• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • ceciliaj

Jag har alltid haft svårt för sånt som ska likna kött. Nu har jag lärt mig att äta sojaköttbullar o sojakorv men jag tyckte det kändes jättejobbigt i början.
    En sak som jag hört många gånger är "äter du inte kött? men du äter väl kyckling?" som om kyckling inte vore kött.. knasigt..

• Billa

Jag har aldrig varit med om folk som använt gelantin i grädde! Finns något som heter gräddmaster som de flesta använder, å det innehåller inte gelantin! Har kollat! Å det om moussé. I mörkchokladmoussé används inte gelantin 8för det mesta bör tilläggas), så det kan man moffa i sig hur mycke man vill!
    agaragar är jättebra! Tyvärr så använder typ inga konditorier det, vet ej varför!
    /en glad konditor!

• ialu

Gelatinet använder man i vaniljkrämen för att göra den fast. Men det går absolut att göra den utan, vilket vissa konditorier inte gör. I vissa mousser används inte gelatin men i andra gör den det. Man ska vara på sin vakt om moussen är extra "spänstig" eller hur man nu ska säga det. Nu finns det dock en jättebra produkt från dansukker som heter gelesocker multi som kan användas till pannacotta och mousse för att få fasthet. Är dock säker på att konditorier ej använder sig av detta ännu. Tipsa kanske!?

• Olga77

emmaa: Jag brukar skära naturell tofu i små bitar och steka med (mycket) grillkrydda på. Jättegott och enkelt!Passar bra till exempelvis potatismos och wokgrönsaker.

En annan mycket god tofurätt är att tillaga tofun som ovan, steka squash och broccoli tillsammans med riven färsk ingefära och sedan blanda ihop alltihop och låta koka upp med kokosmjölk och strö på lite sesamfrön. Supergod festrätt att servera till nudlar.

• Swiss!

eller marinera tofun, panera i sesamfrön och stek varsamt. passar också jättebra till wok och ser tjusigt ut:)

• idde p

Vilken rolig tråd!
    Det som står på min meny för det mesta är:
    Quornburgare med tomat- och linssallad
    Lins- och tomatgryta
    Omelett
    Grekisk sallad
    Spenatsoppa med kokt ägg
    Wok med kikärter eller quonbitar

Har varit vegetarian sedan jag var 12 (såg någon annan som också varit det)!

• melie

Vad använder ni för marinad när ni marinerar tofu? Vore skoj med lite nya recept! Mvh

• Jean

Hej liksinnande!

Jag tänkte bara kolla om hur ni gör med övriga vegetariska produkter, förrutom man alltså. Hårvård, hudvård, tandkräm och allt sånt?

Jag vet vissa märken som är garanterat veganska, men det vore skönt om man hade lite fler alternativ. Som ex, bodyshop. Det ska ju vara icke djurtestad, men är den veganskt? Någon som vet?

• Sweetchili

Godmorgon!
    Jean: Vilka märken känner du till som är veganska? Jag har funderat på att börja tillverka lite saker själv, men inte kommit så långt ännu.....

Svar på tråden Vegetariska tråden!!