• confetti

lite deppig...

Usch idag känns det jobbigt. Vissa dagar känns det faktiskt helt ok att vara arbetslös men sedan kommer ångesten krypande. Det började redan igårkväll när min sambo frågade om jag var nere och då sa jag att jag var det för jag kände mig lite ledsen utan att riktigt veta varför.

Sedan kom det lite tårar och jag började prata om jobb och jag är mest ledsen för att jag inte ens vet vad jag vill och kan jobba med. Jag har en utbildning men känner att den inte var helt rätt och jag har varit hos en yrkesvägledare men jag är fortfarande lika förvirrad.

Min sambo får det det att jag inte riktigt har något mål, några ambitioner att bli något men det stämmer inte. Jag är visserligen ingen karriärmänniska men visst vill jag ha ett bra jobb som jag trivs med. Lönen är mindre viktig men det ska ju vara så att jag klarar mig och att det blir lite över efter räkningar och sånt.

Sedan tror jag att jag är lite nere för en annan sak också. Min sambo skämtar ofta med mig men jag tar ibland saker på fel sätt plus att jag är så himla känslig och särskilt nu när jag är arbetslös också. Ibland räcker det med en liten grej som gör att man trillar ner igen. Han säger alltså inga taskiga saker men det är svårt att förklara. Jag känner mig så löjlig också när jag tar åt mig av saker som är menade som ett skämt.

Jag tror inte att de som inte har varit arbetslösa vet hur det känns. Att man faktiskt mår sämre vissa dagar och att det inte alltid är så lätt att "rycka upp sig." Nä nu ska jag äta och kolla tv.

Vi hörs!

• Svar på tråden lite deppig...
  • Schnappi

hej confetti!

jag förstår hur du mår. sänder därför MASSOR av styrkekramar till dig. jag är inte a-lös just nu, men jag kommer ihåg hur jag mådde.
    istället för att skriva om hur kass jag mådde då ska jag ge dig några tips om hur hela jag vände.

jag började jobba ideellt på ett katthem.
    gillar du inte katter så finns det hundar som behöver luftas. :D

jag tränade. har du ekon. möjlighet att investera i ett kort, så gör det. det bästa sättet att ta hand om huvudet är att köra slut på kroppen. För det är ju i huvudet alla funderingar sitter.

din sambo har nog tyvärr rätt om han tycker att du är mer känslig, det kan man bli. Jag blev det. Men vet du, du har visst ett mål. Du vet ännu bara inte vad det är! ;) Eller hur?!

Jag befann mig i din situation för ett par år sedan o nu har jag hamnat rätt. Livet leker! And I'm getting married!! (Galenpanna!)
    Det bästa sättet att hitta rätt är att prova. Hur är det med vikariat på din ort? Eller uthyrningsföretag? Det är ett jättebra sätt att prova på olika företag.

Vad har du gjort tidigare? Ska försöka hjälpa dig!

• confetti

Schnappi

Jag absolut älskar hundar! Skulle helt klart kunna tänka mig att jobba med djur och speciellt då hundar. Hade praktikplats på ett hundpensionat för flera år sedan och det var roligt.

Jag har nyss köpt träningskort på friskis och svettis så jag försöker gå och styrketräna 3 ggr i veckan. Ibland får jag tvinga iväg mig själv men sedan är jag nöjd när jag kommer hem igen.

Innan jag var arbetslös jobbad jag i en matvarubutik vilket inte var särkilt skoj men jag lärde känna lite folk vilket var roligt.

Jag har också jobbat som konditoribiträde och som telefonintervjuare.

Nu är jag ganska nyinflyttad och har inga kompisar här så det känns lite extra jobbigt men om jag får ett jobb lär jag ju känna folk. Eller om jag skulle studera men då vet jag ju inte vad jag vill läsa.

Ska nog kolla upp lite hundställen idag! =)

• confetti

Schnappi

Nu har jag ringt runt lite och jag fick faktiskt napp i en djuraffär. Jag ska dit på måndag och träffa chefen, en tjej som lät trevlig som sa att de behövde personal.

Nu känns det genast lite bättre. =) Det var ett bra tips du gav mig. Och jag behöver en spark i baken ibland!

Håller tummarna nu att hon vill anställa mig. Undrar vad det kan vara för timlön? Vad tror du?

• Schnappi

Gå en fristående kurs på högskola el universitet. Gudarna ska veta allt jag har läst! Javisst kostar det att ta lån, men du får tillbaka mycket också.

Nu vet jag inte vad du är intresserad av, men själv började jag läsa ekonomisk historia och gick vidare på idéhistoria. Jätteintressant! Jag har läst konst också och två olika språk. Ett utomlands, vilket jag förövrigt rekommenderar. Mycket "lättare" än läsa annat språk här hemma.

Läs engelska! Det kommer du alltid ha nytta av.
    Testa en termin. Är det så att du inte trivs så får du inte ge upp! Då är det ämnet som inte passar just dig.

vad läste du på gymnasiet?

ps. vem 17 får inte tvinga sig att träna!! ;) ska själv iväg om en stund!

• Schnappi

å vad glad jag blir för din skull! du måste berätta hur det gick!

ALLA behöver någongång en spark i baken. Ha ha!

timlönen har jag ingen aning om. det beror på ålder, erfarenhet. kolla på handels hemsida eller ring och fråga!

• confetti

Japp jag ska berätta hur det gick sedan. Känner mig nöjd med dagens prestation och tänkte att jag ska ringa några till bara för sakens skull. Det skadar ju aldrig att gå på flera intervjuer.

Ska bli kul att berätta för sambon när han kommer hem från jobbet fast jag känner mig fortfarande lite "fånig" eftersom jag var så känslig igår kväll och grät och tyckte synd om mig själv...men men. Han gillar mig nog ändå även om jag själv inte gillar när jag är sån. ;)

• Bluebride2006

confetti, vet precis hur du känner dig, jag är själv sån, jag hittar inte heller något jobb, jag har svårt att stå i affär, just för jag inte orkar stå, för jag får så otroligt ont i smalbenen, får jag om jag tränar eller ej, dessutom är inte mina knän bra sen jag hade en svimmnings-olycka. Jag bröt ihop för ett par dagar sen, jag är också nyinflyttat och har endast en vän som är här bara på helgerna när hon besöker sin kille och det är inte alltid vi hinner träffas, ikväll dagen innan de åker till London, ska vi ut och äta på restaurang hela gänget.

• confetti

Bluebride2006

Det är skönt att bli förstådd och att veta att det finns folk i samma sits som en själv. Bor du ihop med din kille? Är han förstående?

Nu när det är helg ska jag inte tänka på jobb utan koppla av istället. =) Visst hade det varit kul att känna någon så man kunde gå och fika t.ex. men det kommer nog med tiden. Du har tur som känner någon iallafall.

Lycka till med jobbletandet!

• Bluebride2006

Confetti... jo, han är förstående och vill inget hellre att jag ska få ett jobb, han har t o m lämnat en ansökan på sitt jobb, men i en liten stad är det väldigt svårt att hitta något. Å ja, jag bor tillsammans med min kille. Jag har en vän, men det är inte ofta vi kan träffas. Lycka till själv med jobbletandet, jag ska söka jobb som säljare på Flash, men då hoppas jag att mina knän orkar med det, annars får jag fixa stöd för dem.

• Schnappi

Confetti

Hur gick intervjun? Och hur mår du annars? Har tänkt på dig, du verkade så förtvivlad sist.

• confetti

Schnappi

Jo, intervjun gick bra fast det var så mycket folk i butiken så det blev ett väldigt snabbt möte. Hon skulle ringa nu i veckan om hur det blir så jag går bara och väntar nu. Tänkte faktiskt ringa själv i morgon em om jag inte har hört något innan dess.

Annars mår jag väldigt bra(tackar som frågar)nu vilket är skönt men det går ju lite upp och ner, särskilt när man är utan jobb...

Hur är det själv? Händer det något kul/mysigt/intressant i helgen? =)

• Schnappi

hej hej!

kom hem från träningen för en timme sedan och är fortfarande helt darrig. tog i lite väl mycket kanske... nåja.

I helgen ska vi bl a på kalas, en vän fyller 30 (jag börjar själv närma mig...). På söndag kommer vi behöva ta igen oss, antar jag. :D
    Imorgon kommer svärfar o äter middag med oss. Då blir det väl en del vin där med!!

Själva då? Blir det utekväll eller soffkväll?

Vad skönt att intervjun kändes bra. Jag tycker också att du kan ringa imorgon för besked. Det är helt rimligt i mina ögon om du var där i måndags att du får ett besked på torsdag.

Vad har du gjort tidigare? Tänkte på skola o jobb och så.

• confetti

Jag börjar också närma mig 30...hjälp..är 28 år ung! =)

Jag har gått en teknisk utbildning på tre år där jag har lärt mig mycket om datorer och sånt men jag är inte så teknisk av mig ändå, hehe.

Sedan har jag jobbat i matbutik också och innan jag började plugga jobbade jag på ett café.

I helgen ska jag kanske ut men det är inget bestämt än...vi får se vad som händer. Det är skönt att komma ut lite ibland för jag är ju hemma så mycket annars.

Nä nu måste jag sova...natti.

• Kickit

Tjohooo!!

En till arbetslös, Confetti, kan vi inte prata? Jag känner mig verkligen som en knäppgök som går omkring och känner mig låg nu när jag inget jobb har. Men samtidigt tror jag att det är så för de flesta utan arbete, bara det att ingen någonsin tagit upp det eller sagt det. Jag kämpar verkligen för att få jobb, men ibland går musten ur mig och då får min kille skit för det. Han gör då "feler" att försöka lösa min situation men allt jag vill ha då är sympati och medkänsla, inte att han förlöjligar mina känslor genom att säga "men det är ju bara att göra såhär..." ungefär som varför gnäller du?

Min bästa vän var arbetslös i två år från det att hon tog studenten och hon var måttligt nära att ta livet av sig. Man går i samma spår, dag ut och dag in, går på intervjuer som inget ger etc.

Det suger!

Jag måste verkligen ha någon som stöttar mig. Någon som kan ge råd?

• Clobberella

Jag är också arbetslös och emellanåt ganska deppig... försöker aktivera mig och komma fram till en plan för mitt liv, men det är svårt när det känns som att det inte händer något...

• Dallandra

Jag är också arbetslös, har fyra års högskolestudier bakom mig och lån att betala av och det känns för dj-ligt. Mitt humör går rätt mycket upp och ner och vissa dagar är jag jättekänslig.

Vi är några fler arb.lösa som hänger på den här tråden
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m1287359.html

Skönt med ett ställe där man kan skriva av sig all depp!

Svar på tråden lite deppig...