• Valli

Vegetariska tråden!!

Jag är vegan och min kille också. Kul att fler är vego här! Kändes lite ensamt där ett tag.

Göteborg ja. Här finns en massa äta-ute-ställen. Hagabions lunchbuffé är ju mumma. Annars äter jag helst thai eller indiskt.

Vi är rätt bra på att laga mat här hemma. Man kan säga att det är väldigt nyttigt att umgås med andra vegosar. Vi är 30 pers som bor i samma område och träffas ofta och grillar och sånt.

Och så är vi aktiva i djurrättsrörelsen och lagar veganmat till bröllop, studentsittningar och kafé m m för att sprida veganmat bland "köttisar". Vår specialitet är vegansk smörgåstårta. Vi får många beställningar på den. Helt underbar! www.vegfab.org

Hemma äter vi bl a sojafärssås med pasta, tacos, pannkakor, thailändsk linssås med kokosmjölk, lasagne, broccolisoppa, champinjonsås med pasta, biffar och mos, thaigrytor med tofu och ris, kidneyburgare med bröd, pizza, böngrytor med roliga kryddor, sojafiléer med klyftpotatis och tzatziki, korv med bröd, chili con soya, viltgryta med sojakött och enbär, seitanköttbullar och potatis och brunsås (www.oxon.se/seitan), Zoglos scnhitzlar med pommes, pastasallad med mycket mera.

Ett hett tips är www.tasteline.se. Där kan man göra om alla köttisrecept till vegetariskt.

• Valli

Fast det godaste som finns är ju tzay! Har ni testat det? Jag äter det rätt ofta eftersom vi kan äta rester från Vegfab som köper storpacken med tzay från tillverkaren.

I Göteborg kan man köpa med sig tzay på Konsum Avenyns restaurang och på ICA Focus. Nu finns det även i Jonsborgs gatukök.

• Valli

Blå band färssås är okej men man kan också göra egen mycket billigare. Och godare!

I färssåsen finns sojaprotein. Man kan köpa sånt på påse på hälsokosten i de flesta lite större städer. I Göteborg kan man t ex köpa sojafärs på hälsokosten i Saluhallen. 500 g för 22:-.

Sen lägger man det bara i kokhett vatten ett par minuter, häller av och pressar ut så mycket vatten som möjligt. Färdigt!

Det sväller ju så man kan säga att man får minst 1 kilo för 22:-. Sen steker man det som vanlig färs och gör sin egen sås.

I frysdisken finns ju oändligt med produkter. Hälsans kök, Goda gröna, Dafgårds, Quorn, Nutana, Zoglos m m. En uppsjö av burgare, biffar, köttbullar och korvar.

• Valli

En av mina favorätter som är gott och enkelt:

Cashewspagetti

4 port.

500 g spagetti
    olivolja
    50 g margarin
    1 pressad vitlöksflyfta
    1 gul lök
    100 g cashewnötter
    225 g passerade tomater
    salt och peppar
    4 msk färsk basilika

Koka spagettin i en skvätt olivolja. Hacka löken och fräs den mjuk med margarin och vitlök i en stor stekpanna. Hacka nötterna i en mixer och låt dem fräsa med tills de fått lite färg. Rör ner passerade tomater och smaka av med salt och nymalen peppar. Rör ner spagettin i pannan och blanda. Låt puttra i fem min och strö över hackad basilika.

Andra rätter som vi brukar äta:
    - Kikärter och rotfrukter i curry med ris

- Korvstroganoff med ris och ärter

- Tomatig pastasås med grönsaker och pasta

- Selleribiffar med mos

- Veggiebiffar med mos

- Champinjoncrêpes

- Champinjon- och sparristoast

- Pyttipanna med rödbetor

- Linssoppa med röd curry

- Marockansk saffransoppa

- Minestronesoppa

• Valli

Ett tips på en lite annorlunda färssås:

Färssås oriental

4 port.

3 dl torkad sojafärs
    ½ l vatten
    1 msk sojasås
    2-3 msk olja
    1 gul lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 buljongtärning
    3 msk mango chutney
    saften från en ½ lime
    2 tsk kanel
    1 tsk sambal oelek
    1 msk riven ingefära
    1 tsk paprikapulver
    2-3 burkar krossade tomater
    2 msk tomatpuré
    1 burk majs
    ½ burk kokosmjölk
    oregano
    örtsalt
    pasta el ris

Häll sojafärsen i en kastrull med kokande vatten. Låt småputtra med några droppar sojasås i 5 min. Häll färsen i en sil och pressa ut vattnet med en stekspade. Hacka löken och fräs den i olja och vitlök tills den fått färg. Häll i färsen och fräs på hög värme med en buljongtärning och sojasås tills den börjar få färg. Rör ner chutney och droppa över lime. Krydda och småputtra i fem min.

Häll över tomaterna, purén, majsen och kokosgrädden. Smaka av med oregano, örtsalt och ev mer kryddor. Låt småputtra i fem min servera med pasta eller ris.

• Valli

Tzay är sååå gott. Det är gjort av soja och ser ut som små köttbitar men är mycket godare än sojaprotein. Trådigt, mört och med olika marinader.

Jag har provat den nya grädden. Helgod! Det är ju schyst att det äntligen finns en lite tjockare grädde som är söt och god.

• Valli

Nä, sånt oroar jag mig inte för. Jag äter bönor, linser, soja och andra grejer varje dag. Ta typ köttisrecept och gör om dem till vego. Byt ut kött mot sojaprotein, quorn eller nåt annat.

• Valli

Du måste prova! Bara stek dem som de är och ät med klyftpotatis eller liknande.

• Valli

Tzayen är något billigare på Konsum Avenyn än på Focus.

• Valli

Det viktiga med järn är ju att man inte ska dricka kaffe eller te i samband med måltid eftersom det hämmar upptaget. Det gäller även andra vitaminer och mineraler.

Vänta med att ta en kopp kaffe till en timme efter lunchen. Och ät mycket spenat, broccoli och andra gröna grönsaker. Allt enligt en vegodietist jag känner.

• Valli

Prova att ha i lite riven morot i linsoppan, krydda med röd curry (t ex Sa Marias) och en halv burk kokosmjölk. Supergpd linssoppa med thailändsk touch!

• Valli

Haft ont om dator ett tag. Men nu är jag tillbaka i veggie-tråden.

Lite svar på saker:

1. Body shops produkter är tyvärr inte alltid veganska. Jag brukar annars köpa Klippoteket eller mer sällsynta saker från Hälsokosten. Tandkräm använder jag Apotekets. Helt vegansk, ej testad.

2. Jag brukar använda tofu mest i thailändska grytor. Marinerar den i sojasås, sesamolja och sweet chili-sås. Steker den hårt och blandar med wokade grönsaker och kokosmjölk och nån schyst currykryddpasta.

Men det är också gott som "äggröra". Smula tofun med fingrarna, stek i margarin och krydda med vitlök, lite curry, gurkmeja, vitpeppar, örtsalt och en droppe sojasås. Gärna jästflingor också om det finns hemma.

3. Tzay är en köttliknande liten mumsbit gjort av soja. Perfekt på grillen.

4. Jag hittade just nya superschysta varor på Solrosens hälskokost i Gbg. Viana (som jag tidigare ätit en del av genom privat import från Tyskland) finns nu i vissa affärer. Även i Gröna boden i Gbg.

Mycket goa grejer. Prova t ex den rökta tofun som julskinka. Den är inte alls som vanlig tofu utan fast som...ja...skinka. Rökta korvar också. Tzay i mindre förpackningar. Och mycket, mycket annan veganskt.

• Valli

Tofulineglass med varma hallon är ju aldrig fel.

• Valli

Enligt en vegan som jobbar på Apoteket är inte tandkrämen testad.

Tzay är gjort på soja.

Göteborg: Man kan köpa lösa bitar i Konsum Avenyns restaurang, i charken på ICA Focus och på Solrosens hälsokost i Kålltorp.

• Valli

Visst ja, Klippotekets produkter finns på ICA Focus i Gbg.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!