• Överlycklig

Hur mycket kostar ert bröllop?

Nyfiken fråga bara. Hur mycket kostar erat bröllop?

Vi kommer nog att betala den största delen själva och eftersom vi inte har obegränsat med pengar så har vi valt ett enklare bröllop men med många gäster. Bådas föräldrar har flera barn och jag skulle aldrig kunna med och be pappa betala, (och han skulle nog aldrig fråga heller), då skulle han ju bli ruinerad, vi är fyra flickor i familjen!!!

100gäster och hela budgeten ligger på 30 000kr och den kommer vi nog attklara hålla.

• Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop?
  • Sanasol

Vi ska ha ca 50 gäster och har tänkt oss 40 000, hoppas på att kunna hålla detta!!

Vilka kostnader har ni tänkt dra in på? Behöver tips!!

• Överlycklig

Våra spartips:
    MATEN kompisar till våra föräldrar kommer att laga maten. Råvarorna inhandlar vi själva, kantareller är plockade iår och köttet får vi från föräldrar som är jägare (vi ska ha älgstek)tack vare detta så blir vår mat inte så dyr, det är oftast här det springer iväg.
    TÅRTA En bekant till oss skall tillfrågas, hon är konditor och mycket duktig. Numera gör hon bara tårtor till kompisar och tar bara betalt för ingredienserna.
    FOTO Även här använder vi oss av en bekant, dock är han prisbelöt fotograf (ibland får man ha tur)
    TRYCKSAKER Gör vi helt själva. Vi är faktisk jättenöjda. Vi valde ett mindre format och då får man ut 4st /papper och då sparade vi pengar. Inbjudningarna ligger på 3,25 kr/st + porto, men det är bara 19 som behöver skickas, resten läger vi i brevlådorna själva. Även tackkort kommer vi göra själva.
    KLÄDER Min mamma kommer att sy min kläning. Tyget bad jag en kompis köpa till mig när hon var i Asien för ett tag sedan, så det fick jag riktigt billigt. Min M2B kommer att sy upp sina kläder nu i November när vi ska till Malaysia på semester (känns lite konstigt att åka på en sådan lyxresa nu, men det var bokat innan vi bestämde oss för bröllop min blivande fyller 30år)

Självklart så ska man inte snåla med sitt bröllop man gifter sig ju förhoppningsvis bara engång, men där vi kan har vi frågat bekanta om hjälp på ett försiktigt sätt och hittils har vi bara fått possitiv respons, två st har tom frågat om de får hjälpa till med serveringen... och det är ju en dag man vill minnas och varför inte minnas att man åt kompisens tårta, eller blev fotad av killen som var med när vi två blev ett par för många årsedan.

• Sanasol

Sant, däremot så tänker nog vi lägga ner lite pengar på en ordentlig fotograf så att man får fina bilder!

• Gabbies

vi har ca 60 gäster och har satt en budget på 40 000 kr...

• joer

Vill inte nämna summan som vi betalde då det finns några nyfikna i vår umgängeskrets som har lagt sig i alldeles för mycket i denna bit.Men budgetten sprack i alla fall med rätt många tusenlappar framför allt i slutet när det komm till en massa som vi inte räknade med. Då anses jag endå av mina vänner och bekanta som en kontrolfreak.
    Men mina föräldrar stod för de störtsa kostnaderna och hans mamma för tårtan och drickan. Sedan har vi också bidragit med en del.
    Det som jag upplevde kostade mycket var alla smådetaljer som har kommit till i slutet typ det gick mer patron i skrivaren vi hade tänkt att lämna in på tryckerei men de klarade inte av pappaert som vi hade valt o.s.v.
    Vi snålade ner på trycksaker, gjorde dem själv och de blev jättefina. Pappert köpte vi på rea.
    Blommorna bad jag en kompis som är florist att göra så där komm vi billigt undan.
    Fotografering och filmning under dagen bad vi vänner om men vi gick även till en riktig fotograf vilket jag rekomenderar inte för att de andra korten inte är bra men fotografkorten blir ändå bättre.
    Maten var inte så dyr drickan köptes utomlands. Lokalen var däremot dyrare.
    Vi ville inte att någon av våra anhöriga skulle stå och jobba med städning eller mat eller annat så personal ingick i matpriset och resten betala vi till. Men även om vårt inte blev så dyrt så hade man naturligtvis kunnat göra det billigare om man gjort mat osv själv.
    Transporten bad vi en släkting fixa. Överlag så bad vi många personer i vår umgängeskrets om olika tjänster istället för presenter.
    Klänningen var inte billig men inte dyr heller i sammanhanget. Skorna hitta jag på rea. Min man hyrde sin frack.
    Men allt blev precis som vi hade tänkt oss och lite till. Jag skulle utan att tveck gärna gjort om vår dag en gång till.

• junibrud2006

Vår budget ligger runt 35000 kronor, men antagligen blir det upp mot 40 000 kronor eftersom vi har lagt till en fotograf vid kyrkan och band till festen. Sedan tillkommer ju resa. Som tur är har mina föräldrar erbjudit sig att betala en del av festen så det är ju positivt för resekontot!!!

• Miastra

Vi har 71 gäster (av 92 bjudna. Kostnaden kommer att hamna på 70-75000:- vilket vi oxå budgeterat. Min pappa och min faster står för hela bröllopet förutom ringen. Bröllopsresa till Cypern + fickpengar får vi i bröllopspresent från min faster. Snacka om att vi är tacksamma!!! Vi har dock inte bett om en enda krona, det skulle vi aldrig göran. Min pappa är väldigt konservativ och anser att det är han som ska betala och min faster VILL också hjälpa till.
    Hade det inte varit så att vi fick hjälp skulle vi nog ha ett väldigt litet bröllop eller väntat och sparat pengar ett tag.

• oslo brud 6/5/6

våran budget e på 45.000kr (norska)
    på 55 gäster. då inkluderar det allt utom klänning, skor och ring...det e inköpt redan. Vi ska handla en del i sverige och försöka sprida ut kostnaderna så gott det går.

• Sverres

Hej Oslo brud!
    Är du svensk eller norsk? Ska du gifta dig i Sverige eller Norge?
    Jag är svensk, bor i Norge, skall gifta mig i sverige nästa sommar med en Norsk man. Hade vart kult att jämföra planer och hur ni ordnar det.

• Jema

Vårt bröllop kommer förmodligen gå på över 30.000 kr och då har vi mellan 20-25 gäster. Bröllopsresa ej inräknat.

Jema

Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop?