Jag passar på att tycka till lite jag med... Lån eller inte gör man som man vill med; man får ju som glorious säger räkna med att det kostar mer då totalt. Jag kommer att tänka på ett program som Oprah gjorde som handlade om "bridezillas". Där satt par som planerade nästintill kungliga bröllop med "allt" till, från specialgjord choklad med monogram till bröllopsresor som varade i en (eller flera!) månader. Kruxet var bara att dessa par redan hade skulder. Det var kreditkort, avbetalningsplaner osv. Den ekonomiska rådgivaren de hade med i programmet sa att så länge de hade den typen av skulder så var det vansinnigt att planera för bröllopsdagen men inte för ÄKTENSKAPET - de skulle ju faktiskt stå där efteråt med ännu mer skulder. Jag tycker det var bra sagt... Det är inget fel i att vilja ha ett fint bröllop men frågan är om man verkligen måste ha chokladbitar med monogram för att det ska bli fint? Alla har nog vissa saker de inte vill tumma på (klänningen, festlokalen, ringen?) men det är nog när man inte kan tänka sig att avstå eller välja ett billigare alternativ till åtminstone någon/några saker som det skenar iväg. Har man den ekonomiska situation där man VET att man har utrymme för ett lån (eller ta ut lite mer i samband med köp av hus osv) så tycker jag man ska göra det om det känns rätt. Sitter man däremot redan i "klistret" med räkningar för olika kreditköp, avbetalningar på mängder med grejer i hemmet och på det bolån, studielån osv...ja då tror jag inte det är den smartaste vägen ut att fylla på med fler lån. Eventuellt om man kan få låna en mindre summa (eller rentav ta på kreditkortet) för att snabbt betala tillbaka och därmed slippa betala så mycket ränta.