Inlägg från: EhjärtaK = sant |Visa alla inlägg
  • EhjärtaK = sant

ta lån för bröllop???

Vi kommer inte att låna pengar till vårt kommande bröllop. För oss är det en självklarhet att man antingen sparar ihop pengarna eller gör ett billigare arrangemang. Dels så är det skönt att ha kostnaden avklarad när man gift sig, men framförallt så vill vi inte sitta och betala onödig ränta (för i slutändan blir ju kostnaden för bröllopet mycket större än om man sparat ihop till det istället). Vår filosofi är att man inte bör ha ett bröllop som är större än att man kan spara ihop till det inom en överskådlig tid. För som någon sade, så kommer det ju en tid även efter bröllopet (och det är ju inte så kul att leva på bröd och vatten då ).

Trots min ståndpunkt så orkar jag inte störa mig på människor som väljer att ta lån. Det är ju de som får betala räntan och de som eventuellt får ångra sig. Men framförallt så förstår jag inte varför det skulle vara värre att låna till ett bröllop än till andra konsumtionsvaror/tjänster. Det finns ju hur många människor som helst som köper följande saker på avbetalning: resor, sportutrustningar, TV-/elektronikvaror, datorer osv osv.

• EhjärtaK = sant

Självklart är det inte roligt att amortera på ett bröllop efter man har skiljt sig. Å andra sidan så skulle det väl vara lika tråkigt för oss andra som har sparat pengar om samma sak skulle hända oss?! Då skulle vi ju leva med vetskapen att våra sparpengar gick till ett bröllop som ändå slutade i skilsmässa. I slutändan så har man ju lagt ned pengar i "onödan" vare sig man sparade eller lånade till dem.

Så jag tycker inte att det argumentet håller (trots att jag själv är emot lån ).

• EhjärtaK = sant

Bruden 2006:
    Jag håller med om att det är tråkigt att det ofta blir påhopp (vilket jag inte tycker att det har blivit här ännu).

Men "låna till bröllop" vs. "kuvertavgift" är ju faktiskt två skilda diskussioner. Bara för att man tycker att det är dumt att låna pengar till ett bröllop så måste man ju inte automatiskt tycka att det är bra med kuvertavgift.

• EhjärtaK = sant

Jo, jag tycker att det går ihop. Att låna pengar eller ta ut en kuvertavgift är inte de enda alternativ som finns. Man kan även välja att spara pengar under en längre tid eller att anordna en billigare fest.

Men självklart skall man inte se ned på andra människor pga sådana här saker .

Svar på tråden ta lån för bröllop???