• GrisRosa

ta lån för bröllop???

Jessil skrev inlägget; Måste kraven vara så höga? och fick mig att fundera....

Vem tar lån för att gifta sig!? och hur tänker man då?

Nu är jag bara allmänt nyfiken och vill inte klanka ner på någon, so go for it girls, hjälp mig förstå...

• Svar på tråden ta lån för bröllop???
  • jocelyn

Jag passar på att tycka till lite jag med... Lån eller inte gör man som man vill med; man får ju som glorious säger räkna med att det kostar mer då totalt. Jag kommer att tänka på ett program som Oprah gjorde som handlade om "bridezillas". Där satt par som planerade nästintill kungliga bröllop med "allt" till, från specialgjord choklad med monogram till bröllopsresor som varade i en (eller flera!) månader. Kruxet var bara att dessa par redan hade skulder. Det var kreditkort, avbetalningsplaner osv. Den ekonomiska rådgivaren de hade med i programmet sa att så länge de hade den typen av skulder så var det vansinnigt att planera för bröllopsdagen men inte för ÄKTENSKAPET - de skulle ju faktiskt stå där efteråt med ännu mer skulder. Jag tycker det var bra sagt... Det är inget fel i att vilja ha ett fint bröllop men frågan är om man verkligen måste ha chokladbitar med monogram för att det ska bli fint? Alla har nog vissa saker de inte vill tumma på (klänningen, festlokalen, ringen?) men det är nog när man inte kan tänka sig att avstå eller välja ett billigare alternativ till åtminstone någon/några saker som det skenar iväg. Har man den ekonomiska situation där man VET att man har utrymme för ett lån (eller ta ut lite mer i samband med köp av hus osv) så tycker jag man ska göra det om det känns rätt. Sitter man däremot redan i "klistret" med räkningar för olika kreditköp, avbetalningar på mängder med grejer i hemmet och på det bolån, studielån osv...ja då tror jag inte det är den smartaste vägen ut att fylla på med fler lån. Eventuellt om man kan få låna en mindre summa (eller rentav ta på kreditkortet) för att snabbt betala tillbaka och därmed slippa betala så mycket ränta.

• jocelyn

oj ...ber om ursäkt för klumpinlägg utan styckesindelningar.

• Gloriousgirl

Kolla även gärna upp om det inte blir billigare att låna mer än mindre då det alltid är hyffsat dyrt att låna småsummor. 20 000kr kan ofta vara dyrare än 40 000kr tex...men det varierar från bank till bank. Jämför alltid, precis som du skulle köpt en vara i en affär.

En sniken sak är även att ta ett högre lån (säg tex 70 000) fast man bara vill ha 20 000. Man kan få avsevärt bättre ränta på 70´ än på 20´ men sen när man fått pengarna utbetalt så betalar man in 50´..... då har du 20´i skuld, men med en lägre ränta :)

• E+P

Gloriousgirl:
    Ha, det har jag aldrig tänkt på! Men det stämmer ju. Har kollat på ge money bank och där är räntan lägre ju mer du lånar. Men har inte tänkt att man kan göra som du sa.

• Gloriousgirl

E+P: Då kanske du pratade med mig för det är där jag jobbar ;) Men jag brukar faktiskt berätta detta för mina kunder, för det gynnar båda parter... jag kanske är fär ärlig med folk.

• E+P

Gloriousgirl:
    Aha, jag kollade på nätet, men du jobbar alltså där? Ja, då kanske det blir hos dig jag hamnar när jag ringer o ska fixa lånet nästa år! Ska låna till resan o till lite möbler.

• Gloriousgirl

Ja, se till att du får bra ränta och att du får en bank där du trivs. Behöver ej vara hos oss, men du är välkommen ;)

• digital

På sätt och vis "lånade" vi till bröllopet genom att inte amortera så mycket på huset som vi hade kunnat... Men villalån är billigare än "vanliga" banklån, så det ångrar vi inte. Man måste ju kunna gifta sig trots att man har lån på huset :D

• Fru Cinderella

Själv har vi tänkt o ta lån.. det finns inte en suck i världen att vi ska kunna spara ihop 40 000. För det första är vi kass på att spara o för det andra så om vi nu lyckas får vi vänta så extremt länge.

Så då betalar jag heller tillbaka 800:- i måndaden i fem år än o väntar fem år med att gifta mig trots att det kostar vad det nu blir 4000 extra. Jag tycker de är värda att lägga på mitt bröllop.

• bride no1

Vi har oxå valt att låna lite till vårt bröllop å min mamma hjälper oss att betala catering och trubadur!

Vi tycker helt klart att det är värt att låna till vårt stundande bröllop,januari 2006, för vi skulle aldrig kunna lägga undan 2000 i månaden, men betala 800 månaden går ju alldeles utmärkt!! Då får vi oxå allt det vi vill ha men det slutar ändå på ca 30000 kr... Så gör vi ..

Jag tror att var & en har koll på sin ekonomi att man vet om man har råd med lån eller inte, & skilsmässa, SNÄLLA det är väl inget man direkt RÄKNAR in/med när man planerar/lånar/sparar till sitt bröllop!!

• elora

Skulle mitt välplanerade bröllop stå och falla med några tusen så skulle jag definitivt se över möjligheten att låna, främst av någon släkting först men annars ta hjälp utifrån. Man kan ju aldrig förutsäga att t ex dräneringen pajar just när man ska gifta sig, eller bilen går åt he-vete. Och för oss som har låg inkomst nu när jag är mammaledig så kan det vara förödande med olyckor :(

Men jag hoppas så klart att våra semesterlöner ska sätta sista spiken i kistan så det blir av ;)

• aircondition

Vi kommer att låna till bröllopet. Vi vill inte vänta på att ha sparat ihop till det. Utslaget på, låt säga, fem år, blir det inte så stor kostnad/månad.

• Sanasol

Personligen tycker jag att det är helt galet att göra det, skulle aldrig ta lån för någon sådan sak! Men det är jag.

• Fru Cinderella

Alla är vi olika

• starck

Vi kommer låna en del och få en del och ta lite sparpengar till resten

Svar på tråden ta lån för bröllop???