• sinan

Vegetariska tråden!!

Vad kul med fler vegetarianer! Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i 12 år nu. Min sambo blev det också när vi träffades. Tror jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon som inte var vegetarian, eftersom jag främst är det av etiska skäl.

Hemma lagar vi mycket med quorn, spenatlasagne är också en favorit. Cashewspagetti lät gott, det ska jag prova!

• sinan

Jag testade en gryta från senaste numret av Buffé, och den var jättegod! Jag tillsatte även cashewnötter och russin.

Tandorigryta med grönsaker

1 blomkål ( ca 400 g )
    1 vitlöksklyfta
    1 gul lök
    2 paprikor
    smör till stekning
    1/2 tsk salt
    2 dl vatten
    1/2 grönsaksbuljongtärning
    2 dl matyoghurt
    2-3 tsk tandooripaste
    1 tsk majsstärkelse (Maizena)
    1 burk stora vita bönor (ca 400 g)
    100 g sockerärter

Tillbehör:
    kokt ris och chutney

Gör så här
    1. Dela blomkålen i små buketter. Skala och hacka vitlöken. Skala och klyfta löken. Kärna ur och skär paprikan i bitar.
    2. Stek allt i smör i en stor stekpanna. Salta.
    3. Vispa ihop vatten, smulad buljong, yoghurt, tandoorikrydda och majsstärkelse i en gryta. Låt det koka upp.
    4. Lägg i grönsakerna och koka grytan ca 2 minuter. Lägg i sköljda och avrunna bönor samt sockerärter. Koka ytterligare 1 minut.

• sinan

Smulpaj är ju lätt att göra vegansk, bara att byta ut smöret mot mjölkfritt smör, och så kan du servera Tofuline glass till eller vaniljsås från Oatly.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!