• Liten Filur

Vegetariska tråden!!

Här är tråden för oss som håller oss till en vegetarisk kost! Hoppas det finns intresse.

Jag tycker att det är lite svårt med den vardagliga maten. Kör ofta samma rätter (om jag inte äter ute förstås). Därför vill iallafall jag ha en massa tips på middagsmat.

Självklart är även en massa annat "veggie-snack" tillåtet!

• Svar på tråden Vegetariska tråden!!
  • Swiss!

valli: vad är tzay? alltid roligt med nya grejjer:)

sojaprotein är verkligen an bra sak! finns i så många former. vegetariskt bacon är också trevligt att lyxa till det med ibland, älskar blandningen av sälta och röksmak, mums! sen är jag som tur är väldigt förtjust i linser, bönor, kikärtor etc.

någon som smakat den nya vispbara sojagrädden?

min sambo blev succesivt vegetarian när han träffade mig. jag skulle aldrig övertala någon att bli det, alla gör sina egna val, men samtidigt så är det ju viktigt i ett förhållande att man har samma grundvärderingar. att vara vegetarian är lite av en livsstil tycker jag, och kan ofta säga en del om hur man ser på världen... kanske låter flummigt men hoppas ni förstår:)

• Swiss!

kollade in vegfabs hemsida förresten, kul med ett sånt alternativ!:)

• Valli

Tzay är sååå gott. Det är gjort av soja och ser ut som små köttbitar men är mycket godare än sojaprotein. Trådigt, mört och med olika marinader.

Jag har provat den nya grädden. Helgod! Det är ju schyst att det äntligen finns en lite tjockare grädde som är söt och god.

• skogstösen

Jag är inte vegtarian men försöker att äta mycket vegetarisk kost och skulle kanske vilja bli helvegetarian. Problemet är att jag oroar mig för proteinets skull. Man har ju alltid fått höra detta om linser och bönor och att i synnerhet vissa bönor är mycket proteinrika och kan ersätta kött.

Problemet är bara att jag aldrig hittar några bra recept. Det är så himla konstigt tycker jag. T.o.m i de vegetariska kokböcker jag bläddrat i är det bara ett fåtal av recepten som bygger på linser och bönor och i synnerhet på bönor. Jag har en i övrigt bra veg.kokbok där det står mycket om näringsämnen och att bönor är så bra. Då kan man ju fråga sig varför det är typ 4 recept i hela boken som innheåller bönor.

Jag är en sådan som vill variera matlagningen mycket och det ställer till problem när jag inte kan hitta nya goda, proteinrika vegetariska rätter.

Har ni upplevt samma problem, eller är det jag som oroar mig för mycket för proteinbrist?

• Valli

Nä, sånt oroar jag mig inte för. Jag äter bönor, linser, soja och andra grejer varje dag. Ta typ köttisrecept och gör om dem till vego. Byt ut kött mot sojaprotein, quorn eller nåt annat.

• Mirjam

Hej, här är en till som äter veggokäk.
    Valli: Färssåsen lät jättegod, ska prova den. Har du något tips på hur man tillagar tzay? Har sett de på Ica, men aldrig vågat prova...

• Valli

Du måste prova! Bara stek dem som de är och ät med klyftpotatis eller liknande.

• Mirjam

ok, jag ska prova. Kul med något nytt! Tack för tipset.

• Valli

Tzayen är något billigare på Konsum Avenyn än på Focus.

• ceciliaj

Jag måste bara tipsa om en maträtt som jag precis gjorde. Visste inte alls vad jag skulle laga för mat så jag mest slängde ihop vad jag hade hemma. Det blev en röra på tzatziki, kikärtor, gröna ärtor och körsbärstomater i halvor. Till detta gjorde jag pasta. Hur gott som helst! Och min köttätande pojkvän älskade det!

Svar på tråden Vegetariska tråden!!