• GrisRosa

ta lån för bröllop???

Jessil skrev inlägget; Måste kraven vara så höga? och fick mig att fundera....

Vem tar lån för att gifta sig!? och hur tänker man då?

Nu är jag bara allmänt nyfiken och vill inte klanka ner på någon, so go for it girls, hjälp mig förstå...

• Svar på tråden ta lån för bröllop???
  • Ellte

Naturligtvis får människor göra som de vill...men jag blir alltid så förstummad av sådanahär trådar. Jag menar, om man inte kan spara innan...varför skulle man då kunna "spara" efteråt. En sak om det är "tidspress" men jag har sett många skriva att "det är jobbigt" "det går inte just nu" att spara...och som sagt...varför skulle det bli lättare för att man redan har HAFT skoj för pengarna. Då har man ju inte ens målet att se fram emot :?

• Bruden 2006

Vi kommer troligtvis låna en mindre del till bröllopet.
    Varför vi väljer att låna lite är för att vi inte vill vänta längre med att gifta oss; vi har varit tillsammans i 8 år, har hus och två barn tillsammans. Vi vill gifta oss nästa sommar, inte om 1 eller 2 år till.
    Visst skulle vi kunna spara några år, men vi anser att det vi får betala i ränta det är det värt för att kunna gifta oss tidigare. Jag är för tillfället föräldraledig så just nu har vi inte så stora marginaler, men jag vet ju att efter nästa sommar så ökar våra inkomster och då har vi råd att betala bort lånet på kort tid.
    Vi har en rätt stor familj tillsammans, bara våra föräldrar (skilda) och syskon med familjer är 30 pers. Med våra mor- och farföräldrar och allra närmaste vännerna är vi uppe i 45...
    Vår bröllop är en dag jag vill kunna minnas länge som en helt underbar dag, som blev som jag ville ha det, speciellt att kunna se tillbaka på den dagen när det kanske är lite gungning i förhållandet...

Det trista med såna här diskussioner är att det blir nästan påhopp på tex de som väljer att låna, samtidigt som många är väldigt negativa till de som väljer att ha kuvertavgift eller inte bjuder på all dryck t.ex.

• EhjärtaK = sant

Bruden 2006:
    Jag håller med om att det är tråkigt att det ofta blir påhopp (vilket jag inte tycker att det har blivit här ännu).

Men "låna till bröllop" vs. "kuvertavgift" är ju faktiskt två skilda diskussioner. Bara för att man tycker att det är dumt att låna pengar till ett bröllop så måste man ju inte automatiskt tycka att det är bra med kuvertavgift.

• Bruden 2006

Vad jag menade var att det är många som "ser ner" på de som lånar och samtidigt även tycker att man ska bjuda på allt... Det går ju inte riktigt ihop.

Hur man gör med kostnaden är ju upp till var och en...

• CTS

Vi har precis flyttat och fått loss en större summa pengar i och med försäljning av tidigare bostad. Vi valde mellan att lägga in alla dessa pengar i vårt nya boende eller förverkliga en önskan / dröm.
    Vi valde att gifta oss då vi såg att vi ändå fick det bättre i form av boende och kostnader för det vardagliga livet. Många tycker att det är vansinne att inte placera dessa pengar istället men vi går efter VÅRAN önskan och vi känner att detta är rätt. Jag önskar att fler fick komma i denna situation som jag nu bifinner mig i, att slippa varken låna eller gneta föööörr mycket för att få sitt bröllop. Visst vi tänker inte sväva ut i kostnader för mycket heller men inte snåla på något sätt åt andra sidan heller, så vi hamnar nog på en totalkostnad på ca 120 000:-

/CTS

• EhjärtaK = sant

Jo, jag tycker att det går ihop. Att låna pengar eller ta ut en kuvertavgift är inte de enda alternativ som finns. Man kan även välja att spara pengar under en längre tid eller att anordna en billigare fest.

Men självklart skall man inte se ned på andra människor pga sådana här saker .

• Sarge

Östermalmsbrud 2004,

japp nu är man gift...tyvärr har jag inga bilder än & har inte den blekaste hur man lägger upp sånt på nätet....
    Dagen var helt underbar & precis så lyxigt som jag ville ha det...hi hi hi

"För mycket av det goda, är alldelles lagom"

• Blivande Fru!

Angående påhopp,man känner sig lite utsatt när man säger att man ska låna, då det genast kommer inlägg om att ingen kan förstå varför, och/eller förutsätter att man har dålig koll på ekonomin.
    Här är vårt varför= En takläcka, en panna som olyckligtvis gick sönder.Själv är jag mammaledig med låg föräldrapeng.

Att ta ett lån till ett bröllop som vi vill ha inom ett år, leder inte till att vi ska belåna huset mer eller att vi ska ta dyra kreditlån bara för det.
    Har man bra koll så finns det bra lån på banken att få (se medlemslån), utan att behöva ruinera sig själv.

• Meddelande borttaget
  • Valli

Påhopp? Hehe, det låter nästan lite komiskt i mina öron. Jag hänger på en massa andra forum, av mer politisk karaktär och detta ställe är rena rama frikyrkan i jämförelse.

Lite meningsskiljaktigheter måste man ju få ha, så länge man inte är otrevlig.

Personligen är jag inte intresserad av lyx och flärd. Jag kommer ha världens brakfest och det kommer kosta max 20 000. Jag vet inte vad ni andra lägger ut men jag har förstått att rör sig om 50 000-200 000 sissodär.

Jag lägger ingen värdering i om folk tar lån men en liten fråga bara: Om man nu har barn och dessutom lite knapert - är det verkligen bästa lösningen för hela familjen att låna 100 000 till ett bröllop? Som sagt, det är bara en fråga och ingen anklagelse.

Svar på tråden ta lån för bröllop???