• GrisRosa

ta lån för bröllop???

Jessil skrev inlägget; Måste kraven vara så höga? och fick mig att fundera....

Vem tar lån för att gifta sig!? och hur tänker man då?

Nu är jag bara allmänt nyfiken och vill inte klanka ner på någon, so go for it girls, hjälp mig förstå...

• Svar på tråden ta lån för bröllop???
  • Kookie

Valli,

jag tror faktiskt att det är VÄLDIGT ovanligt att ett par lånar 100 000 kr för sitt bröllop. Snarare är det nog så att man tar en del av summan som lån. Säg att man sparat ihop 50 000kr och lånar 20 000kr till exempel.
    Det är ju vad flera här har sagt. Ingen har hittills sagt att de ska låna hela summan och definitivt inte 100 000 kr.

• Blivande Fru!

Jag ville bara förklara varför en del känner sig påhoppade,även om många här är öppna och fritänkande om varför tycker jag att undretoner med förutfattade meningar lyser igenom, det är det som stör sig mest och det är fördommar jag vill slå hål på

Jag är inte missPerfekt själv alltid heller, men jag ville bara få ur mig lite klarheter om att bara för att man tar ett litet lån (till en fest)är man inte ute och seglar.
    Visst är det olyckligt om äktenskapet inte funkar men vem förutsätter att man ska skiljas?

• Valli

Okej, ingen berättar ju hur mycket ni lånar och jag har hört att många lägger ut ofantliga summor på bröllop. Vad kostar era bröllop?

Tjaa, undertoner. Det är klart man har åsikter. Det har ju alla!

• loisa

Det jag kan tycka ar knasigt ar att sa manga har daliga marginaler. Sarskilt om man har hus, familj, bil.... Det ar ju dyrt att lana jamfort med att spara, till skillnad fran sjuttio och attiotalen, da det var tvartom, billigt att lana och dyrt att spara.

Bor just nu i USA, och det har verkligen lart mig att ha marginaler. Satan vad det ar dyrt att bli sjuk/skadad har! For att inte tala om universitetsutbildning, en termin har kostar femtiotusen for mig (*8=400 000, sedan tillkommer levnadsomkostnader). Jag kan liksom inte rakna med att nagon annan betalar om jag blir arbetslos/sjuk/gravid/mammaledig. Det far jag bekosta helt sjalv.

Skulle lika lite lana till ett brollop som till en resa, bil eller nagon annan "lyx"konsumtion, ska jag lana far det vara till utbildning (vilket forhoppningsvis betalar sig i langden) eller egen bostad, och sedan hoppas fa igen de pengarna nar jag saljer. Men jag kor hellre runt i en skrothog som jag ager an en fladig bil som banken ager. Pa samma satt valde vi ett litet brollop som vi betalade sjalva, an ett stort brollop som nagon annan betalat. Jag hade personligen bara blivit stressad over en tillstallning som jag inte har rad att betala, och om man lanar till ett brollop sa ar det ju att inte ha rad med det.

• Kookie

Loisa--> måste säga att jag inte håller med dig. Att ta lån behöver inte alltid betyda att man inte har råd. Vad jag menar är, har man råd att ta ett lån, så har man ju råd. Det är bara en fråga om huruvida man vill betala i förskott eller efterskott.
    Och det är faktiskt ganska så bra lånevillkor i Sverige nuförtiden. Har man tillexempel ett bolån kan man till väldigt låg ränta låna till några extra 10 000kr utan att det behöver påverka månadskostnaden alltför mycket.
    Naturligtvis ska man inte låna om man inte har råd att sedan betala lånet, och som med alla lån man tar så bör man kolla upp om man skulle klara sig vid en ev räntehöjning eller lägre lön osv.
    Jag tror inte att någon bara tar ett lån hur som helst på enorma summor utan att ha tänkt igenom det och utan att ha säkerhet. Det handlar ju inte om att ta lån på nån av de stora kreditbolagen som tar ockerränta.

Jag förstår inte varför alla måste anta att bara för att man överväger att ta lån för att kunna ha sitt bröllop ett år tidigare eller så, att det automatiskt betyder att man har små marginaler, söker lån hos dyra kreditbolag och är allmänt ekonomiskt korkad.
    Synd tycker jag.

• Engel

Nu vet jag inte vad Ni, som säger att låna = inte ha råd, har för banker. Men vår bank kollar ialla fall igenom våra inkomster och utgifter och vi måste ha ett visst belopp över i månaden för att få ett lån. Även om det "bara" handlar om 20.000,- Vi hade inte fått ett lån på vår bank om vi inte haft råd...

Jag tror inte det handlar om "ha det knapert", även om några kanske utryck sig så utan mer;
    om 10 månader är det dags, sparar vi måste vi spara minst 2000,- för att få det vi vill ha, men tar vi lån kostar det oss kanske 600,-/månad i säg 3 år.

(Nu vet/kan jag inte summor, räntor och så men exempel)

Och många har kanse bättre "råd" att betala 600,-/månad istället för 2000,-. Eller så tänker dom på sin familj och på att dom vill göra mer än att bara spara till bröllop!

Nu får ju alla ha sin åsikt och jag hoppas att jag inte varit för "påhoppig" för det är inte min mening... Jag ville bara framföra att låna kan faktiskt vara ett sätt att tänka på sin familj, för att dom ska slippa ha det knapert!

• Sarge

loisa,

Att låna pengar innebär inte att man inte har råd, det handlar ju om att fördela kostnaden under en längre period.
    Enda skillnade egentligen mellan att spara kontra att låna är ju räntan....i slutändan är det ju något man betalar för själv...Betala före eller efter är ju en smaksak !

Med risk för att folk blir tokiga på mig nu, men det känns så himla typiskt "svenskt"...allt ska vara så himla LAGOM...vafan, lev livet EN dag !!

• Grisaknorr

Ähh !! Vist har vi råd att spara undan 50 000 till vårt bröllop men d betyder att vi inte kan hitta på något på vägen dit. Jag tänker inte leva som en kyrkråtta i ett år bara får att vi ska gifta oss !!
    Vi sparar så mycket vi känner att vi kan i månaden fram till bröllopet och så tar vi lån på resten då !
    Nej, som sagt ! Jag vill kunna åka upp till Sthlm å shopa och åka över till Danmark på en mysdag å spendera lite Jag fyller 30 år innan vi gifter oss....... då vill jag ha en riktig fest

Vi har barn (6 st), ingen ansträngd ekonomi men ett liv vi inte vill ge upp på vägen till bröllop

• Gloriousgirl

Intressant tråd tycker jag som själv jobbar på bank. Jag möter många som lånar till sitt bröllop men även till konsumtion i vardagen. Jag tycker var och en får göra precis vad de vill, bara man är medveten om vad man gör.

Dock räknar Engel lite fel när hon slår ut 2000 kr i 10 månader i sparande, och att detta skulle vara samma sak som att i efterskott betala 600kr i månaden på ett lån. Jag räknade på det i min räknesnurra på jobbet och den totala kreditkostnaden för säg 20 000kr med en snittränta på 8,55% (det är dyrare att låna lite pengar, samt att jag inte räknar med att alla lånar på sina hus etc) så blir den totala kreditkostnaden på 3 år nästan 4000 kr. Nu har jag inte räknat med den räntan man får om man själv sparar. Inte heller har jag räknat med ränteavdraget man får göra på deklarationen.

Så, man får avgöra själv vilka marginaler man kan tänka sig att lägga extra, men fråga banken innan så har ni iallafall koll på vad det kostar extra.

• MakeMeUp

Äntligen någon som jobbar på bank å kan uttala sig sakligt.
    Tycker tråden börjar bli för känslosam å spåra ur ämnet lite...

Nu har vi väl fått svar på alla frågor å hört mycke för eller emot? Låt oss återgå till den underbara planeringen och att pyssla om våra blivande M2B´s =)

Det är känslan å tanken bakom arrangemanget osm gör d mesta, kosta eller inte kosta är inte lika viktigt.

Kram å lycka till!!

Svar på tråden ta lån för bröllop???