• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • anne på grönkulla

Jag smiter in & passar på att fråga experterna: en lakto-ovovegetarian äter ägg och mjölkprodukter, om jag förstår saken rätt? Vi ska bjuda en person på middag som har låtit hälsa detta om sina matvanor. Jag vill bara dubbelkolla (har ingen möjlighet att fråga personen själv) exakt vad det betyder...

• Zodic

Ang kostnader o sådär, så är det sjukt dyrt med halvfabrikat, även om jag äter sojakorv rätt ofta o sådär, unna sig :)
    men det är inget som helst problem att leva biligt som veg*an, bara man vill och hittar bra recept! :) levt som vegan i tre år o har landat väldigt mkt, man kan tro att man behöver all grädde o så me ndet behövs inte alls. wok är en väldigt bra rätt tex, man kan variera hur mkt osm helst :D

• Agnesjka

anne på grönkulla:
    Ja, lakto-ovovegetarian betyder att man äter både mjölk och ägg!

• Ålin

melie

Låter som en vegetarisk samosa- indisk pirog kan man väl kalla det. Har inte lagat till det själv men hittade ett recept www.tasteline.com/default.ns&lngRID=3439

Den här fyllningen hittade jag på en engelsk/indisk hemsida (recepten där brukar vara "mer genuina" och inte "försvenskade"):

HET SAMOSAFYLLNING (förmodligen riktigt het)
    4-5 kokta potatisar
    1 1/2 tsk salt
    1/2 tsk chilipulver
    1/2 tsk svartpeppar, finmalen
    4 msk matolja
    1 mellanstor lök, finhackad
    1 dl gröna ärtor (ej på burk)
    1 msk ingefära, färsk, riven
    1 liten grön chili, finhackad urfröad
    3 msk koriander, färsk, hackad
    3 msk vatten
    1 tsk korianderfrön, malda
    1 msk garam masala
    1 tsk kumminfrön, malda
    2 msk citron juice

Vet inte om garam masala finns att köpa i vanliga mataffärer i sverige med det finns förmodligen i affärer där de säljer utländsk mat.
    Hoppas att de påminner dig om de du åt i London!

• Ålin

Vad flörtgubben har där att göra har jag ingen aning om.

• Olga77

Hej, hej!

Undrar om nån kan ge mig ett litet tips? Vi ska ha besök i helgen och en av tjejerna är vegan och glutenintolerant (eller glutenallergiker). Är det någon som har ett förslag på någon god efterrätt som skulle kunna passa. Det enda min fantasilösa hjärna kan komma på är fruktsallad.

Tack, tack!

• Swiss!

kanske med tofulines sojaglass till? och lite mörk vegansk choklad riven på?

• sinan

Smulpaj är ju lätt att göra vegansk, bara att byta ut smöret mot mjölkfritt smör, och så kan du servera Tofuline glass till eller vaniljsås från Oatly.

• Emhaha

Är det nån som kan rekommendera nått/några jättegoda recept som är nyttiga också? håller på att gå ner i vikt men jag tycker det är så svårt att hitta goda roliga recept..

Vill inte ha nått med tomatsås eller liknande :)

Mvh//Emma

• Valli

Haft ont om dator ett tag. Men nu är jag tillbaka i veggie-tråden.

Lite svar på saker:

1. Body shops produkter är tyvärr inte alltid veganska. Jag brukar annars köpa Klippoteket eller mer sällsynta saker från Hälsokosten. Tandkräm använder jag Apotekets. Helt vegansk, ej testad.

2. Jag brukar använda tofu mest i thailändska grytor. Marinerar den i sojasås, sesamolja och sweet chili-sås. Steker den hårt och blandar med wokade grönsaker och kokosmjölk och nån schyst currykryddpasta.

Men det är också gott som "äggröra". Smula tofun med fingrarna, stek i margarin och krydda med vitlök, lite curry, gurkmeja, vitpeppar, örtsalt och en droppe sojasås. Gärna jästflingor också om det finns hemma.

3. Tzay är en köttliknande liten mumsbit gjort av soja. Perfekt på grillen.

4. Jag hittade just nya superschysta varor på Solrosens hälskokost i Gbg. Viana (som jag tidigare ätit en del av genom privat import från Tyskland) finns nu i vissa affärer. Även i Gröna boden i Gbg.

Mycket goa grejer. Prova t ex den rökta tofun som julskinka. Den är inte alls som vanlig tofu utan fast som...ja...skinka. Rökta korvar också. Tzay i mindre förpackningar. Och mycket, mycket annan veganskt.

• Valli

Tofulineglass med varma hallon är ju aldrig fel.

• Olga77

Tack för tipsen!

Gjorde fruktsallad med tofulineglass och så lite veganskt julgodis. Fast tjejen blev sjuk och kunde inte komma...

• Olga77

Förresten, en fråga till. Finns det nåt bra ställe i Göteborg där man kan köpa Klippotekets produkter? På HM finns ju en del, men inte så mycket.

• ceciliaj

igår köpte jag tzaywok på konsum, det var riktigt mumsigt.. vad är tzay gjort av egentligen? till o med pojkvännen gillade det. kan man köpa det o laga själv?

• Anjali

Hej. Själv är jag halvindisk (indisk mamma) och vi äter bara vegomat hemma hos dem. Hemma hos mig om omin sambo blir det nästan vegetariskt varje dag. Det finns en rad olika bönor, linser, ärter mm i de indiska butikerna som finns i både göteborg, stockholm och malmö som man kan tillaga. Det viktigaste är kryddorna.

Man börjar med att hacka en stor gul lök smått.
    Hetta sedan upp olja och låt en nypa med kummin stekas lite lätt i en halv minut. Tillsätt därefter hacket av lök tillsammans med två pressade vitlöksklyftor och en matsked riven ingefära. Låt allt stekas på. Snåla inte för mycket med oljan för annars blir det torrt...
    När löken nästan smälts ner tilsätter man lite tomatpure och krossade tomater. Blanda ner en matsked garam masala, en tesked malda spiskummin och chili efter behag. Låts allt koka i ett par minuter och tilsätt därefter valfria bönor! Koka 10-15 minuter och ät med konkt ris eller bröd!

• Anjali

Ja just det smaka av med salt och kanske en nypa socker...
    klart!!

Smaklig måltid!

• Vilda_

Valli:
    Apoteket djurtestar sina produkter!! Kanske inte tandkrämen men mycket av det andra!!

• Valli

Enligt en vegan som jobbar på Apoteket är inte tandkrämen testad.

Tzay är gjort på soja.

Göteborg: Man kan köpa lösa bitar i Konsum Avenyns restaurang, i charken på ICA Focus och på Solrosens hälsokost i Kålltorp.

• Valli

Visst ja, Klippotekets produkter finns på ICA Focus i Gbg.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!