• thevovvegang

South Beach - mot vintern

Hej alla SB:are! Innan sommaren kom jag i toppform med hjälp av south beach dieten, men sen kom...just det... sommaren med all god mat. Jag studerar och åker hem till föräldrarna under sommaren och mina föräldrar + sund mat och SB är ingen bra kombination. Sen var jag i Egypten och där är maten inte alls så trevlig så det enda stället jag åt på var en italiens restaurang... Behöver jag säga nått mer?

Måste ändå säga att jag har hållt mig bra till min vikt i föhållande till det jag har ätit, men sötsuget är numer tillbaka och vågen står på 1-1/5 kg för mycket.
    Jag ska åka hem till mina föräldrar om 12 dagar så jag tänkte köra på med fas ett till dess och sen i slutet introducera lite kolhydrater så att jag inte får en chock när jag kommer hem till dom. Det som är bra är att jag bara ska vara där i några dagar och den 11:fte sätter jag in en fastsittande tandställning vilket kommer göra att jag inte kommer kunna äta som normalt (jag kommer alltså slippa alla jobbiga frågor).

För att sammanfatta detta långa inlägg: Hej igen! Nu behöver jag hjälp och stöd från er för att hålla tassarna borta från den förbjudna maten.
    /Heléne

• thevovvegang

Jo, jag har ändrat kostvanorna, även fast jag har slarvat med godis och snabbmat nån gång ibland så har det varit mycket mer fibrer och nästan inget socker under sommaren.

Är det några fler som befinner sig i fas ett nu? eyescream?

• thevovvegang

Ja, visst är det härligt väder! Underbart med helg. Underbart också att ha gått ner 7 hg efter två dagar i fas ett. Trodde att det skulle bli svårare en andra gång, men det verkar inte så. Ska försöka att inte ropa hej än bara... Vet ju också att det mest är vätska nu i början och nu i dag tre har jag börjat få huvudvärk. Förra gången jag körde fas ett mådde jag dock illa i flera dagar, det verkar jag slippa nu.

Ikväll ska jag träffa tjejgänget och dricka lite rödvin. (Är inte så strikt som i första omgången).

Hur går det för er andra?

• thevovvegang

Hej respons!

SB och GI bygger på samma sak: Att välja bort det dåliga fettet och de dåliga kolhydraterna. Men SB är indelad i tre faser. Fas 1: Kraftig nedskärning på kolhydrater. Man får inte äta frukt, pasta, ris, potatis, socker, grönsaker med mycket stärkelse m.m. Allt för att få bort sötsuget. Under denna fas förlorar man mest vätska och fas 1 ska ses som en kickstart som håller på i ca 2 veckor. Fas 2: Nu inför man vissa kolhydrater, ex: råris, fiberpasta, frukt osv. Men man gör det stegvis och håller hela tiden koll på hur kroppen reagerar. Denna fas håller man på med tills man nått sin idealvikt. Fas 3 = GI Denna kosthållning ska man ha resten av livet och då ska man äta enligt GI metoden.

Under fas ett så mår man ofta dåligt i form av huvudvärk eller illamående och detta kan nästan likställas med att sluta röka eller dricka. Kroppen vill ha de raffinerade kolhydraterna och mår dåligt när den inte får det. Men efter några dagar mår man prima! Det är nog detta du upplever för om du har haft dålig kosthållning innan så är steget över till GI metoden en stor förändring för din kropp. Men häng i, det blir bättre.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

• thevovvegang

Respons:

Det beror helt på hur mycket du har att gå ner. Jag är 1.68 cm och väger 56 kg (ska ner till 55)sist jag körde SB skulle jag ner från 60 till 55 och gick ner till 54 på ca 2,5 månader. Alltså 6 kg på 2 och en halv månad. Det innebär ju mindre än 1kg i veckan. Hade jag haft mer att "ta av" hade kilona antagligen rasat fortfarande, men det är inte hälsosamt att gå ner mer än 1 kg i veckan så det är väl ett bra mål om man har mycket övervikt att bli av med. Annars tycker jag att man ska satsa på 1/2 kg i veckan. Just nu har jag iofs gått ner 1 kg på tre dagar men det är just för att jag befinner mig i fas ett och har tappat mycket vätska.
    Tror att det är viktigt att man sätter upp ett realistiskt mål så att man inte blir besviken för då kanske man ger upp och det viktigaste är ju att man går ner i vikt och inte hur lång tid det tar.

Just det: Drick massa vatten så kanske du mår lite bättre, du ska se att det snart gå över.

• thevovvegang

Delighted:

Jag kan säga att jag blev jättefin! Tog före och efterbilder som tyvärr är borta nu eftersom datorn kraschade. Så fort fettet försvinner syns ju de muskler man har mycket mer (även fast man som jag inte har så många) Jag tränar nästan ingenting men nu har jag börjat springa lite MEN jag har två hundar som jag är ute med i tid och otid och går massa raska promenader med så det kan nog vara bra att hålla igång med någonting för att inte alla muskler ska försvinna. Håller man på med Atkins eller SB:s fas ett för länge tar musklerna stryk därför rekommenderar jag SB fas 1 i en-två veckor och sen en övergång till fas två och slutligen tre för att man ska må bra och för att orka med denna nya kosthållning. Jag måste säga också att vissa dagar rasade jag i vikt och sen kunde jag stå stilla nån vecka för att sedan rasa igen, så GE INTE UPP om det inte händer nått på ett tag.

Lycka till!

• thevovvegang

Hej alla! Jag vet att det är naturligt att hamna i en svacka och att man kan stå stilla i vikt långa perioder. Jag har själv varit med om det tidigare. Men nu har jag hamnat där igen och mitt förnuft stämmer inte övernes med mina känslor. Är jättenedslagen över att först gått ner 1,2 kg på sex dagar för att sen gå upp två hekto på ytterligare några dagar. Hade förväntat mig att mer kilon skulle försvinna under fas ett. Skillnaden från i våras när jag gjorde fas ett är att jag nu dricker mer vatten och tränar mer (då gick jag bara promenader). Kan det påverka? Jag kanske bygger muskler och eftersom de väger mer än fett kanske jag inte kommer gå ner nått mer? Jag hade som mål att gå ner till 55,5 (helst 55). Nu väger jag 55,9 och även fast det bara är några hekto stör de mig så mycket. Det är just mellan 57 och 55 som det syns mest på mig att jag har gått ner i vikt.

Vad har ni för erfarenheter av viktsvackor? Hur länge har ni kunnat stå still? Hur ofta har ni gått upp istället för att gå ner? Vad tror ni att det beror på?

MVH /Heléne

• thevovvegang

Tack Kerstin! Hemskt att man stirrar sig blind på vågen. Förra gången hade jag ju fler kilon att gå ner så då tog jag mått också, men när man bara ska gå ner nått kilo säger inte måtten så mycket. Väger mig varje dag också fast jag inte borde. Men det är väl som du säger: bara att fortsätta och inte ge upp!

• thevovvegang

Opus:

Jag vet, jag vet och jag vet. Men ändå är jag så besatt. Tror att det är för att jag vet att jag var riktigt nöjd när jag vägde 55 innan sommaren, det är de där sista hektona som gör det. Har tänkt att jag ska försöka ligga mellan 55-56 kg, och det gör jag ju iofs, men samtidigt vet jag att om jag äter dålig mat en enda gång kommer jag gå upp i vikt. Jag har jättelätt för att gå upp i vikt, det är så otacksamt. Jag är 1.68 cm lång så egentligen är det okej tom att väga 60 kg men jag har en kroppstyp som inte ser speciellt sund ut förän jag kommer ner till 56 kg. 55 är det jag vill väga men sen är det stopp, gick ner till 54,4 förra våren men då blev jag för smal och det är inget jag eftersträvar.

Jag är jättetacksam för alla tips!

• thevovvegang

Opus:
    Tack för alla kloka ord, behöver verkligen höra sånt för jag har blivit alldeles för fixerad vid vågen. Min trivselvikt är nog 56, det kan jag klara av att hålla så jag har släppt lite på besattheten nu. Jag fortsätter med fas ett några dagar till, sen går jag över till fas 2. Går jag ner mer i vikt, så är det bra, gör jag inte det så är det ju så. Som du säger så blir det ändå en kamp för att stanna vid 55 och inte gå upp igen, och det är fruktansvärt jobbigt att tänka på vikten jämt.

Idag har jag varit bakis och allt jag har tänkt på är chips, pizza, kebab eller vad som helst. Jag var supernära att cykla till affären och köpa chips, men jag stod emot. Vilken viljestyrka. Har kunnat hållt mig ända tills nu, men vi har popcorn hemma och nu måste jag bara äta dom... Men det är ju lite bättre än chips iaf och mitt största problem i vanliga fall är att stå emot smågodis så jag hoppas att det inte gör för stor skada. Jag ska njuta av vartenda popcorn!

Trevlig helg allihop!

• thevovvegang

Känns som om det bara är jag som skriver här nuförtiden...

Jag tänkte bara berätta om mitt straff efter att jag åt popcorn och negerbollar igår... +1 kg. Jag har kämpat i en vecka och nu gått ner ett kilo och vips så är det tillbaka igen, på nolltid. Just nu känns allt helt meningslöst. Idag äter jag ytterst lite bara för att jämna ut kaloriintaget. Känner mig så deprimerad. Jag måste ha lättast i världen för att gå upp i vikt.

Hoppas att ni andra har en trevligare helg än vad jag har

• thevovvegang

Sweet saint:

Jag klarar av denna diet för att jag har hittat goda saker som är tillåtna att äta. Mina favoritgrejer är glassbildens sockerfia glass och en egen "glassgrej": Vispa 1 del 20% vispgrädde blanda med en del kesella light. Blanda i blåbär och sötningsmedel. Ställ in i frysen några timmar. Antingen äter man den fryst eller tinad. Jag gillar den bäst när den stått i frysen en halvtimme. Andra grejer man kan göra är ju en egen dipp som man kan dippa grönsaker i eller nötter. Jag äter massor med cashew och pistage nötter. Visst känner jag ett litet sug efter godis ibland (det är min största svaghet) men sålänge jag inte fuskar är suget hanterbart.

Lycka till!

• thevovvegang

Sweet saint: I fas ett ska man vara försiktig med sötningsmedel och mejeriprodukter. Du känner själv hur mycket du klarar av utan att sugen sätts igång. Själv tycker jag att man lika gärna kan äta min kesella grej eller hemglassen än ricottaosten med sötningsmedel som rekommenderas i SB boken.

Dipp:
    Naturell yoghurt (låt rinna av)
    Blanda i kryddor som : gräslök, vitlök, hackad chili, dill senap. Jag man får helt enkelt prova sig fram. Om man inte är en storätare av dipp kan man ju i blanda kryddorna med gräddfil. Men det gäller ju att se upp med det dåliga fettet!

Men det jag rekommenderar mest i fas ett är egentligen nötter. Om man inte ska fuska är det det bästa alternativet. Jag kan säga att jag inte var så förtjust i början men nu älskar jag nötter, har svårt att sluta äta!

• thevovvegang

Efter en bergochdalbana denna fas ett kan jag nu glatt meddela att jag är ett hg från min målvikt: 55,5. Nu ska jag gradvis gå över till fas två och i kväll sätter jag in min tandställning och sen åker jag till mina föräldrar över helgen så det blir en utmaning att se vad jag kan hitta på att äta.

• thevovvegang

Hallå!

Angående diskussionen om vanlijextrakt. Hade också svårt att få tag i det i våras när jag körde igång med SB men då kom vi härinne fram till att det gick lika bra med vaniljessens och det är ju inte så svårt att få tag i. Jag vet inte om det är rätt eller inte. Det funkade för mig iaf.

Nu har jag haft i min tandställning i snart två dygn och jag är jätteöm så det blir mest mini yoghurt. Men eftersom jag ska inleda fas två nu så blandar jag i lite all bran som får ligga lääänge och mjuka upp sig. Mamma fyllde år igår så jag hade iaf en giltig ursäkt att slippa äta tårta, godis och kakor. Skönt att slippa skylla på att man inte äter dåliga kolhydrater för det påståendet möts alltid med en oerhörd pessimism. Antar att många av er vet vad jag talar om...

Ikväll ska jag fira att jag har nått min målvikt med lite rödvin hemma hos en barndomsvän!

• thevovvegang

Oj, har inte varit inne här på ett tag.

Psh:

Vaniljessens hittade jag på en sån här affär som säljer t-shirtar med anspelningar på sex =), andra konstiga prylar och smaksättningar till sprit, så att man kan göra drinkar. Jag letade också ihjäl mig i vanliga mataffärer utan framgång.

• thevovvegang

Opus:

Hur går det för dig nu när du är i fas tre? Står du stilla? Har du hamnat på din målvikt?

Själv har jag stora problem, visst efter några veckor med fas ett går jag ner till min målvikt men så fort jag lägger till lite, lite kolhydrater så går jag upp igen. Jag kan inte hålla mig kvar där jag skulle vilja vara. Jag har höjt toleransnivån med antal kg jag kan tänka mig att väga men jag kan inte hålla de heller. Fattar inte. På senaste tiden har jag börjat käka mycket morötter när jag är lite sugen, de innnehåller ju knappt några kcal, men jag vet att man inte ska äta morötter enligt SB för att de är stärkelse i? Men enligt Paulun och co är det ju ingen fara. Kan det verkligen vara morötterna som är boven i dramat?

Jag klarar inte av att äta enligt fas ett hela mitt liv, och det är ju inte meningen heller. Jag vill kunna äta som i fas tre och stå still på vågen men det är omöjligt... Har du/ni några tips och råd?

MVH Heléne

• thevovvegang

Opus: Jag följde ju fas ett i några veckor och det gick jättefint, sen gick jag över till fas två och gick då inte ner mycket mer men höll min vikt ett tag. Sen åkte jag till Egypten där den enda ätbara maten var pizza... Sen kom jag hem körde igång med fas ett igen och äter nu en blandning av fas två/fas tre... Har slarvat lite och gått upp mycket. Det verkar som om jag måste köra benhårt för att det ska funka, har så lätt att lägga på mig... I fas tre går jag sakta men säkert uppåt. Har börjat med att räkna ut ungefär hur mycket kalorier jag äter på en dag. Antingen är det ju för mycket eller så är det för lite och jag behöver äta mer nyttigt fett. Vad tror du?

MVH /heléne

• thevovvegang

Jag har bara gått tillbaka till fas ett en gång efter Egypten resan, men jag gjorde snart om fas ett till fas två för att jag inte behövde en supersnabb viktminskning och jag ville se om fas två också kunde ge mig viktminskning. Antar att mina sista kilon klänger sig fast vid mig för att det egntligen inte är mening att man ska vara så smal som jag vill (55-56 kg på 168 cm) Inte när man har min tröga ämnesomsättning iaf =) Det är väl antagligen mer träning som gäller men jag är inget stort träningsfan så jag får väl skylla mig själv...

En vanlig dag nuförtiden:
    Morgon: Havregrynsgröt på fiberhavre med äpple och kanel, te.

Lunch: Fiberpastasallad med kassler. Ingen dressing förutom olja och vinäger.

Mellanmål: Cashewnötter, eller frukt eller sockerfri yoghurt.

Middag: Moussaka på nötfärs, aubergine och andra grönsaker + ost (10%)

Kväll: Glassbilens sockerfria glass med 5% fett.

För övrigt dricker jag nästan bara vatten och kaffe med mjölk i. Tror att jag är i fas två-tre? Men det finns ingen chans att kunna gå ner i vikt sålänge jag äter så här. Då måste precis ALLA kolhydrater bort och jag vill inte äta så för det är inte nyttigt...

Hjälp!

• thevovvegang

Opus:

Du har så rätt. Det enda jag undrar över är varför jag inte går ner i vikt av att äta som jag skrev ovan. Är det för mycket av någonting? Mat har aldrig varit min svaga sida, det är snarare sötsuget som är jobbigt. Därför är fas ett underbart för mig för det är enda gången jag inte går runt och är sugen hela tiden. Men jag vill inte vara så orkeslös och jag vill absolut inte att kroppen ska ta stryk. Jag vill hitta en balans som innebär att jag väger 56-57 (Nu väger jag 57,4) och att jag ändå kan äta nyttiga kolhydrater.
    Men det verkar vara hopplöst. Hur äter du? Hur funkar det för dig?

Svar på tråden South Beach - mot vintern