• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • Olga77

Djurens Rätt har en lista över icke-djurtestade produkter och på den står det om de är veganska eller inte. Enligt min lista (från 2003) är Rena Natur, Aura-Soma, Clemon, Ecover, Kingfisher och Klippoteket veganska produkter. Verkar dock inte som att Body Shops produkter är det.

• melie

Vore jätte glad om någon ville dela med sig av ett recept på en helt vegetarisk curry! Jag har cocos mjölk, salladslök blomkål, broccoli, morötter, bönor och nötter av olika slag. Jätte jätte tacksam! Mvh

• Jean

Usch, insåg just att det märke jag använt mig av inte är veganskt.

Jag har problemhy, så jag får välja mellan finnar och ideologi. Och just nu är ajg finnig, det vore skönt att hitta ett mräke som fungerade och är etiskt. Suck.

• Olivianna

Kan ni inte lägga ut era favoritrecept så kan vi alla lära oss nya härliga rätter?!

Jag ska leta själv och återkommer med mitt bidrag om ett tag.

Hoppas ni hakar på nu för jag antar att "Liten Filur" som startade tråden också skulle vara intresserad av det.

Tack på förhand, O

• Olivianna

Husets linssoppa (4port)

2 dl gröna linser
    3 st potatis(ar)
    1 st gul lök(ar), stor
    2 msk olivolja
    3 msk paprikapulver, mild
    1 l vatten
    1 burk(ar)krossade tomater
    1 st lagerblad
    2 st grönsaksbuljongtärning(ar)
    1 tsk salt
    1 msk honung
    2 st vitlöksklyfta(or)
    oregano, ev bladpersilja

Tillagning:
    1. Lägg linserna i blöt i rikligt med vatten i 2 timmar eller mer. Slå sedan av vattnet och skölj linserna i durkslag. Ställ åt sidan.

2. Skala potatisarna och skär dem i små kuber. Skala och hacka löken. Fräs löken i olivolja i en rymlig kastrull. Ha inte för stark värme, löken ska inte brynas, i stort sett bara mjukna. Pudra över paprikapulvret och rör om. Lägg i potatisen och de blötlagda, avrunna linserna.

3. Slå i vatten och krossade tomater. Lägg i lagerblad och buljongtärningar. Vänta med saltet. Koka under lock i 30 minuter. Salta mot slutet med knappt 1 tsk salt. Smaksätt också med honung, pressad vitlök och ev oregano.

4. Strö generöst med hackad bladpersilja över soppan. Servera med pepparkvarn på bordet, grovt bröd och färskost.

Smaklig måltid!

• ThereseV

Under veckorna brukar ja ofta laga...
    *Keso och spenat/soja färs lasagn
    *Grönsaks Wook med nudlar
    *Omelett med allt möjligt i...typ rester =)
    *Potatis soppa,rödbets soppa,spenat soppa och massa andra soppor som värmer. =)
    *varma mackor!
    *Fyllda paprikor,tomater och rödbetor med soja färs och ost som man värmer i ugnen.
    *Soja korv med bröd
    *potatismos med soja köttbullar
    *Massa olika typer av sallader. Med ex Böner,feta osta,tomat,majs,oliver.

• Sweetchili

Palak Panir (indisk färskost med spenat)
    Panir:
    1 liter röd mjök ( eller gammaldags mjölk)
    1 dl naturell youghurt
    1 msk pressad citron

Koka upp mjölken, ta av den från plattan och häll i yoghurt och citron under omrörning. Massan delar sig ganska omgående. Häll av vasslan och låt osten rinna av i en sil. platta till dn lite med en sked. Efter en stund kan man stjälpa upp den på ett fat. Osten kan ätas som den är, skäras i tärningar och ha i tex wok. Den går bra att steka.

Spenatsåsen:
    1-2 påsar färsk spenat
    6 tomater
    ca 3 cm finhackad färsk ingefära
    1 tsk gurkmeja
    1 tsk spiskummin
    1 tsk garam masala
    koriander efter tycke och smak
    lite kanel
    salt, peppar
    (1 dl creme fraiche, kan uteslutas)

Skålla tomaterna och dra av skinnet.
    Fräs kryddorna i smör i en stek- eller wokpanna, hacka upp tomaterna grovt och lägg i tillsammans med spenaten. Låt det koka samman till en grön röra. Mixa den slät med en mixerstav och blanda i creme fraiche om du vill ha det.

Skär färskosten i tärningar och lägg i såsen, servera med ris och gärna en sallad med yoghurtdressing.

Min favoriträtt just nu!

Ps vasslan som blir kvar efter osttillverkningen är bra att baka bröd på, om man är så hurtfriskt lagd....

• sinan

Jag testade en gryta från senaste numret av Buffé, och den var jättegod! Jag tillsatte även cashewnötter och russin.

Tandorigryta med grönsaker

1 blomkål ( ca 400 g )
    1 vitlöksklyfta
    1 gul lök
    2 paprikor
    smör till stekning
    1/2 tsk salt
    2 dl vatten
    1/2 grönsaksbuljongtärning
    2 dl matyoghurt
    2-3 tsk tandooripaste
    1 tsk majsstärkelse (Maizena)
    1 burk stora vita bönor (ca 400 g)
    100 g sockerärter

Tillbehör:
    kokt ris och chutney

Gör så här
    1. Dela blomkålen i små buketter. Skala och hacka vitlöken. Skala och klyfta löken. Kärna ur och skär paprikan i bitar.
    2. Stek allt i smör i en stor stekpanna. Salta.
    3. Vispa ihop vatten, smulad buljong, yoghurt, tandoorikrydda och majsstärkelse i en gryta. Låt det koka upp.
    4. Lägg i grönsakerna och koka grytan ca 2 minuter. Lägg i sköljda och avrunna bönor samt sockerärter. Koka ytterligare 1 minut.

• sussu

Ja skulle behöva få hjälp med en sak...
    Bakade bröd i förr går av ett Enkelt recept. Lät brödet svalna på galler och la in det i en plast på se som jag senare ställde i kylen. Brödet är inte alls mjukt längre utan ganska hårt. Kan man få brödet mjuk igen? Micrar jag brödet så blir det mjukt å sedan jätte hårt. Är ugnen bättre? el ska jag blöta brödet lite och sedan ta in det i ugnen? Eller ska jag kasta ochbaka nytt? =)

• Swiss!

sweetchili, åhh, blev verkligen glad för ditt inlägg! reste i indien två månader i sommras och är jätteförtjust i deras paneer, kul med ett recept att göra själv. TACK:)

Svar på tråden Vegetariska tråden!!