HEJ bröllop 2006
Jag skrev lite tips i början av tråden men jag kopierar dem hit.. vet av egen erfarenhet att det kan vara jobbigt att läsa hela tråden...:D
Sen har jag kompletterat lite....
Våra spartips:
MENY
Förrätt
Kantarellchatny toas
Huvudrätt
Enbärsmarinerad Älgstek med hasselbackspotatis och kantarellsås. Grönsallad
Dessert
Ost, kex och frukt
MATEN kompisar till våra föräldrar kommer att göra sallad och plocka fram maten, servera vin och dyl. Köttet kommer att lämnas in till en gymnasiekock skola som kommer att tillaga och skiva köttet och sedan frysa in det till bröllopet. Detta var GRYMT billigt!!! Potatis och sås gör lokalen till oss för 15:-/portionen och då anländer den lagom till serveringen...
Råvarorna inhandlar vi själva, kantareller är plockade iår och köttet får vi från föräldrar som är jägare (vi ska ha älgstek)tack vare detta så blir vår mat inte så dyr, det är oftast här det springer iväg.
ALKOHOL I januari ska vi till Danmark på mini semester och då köper vi nog vin, öl och mouserande... med andra ord blir det ingen RIKTIG champange = Sparar pengar...
TÅRTA En bekant till oss skall göra, hon är konditor och mycket duktig. Numera gör hon bara tårtor till kompisar och tar bara betalt för ingredienserna. Marsipanen köpes via kockskolan...
FOTO Även här använder vi oss av en bekant, dock är han prisbelöt fotograf (ibland får man ha tur)
TRYCKSAKER Gör vi helt själva. Vi är faktisk jättenöjda. Vi valde ett mindre format och då får man ut 4st /papper och då sparade vi pengar. Inbjudningarna ligger på 3,25 kr/st + porto, men det är bara 19 som behöver skickas, resten läger vi i brevlådorna själva. Även tackkort kommer vi göra själva.
KLÄDER Min mamma kommer att sy min kläning. Tyget bad jag en kompis köpa till mig när hon var i Asien för ett tag sedan, så det fick jag riktigt billigt men ÄKTA SIDEN! Min M2B kommer att sy upp sina kläder nu i November när vi ska till Malaysia på semester (känns lite konstigt att åka på en sådan lyxresa nu, men det var bokat innan vi bestämde oss för bröllop min blivande fyller 30år)
BLOMMOR Vi har vänt oss till en jätteduktig handelsträdgård och för min, tärnan och två bröstblommor kommer vi att betala 1000kr.
Jag kommer att ha långa vinröda rosor, 6 allt. 8 st, a´25:-/st. Buketten kommer att vara bunden som en "vanlig" bukett vilket är MYCKET billigare än om man binder i oasis.
DUKNING Vi hyr porslin av lokalen 15:-/kuvert inkl. diskning. Dukar har min mamma samlat ihop. Vi kommer att låna ihop kandelabrar och ljus köper vi i ULLARED. På bordet kommer vi att ha antingen vinröda rosor eller rosenblad.
Självklart så ska man inte snåla med sitt bröllop man gifter sig ju förhoppningsvis bara engång, men där vi kan har vi frågat bekanta om hjälp på ett försiktigt sätt och hittils har vi bara fått possitiv respons, två st har tom frågat om de får hjälpa till med serveringen... och det är ju en dag man vill minnas och varför inte minnas att man åt kompisens tårta, eller blev fotad av killen som var med när vi två blev ett par för många årsedan.
Hör gärna av dicg om du vill ha mer tips!!