• GrisRosa

ta lån för bröllop???

Jessil skrev inlägget; Måste kraven vara så höga? och fick mig att fundera....

Vem tar lån för att gifta sig!? och hur tänker man då?

Nu är jag bara allmänt nyfiken och vill inte klanka ner på någon, so go for it girls, hjälp mig förstå...

• Svar på tråden ta lån för bröllop???
  • GithKat

Skulle aldrig ta lån för att gifta mej. Hellre då ett mindre och mysigare budget bröllop.

• Blivande Fru!

Vi ska ta ett lån.
    Då vi har fått "lite" extrautgifter på huset i sommar, så har bufferten minskat.

Vi kommer att ta ett lån på ca 20000kr, om det behövs inte mer.

• - Jenny -

Vi har valt att ta ett lån. Vi har inte den bufferten som ett bröllop "kräver". Ett alternativ hade varit att skjuta på bröllopet tills vi sparat ihop pengar, men det vill vi inte. Rätt tid är nu för oss, och därför känns ett lån helt OK!

• E+P

Vi kommer att låna till bröllopsresan. Vi hinner inte spara ihop till den oxå, och vi vill verkligen iväg på en liten lyxresa innan vi bildar familj.

• Fru Larsson

Jag skulle inte kunna tänka mig att ta ett lån - men så fick jag vänta 15 år på att bli fru också

• SadPsychoBitch

Jag skulle kunna tänka mig att ta lån till bröllopet, men målet är att försöka spara så mycket som möjligt, för att slippa ta lån.

• MonikaS

Vi hoppas på att ha så mycket av pengarna som möjligt, men krävs det så tar vi ett lån.

• Texas

Jag skulle nog inte heller ta lån för ett bröllop. Det beror lite på hur stor summa man lånar också. Hade jag valt att ta lån så skulle jag inte vilja betala tillbaka på lånet i en evighet utan max 1-2 år. Vi önskade oss pengar till bröllopsresan och åkte inte heller dirket efter bröllopet utan några månader senare. Sparade en del och sedan var våra föräldar snälla och bidrog med en del.

• Eorin

Skulle aldrig ta lån för en fest, hur speciell den festen än må vara. Men å andra sidan skulle jag aldrig låna til konsumtion överhuvudtaget eftersom jag anser att det man inte har råd att köpa direkt har man inte heller råd att låna till. Då tycker jag att det är bättre att vänta och spara.

Om man dessutom skulle ha oturen att äktenskapet spricker snart efter bröllopet skulle åtminstone inte jag vilja stå där med ett lån att betala tillbaka för en fest jag helst skulle vilja glömma. Detta gäller ju förstås inte mindre lån som man snabbt kan betala tillbaka.

Bör kanske tillägga att jag är lyckligt gift, vilket iofs tog tio år att förverkliga

• Lilla spöket Laban

Jag vet flera personer som tagit lån för att finansoera bröllopet. Antingen har de lånat på huset/lägenheten eller lånat lite mer pengar i samband med till exempel husköp. Några andra har tagit vanliga banklån, men de personerna har haft andra pengar sparade, bara det att de inte velat ta av den buffert som de hade, om något oförutsätt skulle hända och man då står utan pengar.

Svar på tråden ta lån för bröllop???