Inlägg från: Gloriousgirl |Visa alla inlägg
  • Gloriousgirl

ta lån för bröllop???

Intressant tråd tycker jag som själv jobbar på bank. Jag möter många som lånar till sitt bröllop men även till konsumtion i vardagen. Jag tycker var och en får göra precis vad de vill, bara man är medveten om vad man gör.

Dock räknar Engel lite fel när hon slår ut 2000 kr i 10 månader i sparande, och att detta skulle vara samma sak som att i efterskott betala 600kr i månaden på ett lån. Jag räknade på det i min räknesnurra på jobbet och den totala kreditkostnaden för säg 20 000kr med en snittränta på 8,55% (det är dyrare att låna lite pengar, samt att jag inte räknar med att alla lånar på sina hus etc) så blir den totala kreditkostnaden på 3 år nästan 4000 kr. Nu har jag inte räknat med den räntan man får om man själv sparar. Inte heller har jag räknat med ränteavdraget man får göra på deklarationen.

Så, man får avgöra själv vilka marginaler man kan tänka sig att lägga extra, men fråga banken innan så har ni iallafall koll på vad det kostar extra.

• Gloriousgirl

Kolla även gärna upp om det inte blir billigare att låna mer än mindre då det alltid är hyffsat dyrt att låna småsummor. 20 000kr kan ofta vara dyrare än 40 000kr tex...men det varierar från bank till bank. Jämför alltid, precis som du skulle köpt en vara i en affär.

En sniken sak är även att ta ett högre lån (säg tex 70 000) fast man bara vill ha 20 000. Man kan få avsevärt bättre ränta på 70´ än på 20´ men sen när man fått pengarna utbetalt så betalar man in 50´..... då har du 20´i skuld, men med en lägre ränta :)

• Gloriousgirl

E+P: Då kanske du pratade med mig för det är där jag jobbar ;) Men jag brukar faktiskt berätta detta för mina kunder, för det gynnar båda parter... jag kanske är fär ärlig med folk.

• Gloriousgirl

Ja, se till att du får bra ränta och att du får en bank där du trivs. Behöver ej vara hos oss, men du är välkommen ;)

Svar på tråden ta lån för bröllop???