Haft ont om dator ett tag. Men nu är jag tillbaka i veggie-tråden.
Lite svar på saker:
1. Body shops produkter är tyvärr inte alltid veganska. Jag brukar annars köpa Klippoteket eller mer sällsynta saker från Hälsokosten. Tandkräm använder jag Apotekets. Helt vegansk, ej testad.
2. Jag brukar använda tofu mest i thailändska grytor. Marinerar den i sojasås, sesamolja och sweet chili-sås. Steker den hårt och blandar med wokade grönsaker och kokosmjölk och nån schyst currykryddpasta.
Men det är också gott som "äggröra". Smula tofun med fingrarna, stek i margarin och krydda med vitlök, lite curry, gurkmeja, vitpeppar, örtsalt och en droppe sojasås. Gärna jästflingor också om det finns hemma.
3. Tzay är en köttliknande liten mumsbit gjort av soja. Perfekt på grillen.
4. Jag hittade just nya superschysta varor på Solrosens hälskokost i Gbg. Viana (som jag tidigare ätit en del av genom privat import från Tyskland) finns nu i vissa affärer. Även i Gröna boden i Gbg.
Mycket goa grejer. Prova t ex den rökta tofun som julskinka. Den är inte alls som vanlig tofu utan fast som...ja...skinka. Rökta korvar också. Tzay i mindre förpackningar. Och mycket, mycket annan veganskt.