• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • Meddelande borttaget
  • ceciliaj

Hej!
    Jag har varit veg i 10 år, sedan jag var 12. Har också lite svårt att komma på nya maträtter. Tycker att de flesta vegetariska kokböckerna innehåller lite konstiga recept. Det ser gott ut men man gör det aldrig ändå.
    Min favoriträtt just nu är nudlar med wokade grönsaker och cashewnötter. Men snart tröttnar jag väl på det ocskå.. Ett tips är att göra risotto med massa grönsaker. Det är jättegott!
    Jag lagar mat till min köttätande sambo också men det funkar ändå, får steka lite kyckling ibland och så..

• Liten Filur

Kul att nu svarar!

Jag och min kille är båda vegetarianer men vi är verkligen ganska dåliga påatt variera vor matlagning. (vi äter alltså varken kött, fisk eller skaldjur)

Detta brukar vi göra:

Potatisgratäng med grädde, zuccini och vitlök
    Spenat-tortellini i tomatsås
    Kikärtsburgare i bröd
    Pastasallad
    Pankakor

Sen blir det säkert några köpta falafel i veckan....

Wokade grönsaker med cashewnötter ska jag testa!!

Fler tips!

• Liten Filur

(vi äter inte kyckling heller)

• Swiss!

är också vego:) den gamla klassiska linsgrytan funkar alltid tycker jag! är också helt såld på haloumiost, mums! lasagne med spenat och keso brukar också stå på matsedeln.

• ceciliaj

Vart bor ni nånstans? Här i Göteborg finns ett underbart vegetariskt cafe som heter Andrum. De gör världens godaste baguetter med örtkeso och har jättegod buffe.
    Sedan är det väldigt gott med lasagne med vegefärs och tomatsås och massa goda kryddor. Det gillar pojkvännen också

• Swiss!

bor i göteborg och är galen i andrum:) hagabion har också jättegod mat!

• Alcar

Själv är jag demivegetarian (äter även fisk och skaldjur) och jag äter typ samma rätter som köttätare förrutom att jag byter ut köttet till quorn eller sojaprodukter. Funkar ju eftersom jag äter mjölkprodukter och ägg då.

Men jag tänkte höra med er om hur ni ser på att leva med nån som äter allt sorts kött?

• Jennie med ie

Jag äter vegankost, tillagar på sin höjd nåt som är lakto-vegetariskt till sonen och är gift med en man som inte är vegetarian över huvud taget. Det är inga större bekymmer... mer än att vi är lite oense om vad sonen ska äta när han börjar på förskolan. Jag vill att han ska äta den vegetariska maten där, för den icke-vegetariska mat som serveras på förskolan har jag ingen insyn i alls men den som maken tillagar och äter hemma, och sonen äter av den ibland, vet jag känns under omständigheterna OK. Ingen utrotningshotas fisk, svenskt kött osv...

• ceciliaj

Min sambo äter kött men ofta äter han vegetariskt. På jobbet äter han kött och jag lagar kött till honom ibland men bara sånt jag kan lägga i stekpannan och sen är det klart. Eftersom att jag är vegetarian på grund av att jag tycker att det är äckligt med kött (hur kan man äta vävnad och blod?) så gör det inte så mycket att han äter det, bara jag slipper. Det är klart att jag gärna skulle vilja att han blev veg men det tror jag aldrig kommer hända och det är inte så viktigt. När jag var yngre försökte jag hitta någon kille som var vegetarian, men de enda jag hittade var skumma med svart hår och smink typ. Och det var inte min stil. Och man kan ju inte hjälpa vem man blir kär i, bara ett litet minus att han inte är vegetarian..

Svar på tråden Vegetariska tråden!!