• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • Alcar

Själv skulle jag nog kunna vara ihop med en köttätare, men jag har tur som hittat en som äter som jag (demi). När vi träffades hade han varit vego tidigare men inte riktigt lyckats pga att hans föräldrar tyckte att det var jobbigt att laga dubbla rätter (vi bodde båda hemma när vi träffades som 18-åringar). När vi blev tillsammans valde han snabbt att börja äta som jag och det tyckte jag var skönt. Vi har även många kompisar och båda mina systrar är vegetarianer så i vår krets är det väldigt vanligt/accepterat och det känns bra.

Jag äter inte kött därför att jag tycker att det inte smakar bra. Först la jag av med gris och ko, men sen fick jag avsmak för fågel, lamm osv. med. Men andra får äta vad de vill.

• Valli

Jag är vegan och min kille också. Kul att fler är vego här! Kändes lite ensamt där ett tag.

Göteborg ja. Här finns en massa äta-ute-ställen. Hagabions lunchbuffé är ju mumma. Annars äter jag helst thai eller indiskt.

Vi är rätt bra på att laga mat här hemma. Man kan säga att det är väldigt nyttigt att umgås med andra vegosar. Vi är 30 pers som bor i samma område och träffas ofta och grillar och sånt.

Och så är vi aktiva i djurrättsrörelsen och lagar veganmat till bröllop, studentsittningar och kafé m m för att sprida veganmat bland "köttisar". Vår specialitet är vegansk smörgåstårta. Vi får många beställningar på den. Helt underbar! www.vegfab.org

Hemma äter vi bl a sojafärssås med pasta, tacos, pannkakor, thailändsk linssås med kokosmjölk, lasagne, broccolisoppa, champinjonsås med pasta, biffar och mos, thaigrytor med tofu och ris, kidneyburgare med bröd, pizza, böngrytor med roliga kryddor, sojafiléer med klyftpotatis och tzatziki, korv med bröd, chili con soya, viltgryta med sojakött och enbär, seitanköttbullar och potatis och brunsås (www.oxon.se/seitan), Zoglos scnhitzlar med pommes, pastasallad med mycket mera.

Ett hett tips är www.tasteline.se. Där kan man göra om alla köttisrecept till vegetariskt.

• Valli

Fast det godaste som finns är ju tzay! Har ni testat det? Jag äter det rätt ofta eftersom vi kan äta rester från Vegfab som köper storpacken med tzay från tillverkaren.

I Göteborg kan man köpa med sig tzay på Konsum Avenyns restaurang och på ICA Focus. Nu finns det även i Jonsborgs gatukök.

• Billa

Hej hopp! Jag är vegetarian! Äter varken fisk fågel lr skaldjur! Men fuskar med gelantinet... hehehe!
    Bor i västerås å här är dom värdelösa på vegetarisk mat när man går ut! Väldigt trist!
    Va aktiv inom djurensrätt förut, men sen bytte jag stad å har inte kommit igång med det igen!
    Har varit veg i 4 år! Började med att jag gick livsprogrammet på gymnasiet för jag vill ebli konditor, men vi hade även chark på shemat första året, vilket ledde till att jag slutade äta kött! Hehehe! Måste ju oxå erkänna att min närvaro på charklektionerna inte va den bästa :D !
    Många bra tips här!

• Billa

Bor förresten med en köttätare å det funkar riktigt bra! Jag lagar köttmat åt honom på egen risk, eftersom jag inte provsmakar hans mat! Hehehe!

• Eminea

Jag är inte vegetarian alls, men har en 7 årig dotter som inte alls gillar kött så mycket, och då har jag hittat Vegetarisk "köttfärssås" på påse som man blandar med vatten. Den är supergod i lasagne eller med sallad osv. Finns Thai smak också.

Annars är ju Wok underbart, Findus Thaiwok med nötter och solrosfrön i med nudlar är super.

• Valli

Blå band färssås är okej men man kan också göra egen mycket billigare. Och godare!

I färssåsen finns sojaprotein. Man kan köpa sånt på påse på hälsokosten i de flesta lite större städer. I Göteborg kan man t ex köpa sojafärs på hälsokosten i Saluhallen. 500 g för 22:-.

Sen lägger man det bara i kokhett vatten ett par minuter, häller av och pressar ut så mycket vatten som möjligt. Färdigt!

Det sväller ju så man kan säga att man får minst 1 kilo för 22:-. Sen steker man det som vanlig färs och gör sin egen sås.

I frysdisken finns ju oändligt med produkter. Hälsans kök, Goda gröna, Dafgårds, Quorn, Nutana, Zoglos m m. En uppsjö av burgare, biffar, köttbullar och korvar.

• Valli

En av mina favorätter som är gott och enkelt:

Cashewspagetti

4 port.

500 g spagetti
    olivolja
    50 g margarin
    1 pressad vitlöksflyfta
    1 gul lök
    100 g cashewnötter
    225 g passerade tomater
    salt och peppar
    4 msk färsk basilika

Koka spagettin i en skvätt olivolja. Hacka löken och fräs den mjuk med margarin och vitlök i en stor stekpanna. Hacka nötterna i en mixer och låt dem fräsa med tills de fått lite färg. Rör ner passerade tomater och smaka av med salt och nymalen peppar. Rör ner spagettin i pannan och blanda. Låt puttra i fem min och strö över hackad basilika.

Andra rätter som vi brukar äta:
    - Kikärter och rotfrukter i curry med ris

- Korvstroganoff med ris och ärter

- Tomatig pastasås med grönsaker och pasta

- Selleribiffar med mos

- Veggiebiffar med mos

- Champinjoncrêpes

- Champinjon- och sparristoast

- Pyttipanna med rödbetor

- Linssoppa med röd curry

- Marockansk saffransoppa

- Minestronesoppa

• Valli

Ett tips på en lite annorlunda färssås:

Färssås oriental

4 port.

3 dl torkad sojafärs
    ½ l vatten
    1 msk sojasås
    2-3 msk olja
    1 gul lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 buljongtärning
    3 msk mango chutney
    saften från en ½ lime
    2 tsk kanel
    1 tsk sambal oelek
    1 msk riven ingefära
    1 tsk paprikapulver
    2-3 burkar krossade tomater
    2 msk tomatpuré
    1 burk majs
    ½ burk kokosmjölk
    oregano
    örtsalt
    pasta el ris

Häll sojafärsen i en kastrull med kokande vatten. Låt småputtra med några droppar sojasås i 5 min. Häll färsen i en sil och pressa ut vattnet med en stekspade. Hacka löken och fräs den i olja och vitlök tills den fått färg. Häll i färsen och fräs på hög värme med en buljongtärning och sojasås tills den börjar få färg. Rör ner chutney och droppa över lime. Krydda och småputtra i fem min.

Häll över tomaterna, purén, majsen och kokosgrädden. Smaka av med oregano, örtsalt och ev mer kryddor. Låt småputtra i fem min servera med pasta eller ris.

• Jennie med ie

Från shop.vegan.nu beställer jag bl a sojafiléer och sojagrytbitar. Bitarna är jättegoda i wok eller gryta, och filéerna är fantastiskt goda om de marineras och sedan steks eller grillas ganska hårt. Där finns även sojafärs i storpack som blir billigare än i de flesta butiker, och så lite udda grejer som vegetabilisk parmesan och vegetabilisk vispgrädde.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!