för din del motsvarande ikväll! Efter den smärtan som var då (som var svår att stå ut med även med värktabletter, och som varade i någon timme) så var resten en barnlek! Redan morgonen efter var jag så pigg att jag kunde ut och gå en kortis med vovvarna! Så jag hoppas att du också blir mycket bättre snart, men vad jag har förstått så är det ett normalt händelseförlopp. Jag har läst på flera ställen att under det tredje dygnet så mår man som sämst och sedan går det bara uppför!

• Pallas Athena

Vad skönt att det gick bra förresten!

• Pallas Athena

Birgittabruden: Jo, kanske det! Men problemet ligger väl i att de som hänger här i tråden aldrig kikar in i debattforumet så när vi har försökt starta trådar där, på "rätt" ställe, så har ingen hittat dit!

Miss Luxor: Japp, det är fullt normalt! Och det är ingen fara att du är "mer" hängig, din kropp kanske var mycket mer tagen av gallstensanfallen än vi andra!?
    Och nej, studsa upp efter operationen gjorde jag absolut inte, men däremot mådde jag faktiskt inte riktigt så dåligt efter op siom jag trodde jag skulle göra!

• Pallas Athena

miss Luxor: Jag hade daglig diarré i flera månadader efter op, oavsett vad jag åt! Jag vågade börja prova _lite_ fetare mat igen efter bara någon vecka, men äpple och gurka och riktigt fet mat väntade jag en månad med (eftersom min läkare rekommenderade det). Ägg äter jag ännu inte, men det är ingen förlust!
    Det där med diarrén var enligt min läkare (när jag frågade henne om det vid telefontiden någon månad efter op) något som var vanligt efter att gallblåsan tagits bort, då den överflödiga gallan ju åker rakt genom tarmarna istället..
    Så småningom har jag hört att det bildas en "ficka" på gallgången där det kan lagras en del galla men jag vet inte om det är sant..
    Dock har jag bara diarré ibland numer! (Trevlig info, va!?? )

Däremot fick jag ett nytt "anfall" häromdagen! Usch, inget roligt, men det var inte så kraftigt som alla jag haft innan! Och jag tog en supp när jag insåg vad som gjorde ont så där regelbundet bak i ryggen. Sedan tog det ca 20 min och värken var som bortblåst! *phhhu* Men jag tror jag vet varför, för jag misstänker nämligen att jag är gravid, och de säger ju att det är mycket större risk att få anfall i samband med graviditet, men hur det är efter en operation vet jag inte! Men jag tror att det är så! Men jag hoppas få slippa fler återfall och att ni andra också slipper alla anfall nu när vi är opererade!!

Men hur som helst var det SKÖNT att jag hde kvar suppar, och nu är de nästan slut, men jag kommer hämta ut fler så snart som möjligt så jag har liggande hemma I FALL ATT! Och jag kommer alltid ha med mig ett par stycken vart jag än går! (Annars kan jag ge mig tusan på att jag får ett återfall när jag är långt ifrån mina suppar! :-O)

• Pallas Athena

miss Luxor: Ja, det vore kul om jag nu var gravid, ännu är det för tidigt för att testa, men vi hoppas ju på det!

Skönt att du är bättre!
    Jag vet att jag hade ont i ryggen och i axeln (där det för mig fanns rester kvar av koldioxiden) i flera dagar efter operationen! Jag tror att det tog ca en vecka innan allt var helt borta, för jag hade svårt att sova hela första veckan, minns jag. Kanske är så för dig också (alltså att det längst nere i magen är kvar rester av koldioxiden, och som kommer försvinna inom några dagar)?

Jag hade bara ont där gallblåsan suttit, men i såren hade jag inte särskilt ont alls.. Men som du var det svårt att räta på ryggen då det stramade i såren..
    Jag skulle ha på förbanden i tre dygn, och sedan skulle jag byta och sätta på ett vattentätt förband (byta varje dag) fram tills en vecka efter op. Då kunde jag vara helt utan och bada och duscha som vanligt..
    Har du inte ens telefontid, så läkarna vet att du inte har fått några komplikationer osv??
    Håller tummarna för att du slipper anfall idag!

• Pallas Athena

Men förmodligen har ju olika vårdinrättningar sina egna regler som är "de rätta"!
    Tja, expert.. men det känns som om jag har varit med om massor vad gäller gallsten osv!

Nej, det blir mitt andra barn! Jag fick ju första gallstensanfallet innan dottern han bli 2 månader gammal!

• Pallas Athena

miss Luxor! Hur mår du nu!!??

JAG ÄR GRAVID!! Som jag trodde!

• Pallas Athena

Tack, SadPsychoBitch!

• Pallas Athena

Tack!!
    Nej, inga fler anfall!
    Åh, vad skönt att du har kunnat äta så mycket! Visst är det underbart att slippa oroa sig!!?? Hmm.. har du hört med någon läkare/sköterska om smärtan i såret?? För mig försvann smärtan i stort sett samtidigt i alla såren..
    Däremot har jag _fortfarande_ "fantom"-smärtor ibland där gallblåsan satt!

Svar på tråden Depecha,Pallas Å andra m GALLSTEN - ny tråd