• opus

South Beach - mot vintern

Kerran:

Vad jag har förstått är sushi hyfsat ok iallafall i fas 2 och 3, nån gång då och då.

Det vita riset och den klibbiga konsistensen är ju iofs inte helrätt, dessutom innehåller det socker - MEN riset är ju också indränkt i sushivinäger vilket förbättrar värdet.
    Dessutom har vi ju fisken som pricken över i:et!
    Så på det hela taget, en ok rätt - ialla fall då och då.

Opus

• opus

Delighted:

Tänker du dig en långsiktigt sund och hållbar livsstilsförändring är nog SB ett bättre val.

Opus

• opus

thevovvegang:

Som du vet, ju mindre man har att gå ned desto längre tid tar det. Men det vet du säkert redan.

Viktplatåer kan parkera i veckor om det vill sig.

Hur lång är du?

Sen måste du kanske ställa dig frågan om de 400 grammen som diffar mellan ditt uttalade mål är värda att hänga upp sig på? Kroppen kanske har en helt annan uppfattning än hjärnan av vad som är idealiskt.

Kan det vara en mer behaglig inställning att ha ett "spelrum" för vikten, eftersom det är oerhört svårt att låsa sig vid en exakt vikt precis på grammet? Du verkar ju ha någon form av sådant spelrum ändå, (55-57) - och du verkar ju ligga inom detta.

Kanske mår du bättre om du slappnar av lite och inte är så sträng emot dig själv vad gäller förhållandet till de exakta grammen?

Opus

• opus

thevovvegang:

Om du har lätt för att gå upp i vikt, och samtidigt sätter en väldigt specifik målvikt för dig själv istället för ett "trivselspann", blir det inte väldigt jobbigt då att klamra sig fast vid. När du väl kommit dit, menar jag.

Livet behöver ju inte vara en ständig kamp. Kanske kan du använda din energi på ett klokare sätt och njuta mer av det du har uppnått om du väljer att släppa lite på kraven.

Vi är ju alla olika och fungerar på vårt eget sätt. Men om du känner att du blir ledsen och lätt fixerar dig vid vågen, kanske det är värt att försöka bryta det mönstret och prova ett nytt förhållningsätt.

Ha en härlig helg!
    Opus

• opus

Sweet saint:

Jag tror att det enda som fungerar är att INTE betrakta det nya sättet att äta som en kur som du ska uthärda och sedan vara klar med.
    Det gäller att hitta nya goda saker att njuta av, så att du inte går omkring och känner att du missunnar dig eller försakar livets goda.
    Det funkar inte i längden. Om du sedan till 90 % av tiden äter sunt och gott, så är det helt okey att äta något mindre nyttigt då och då utan att det spelar någon roll. Men kanske leder det hjärnan fel om man tänker att man då "unnar sig" något. Det bygger ju på att man annars inte gör det, eller hur?
    Jag tror att det är viktigt att man helt enkelt tänker på det som val, medvetna val oavsett vad man äter. Inte belöningar eller fusk.

Det är våra dagliga vanor som spelar roll i längden, inte någon enstaka sak vi väljer att äta.

Jag tror att om man slappnar av och ser på det hela långsiktigt och ser till att hitta ett sätt att äta som är både lustfyllt och hälsosamt, så kan det inte gå fel. Och i den strategin rymms även då och då en kaka om det är vad man vill och väljer.

Opus

• opus

Psh & Sweet saint:

Äkta vaniljextrakt är svårt att få tag i, men jag köper mitt från Eter & Essensfabriken i Stockholm. Har ni chansen så besök denna underbara lilla källarbutik där tiden har stått still sen 1800-talet.

Psh: Var det dig jag rekommenderade denna länk på det amerikanska SB-forumet? Tycker att jag känner igen ditt alias.

Ha det underbart!
    Opus

• opus

Psh:

Jag kan inte hjälpa dig med ricottafrågan tyvärr, eftersom jag helt skippade den biten. Men rent generellt sett så är det så att boken baserar sig på det amerikanska produktutbudet och de har ju en mycket större mängd varor som är low-fat eller helt fettfria. Produkter som inte går att få tag på i Sverige.

Jag har istället, när jag önskat något sött under fas 1, ätit keso med koncentrerad FunLight på.
    Men det gillar ju inte alla och en del är mycket skeptiska mot sötningsmedel.

Splenda är vad jag har förstått ett speciellt märke av just sötningsmedel.
    Det andra du nämnde känner jag inte till.

Opus

• opus

Inte bara vaniljextrakt utan mycket mer!

Stockholms Eter- & Essencefabrik AB - Stockholm
    Tel. 08-20 83 26
    Walling. 14, 11124 STOCKHOLM

Opus

• opus

Sharleen:
    Eftersom syftet med fas 1 är att stoppa sockersuget så är väl en chokladbit ingen höjdare, men vad vet jag?
    Opus

• opus

Psh:
    Jo dessa smaker brukar ju finnas. Det är just essenser och aromer som vanilj, mandel apelsin mm som är svåra att hitta i vanliga butiker.
    Opus

• opus

Hej hallå!

Har tråden helt övergivits?

Hur går det för er allihop?

Jag är ju själv i fas-3, och det knallar på bra tycker jag.

Lite mer motion skulle vara fint iofs.

Opus

• opus

thevovvegang:
    Är det alltså med fas 2 du har problem?

Och hur har du gjort när du har gått över till fas 2? Har du pendlat tillbaka till fas 1, då du har sett en viktökning?

Den viktnedgång som blir bestående är den som du uppnår under just fas 2.

Opus

• opus

thevovvegang:

Håller med om att det är lättare att bedöma om man vet mer exakt vad du äter.

Viktigt att komma ihåg är att det är viktigt att undvika att hamna i jojo-bantning även med denna livsstil.

Då menar jag att man kanske växlar tillbaka till fas 1 för ofta. Vilket inte betyder att jag menar att du har gjort det nu - bara som en generell liten varningsflagga.

Opus

• opus

thevovvegang:

Fas 1 är ju en fas vars syfte inte är att ge snabb viktminskning, utan minska/ta bort sug. Den viktminskning som man ofta ändå upplever är i mångt och mycket en illusion, då den beror på att kroppen släpper ifrån sig sitt lagrer av vätska. Inte fett.
    Fas 2 är den fas som ska leda till viktminskning i ett lugnt och lagom tempo för kroppen och det är även här man lär sig att hantera livsmedel på ett sätt som fungerar för varje individs egen kropp.

Fas 3 är en livslång stabiliseringsfas som inte är menad att leda till viktminskning utan just stabilitet.

Även om jag tror att du har koll på det här, kanske det är viktigt att poängtera de olika fasernas syfte.

Mina tankar går ungefär såhär:

Har du ett okontrollerbart sug efter socker/kolhydrater?
    Om du har det kan fas 1 vara värdefullt annars inte. Använd inte fas 1 för viktminskning - då kommer du att åka berg och dalbana hela tiden.

När du är i fas 2 - var uppmärksam på hur kroppen reagerar på olika "ok" livsmedel. Mer fokus på vad som skapar sug, mättnad, välbefinnade än vad vågen säger.

Så länge du håller dig till "ok" livsmedel, så är det långsiktigt snarare fördelning och mängd som spelar roll på vågen.

Tänk lååååångsiktigt! Låt det ta tid!

Tänk inte ens tanken på att vara "evigt dömd till fas 1" med inga kolhydrater! Man ska leva och njuta och må bra oxå eller hur?

Slutligen så har du säkert oxå en poäng i att din hjärna och din kropp inte är riktigt överens om vad som är en idealvikt för din del ;)

Lycka till!

Opus

• opus

thevovvegang:

Du anger inga mängder så det är ju svårt att avgöra vad det beror på.

Kanske har du lagt till för mycket kolisar samtidigt? Kanske kan du öka mängden grönsaker och protein i förhållande till kolisarna?

Det gäller ju att sakta fasa in sig i övergången mellan 1 och 2.

Själv har jag nog en friare hållning till kilon och gram - använder mig mer av hur kläderna känns nu när jag ändå är nere i storlek som jag trivs med. Överhuvudtaget har jag mer klädstorlek i huvudet än ett visst kiloantal.

Jag äter fritt, med undantag för vitt ;)

Däremot är jag försiktig med mängderna.

Numera om det är fullkornspasta med köttfärsås så utgör pastan en väldigt liten del av min portion i förhållande till sås och sallad.
    Förr var pastan mer av basen, om du förstår vad jag menar.
    Opus

• opus

Hallå!
    Har alla gett upp?
    Opus

Svar på tråden South Beach - mot vintern