• ialu

Vegetariska tråden!!

Har aldrig testat tzay. Vad är det? Hur mkt kostar det på Konsum Avenyn? Har varit halv (demi eller vad man kallar det, äter fisk och skaldjur)- vegetarian i lite mer än ett halvår nu. I början var det lite besvärligt att förklara varför hela tiden men nu har folk vant sig. Speciellt min sambo har börjat vänja sig. Han äter kött och jag har inga problem med det men jag lagar adrig mat med köttprodukter i. Idag har jag lagat nåt så enkelt som kikärtsbiffar. Mixa kikärtor, ägg, ströbröd och valfria kryddor (grönsaker) och lägg på en plåt. Låt de vara i ugnen i 20 minuter på 175 grader...blir hur bra som helst...

• ialu

har en fråga till: Hur brukar ni göra med desserter osv. Har nu på senare tid lagt märke till att otroligt många desserter innehåller gelatin. Frågar ni om det är gelatin i när ni är på bjudningar eller? Såg att det kan vara gelatin i favoriten prinsesstårta...ahhhhhhh!!!

• ialu

Gelatinet använder man i vaniljkrämen för att göra den fast. Men det går absolut att göra den utan, vilket vissa konditorier inte gör. I vissa mousser används inte gelatin men i andra gör den det. Man ska vara på sin vakt om moussen är extra "spänstig" eller hur man nu ska säga det. Nu finns det dock en jättebra produkt från dansukker som heter gelesocker multi som kan användas till pannacotta och mousse för att få fasthet. Är dock säker på att konditorier ej använder sig av detta ännu. Tipsa kanske!?

Svar på tråden Vegetariska tråden!!