Sweet saint:
Jag tror att det enda som fungerar är att INTE betrakta det nya sättet att äta som en kur som du ska uthärda och sedan vara klar med.
Det gäller att hitta nya goda saker att njuta av, så att du inte går omkring och känner att du missunnar dig eller försakar livets goda.
Det funkar inte i längden. Om du sedan till 90 % av tiden äter sunt och gott, så är det helt okey att äta något mindre nyttigt då och då utan att det spelar någon roll. Men kanske leder det hjärnan fel om man tänker att man då "unnar sig" något. Det bygger ju på att man annars inte gör det, eller hur?
Jag tror att det är viktigt att man helt enkelt tänker på det som val, medvetna val oavsett vad man äter. Inte belöningar eller fusk.
Det är våra dagliga vanor som spelar roll i längden, inte någon enstaka sak vi väljer att äta.
Jag tror att om man slappnar av och ser på det hela långsiktigt och ser till att hitta ett sätt att äta som är både lustfyllt och hälsosamt, så kan det inte gå fel. Och i den strategin rymms även då och då en kaka om det är vad man vill och väljer.
Opus