• Cicci_21

Irriterad tarm

Hej!

Jag undrar om dt finns någonhär som lider av irriterad tarm?? Jag har denna sjukdom ch ag känner att jagskulle behöva lite stöd, tips och råd från andra med detta problem. Mitt problem är diarré och ibland smärtor. Jag har provat både att ätamycket fibrer och att inte äta några fibrer alls. Det har varit bra under perioder både med och utan fibrer var helt bra ca 1 månad men nu har det kommit tillbaka! Vet inte riktigt vad jag ska göra, kan någon hjälpa mig??

MVH// Cicci

• Svar på tråden Irriterad tarm
  • Ellte

Har du testat att ta bort mjölk?

• Cicci_21

Ja jag har provat att ta bort mjölk och jag tyckte att det blev bättre då ett tag men nu har det kommit tillbaka...

• AnT

Jag har irriterad tarm och fick inolaxol utskrivet av min läkare, men man kan köpa det utan recept också. Jag blev jättemycket bättre i magen av det, men har hört att alla inte blir bättre av det.

En annan sak som hjälper mig ännu mer än inolaxol är att alltid gå en promenad direkt efter en större måltid. Så efter lunch på jobbet går jag alltid en rask promenad på ca 10 min.

Tyvärr verkar det inte finnas någon enkel väg att komma tillrätta med irriterad tarm. Jag har sökt en del om det på internet och hittat ganska mycket, men det är ett tag sedan jag sökte efter det senast. Sök även på colon irritabile, som det också heter.

• f.d. Svart brud

Jag hade en släng tjocktarmskatarr i början när jag var gravid. Det var bland det värsta jag varit med om, smärtan var i klass med att föda barm om inte värre. 20 gånger om dagen hade jag attacker som varade i 20 minuter, då jag hade så ont så jag trodde att jag skulle dö.

Fick bukt på problemet efter en månad med lättsmält mat, inget kaffe, alkohol, värktabletter och mycket vatten och bulkmedel (visiblin), avslappning och promenader. Fick Cantil utskrivet av läkaren, och denna medicin lindrade kramperna, men jag fick en sådan kraftig biverkning, att jag var tvungen att sluta med medicinen.

• aircondition

Jag dras också med denna otoligt tråkiga sjukdom. Det värsta med den är precis som Cicci_21 skriver: Det kan vara bra ett tag. Det spelar heller ingen roll (för mig i a f) vad jag äter. Samma mat kan funka en gång, men inte gång nummer två. Himla svårt att veta då...

• Fresan

Jag äter Lactiplus från hälsokosten. Det hjälper min irriterade tarm att hålla sig snäll.
    Har inte ätit dem nu de senaste veckorna eftersom jag ville prova utan, inte bra alls... Kramp och eviga toabesök

• Anna79

Jag har fått bli superstrikt med vad jag äter, nästan som en diabetiker som måste äta på exakta klockslag. Jag äter frukost, lunch, middag vid hyfsat fasta klockslag. Startar dagen med proviva i förebyggande syfte och är noga med att inte äta för tungsmält mat, dvs fet mat, stor köttbitar m.m. Jag undviker också kaffe och starksprit. Jag dricker inte heller ren mjölk längre. Jag försöker gå promenader också, motion är viktigt det också.

Jag tar dock inga mediciner, mer än Proviva då, jag försöker hålla det hela i schack genom diet och det funkar bra tycker jag. Sen är ju stress något man bör undvika så mycket det går, jag försöker att undvika situationer som stressar mig. Så gott det går i alla fall. Det är ett himla pyssel, men jag har kommit in i en bra rytm tycker jag, så attackerna kommer inte lika ofta längre.

• LVN

Jag har också jätte problem med min mage, och det går i perioder. Jag tycker att jag har provat allt, och jag har kommit fram till att jag har nog en riktigt känslig mage och det i kombination med stress gör att det blir värre. Det är jätte jobbigt. Attackerna kommer speciellt när jag reser, det är precis som om mina tarmar vet att jag är på resandes fot och kan inte springa på toa var tionde minut, och då blir jag ännu mer stressad och det blir ännu värre. Jag har sagt till mig själv hundra gånger att gå till doktorn, kanske de har något att tillägga, men jag har alltid haft någon ursäkt. Jag tycker att det hela kan vara lite pinsamt att tala om, så då blir det hellre att jag lider i tysthet

• f.d. Svart brud

Mysko det där med Proviva. Jag har tagit proviva och märker ingen skillnad i magen. Maken blir jättedålig i magen av den!

• AnT

Jag märker heller inte någon skillnad när jag använder proviva, men det är ganska gott :)

• talvi

Jag har också haft dryga besvär med mage och tarm men har otroligt nog blivit mycket bättre det senaste året. Tyvärr är det nog ingen universalkur som har räddat mig eftersom ingen läkare kunde säga vad jag hade och inga medel hjälpte. Jag tror därför att det är väldigt mycket relaterat till psykisk hälsa. Dock märkte jag en skillnad när jag åt regelbundna måltider och höll mig borta från riktiga "fettbomber" som pommes frites tex. Det är nog tyvärr bara att prova sig fram.

• bellas

Hej!

Jag har också drabbats av denna irreterande åkomma. Mina tips är att undvika gasbildare såsom lök, kål, paprika, färsk svamp, bönor, rotselleri, råa rotsaker mm.

Tugga maten noggrant och om du äter mycket fibrer glöm inte att dricka ordentligt!

Ta bort den feta maten - jag brukar lyxa med en pizza kanske en gång varannan månad, ibland funkar det - ibland inte...
    om jag äter snabbmat så äter jag kycklingmål med minimorötter!

Gå på toaletten när du behöver! Jag har haft jättejobbigt med att gå på toaletten när jag inte är hemma, numera struntar jag i det,utan går när jag är behöver!

Jag har blivit jättemycket bättre i magen sedan jag slutade med p-piller.

Lycka till, det går att leva med IBS även om det är jobbigt ibland - det viktigaste är att man tänker efter före - skittråkigt men det är värt det!

//B

• AlmostMrs

Prova drick aloe vera juice... Det har funkat jättebra på både mig och många "bekanta".. Finns en uppsjö men bästa är nog Forever livings produkter. Drick ca 2-3 månader och du har "garanterat" ett resultat.... Jag kommer att fortsätta för min mage är super...

• Cicci_21

Tack för alla bra tips! Antar att jag får pröva mig fram... Tänkte kanske testa med aloe vera juice som AlmostMrs föreslog. Vet du vart man kan få tag på den? Finns den i vanliga affärer??

• tjejen 28

Hej cicci_21!

Man kan bara få tag på¨aloe vera från distributörer.

Jag köper från ett LR-företag och det är ngt jag rekommenderar att du köper.

Där jag beställer är: www.lr-worldwide.com/ka.

Lycka till!!!

• Fiafria?

Aloe vera-juice finns i hälsokostaffärer.

• brud0606

Hejsan! Jag har oxå den åkomman irriterad tarm eller colon irritable.. Jag har diarré och mycket smärtor ibland. Spelar ingen roll vad jag äter snart så får jag ont. Äter inget smör,dricker/äter inga mjölkprodukter,vissa fiberrika bröd går bra men inte alla. Lök och svamp och fet mat kan inte äta överhuvudtaget..

• abnocto

Man tror alltid att man är ensam om problemet, därför är detta intressant att läsa.
    Jag har ALLTID immodium i fickan så att jag kan ta de värsta stunderna.
    Åkomman sätter sig till slut på psyket och man måste alltid veta vad närmaste toalett ligger, urjobbigt. På nya ställen blir man stressad av att inte veta var toaletter finns.....och så sätter magen igång.
    Varje morgon äter jag "Alfs hälsogröt" som jag bara låtit svälla i kokhett vatten jag har hällt över på kvällen. Nyttigt och mycket bra. Sedan avstår jag från fet mat för det går absolut inte.
    Och att planera något direkt efter maten går aldrig så jag har nog blivit ganska tråkigt. Behöver en lugn stund för att se att magen håller sig lugn. Vissa nätter får magen fnatt så jag "bor" på toaletten med magplågor. På morgonen är allt som "vanligt".
    Jag är såååå avundsjuk på alla som kan äta vad som helst, när som helst.

• M.G

Psyllium husk är en jätte bra produkt om man har problem med tarmarna. Skalet är mer skonsamt för tarmarna än fröet. Fröet kan till och med vara irriterande.
    Glöm inte att dricka mycket vatten!

• Cicci_21

Tack för alla bra tips! Det känns så skönt att veta att man inte är ensam om detta! Har förresten provat Lactiplus som Fresan tipsade om och det verkar faktiskt hjälpa, har inte alls lika mycket besvär nu. Så tack för det tipset!

Svar på tråden Irriterad tarm