• Sweetchili

Vegetariska tråden!!

vaaa, kan det vara gelatin i prinsesstårta? vad tråkigt, i vilken del av tårtan används det?
    Jag är hjärtligt trött på allt detta gelatin. Med fördelen är ju att man automatiskt äter mindre godis och skräp när man väljer bort det

• Sweetchili

En sak till när jag börjar fundera, är det någon mer som tycker det är jobbigt med folk som inte fattar det här med att inte äta kött?
    Senaste kommentaren jag fick var:
    "va, äter du varken kött eller fisk?
    då dör du ju!"
    Ehh, näeeee...
    Jag har massor av folk omkring mig som är helt insnöade på att man måste äta kött. Det värsta är att de hela tiden ska ha det till att det är jag som är fel ute, visst är det nyttigt med grönsaker, men man måste ju äta kött, det är vi ju gjorda för blablabla....Shut up! Eller?

• Sweetchili

Olga77: Mmm dessa härliga köttskämt!
    Mirjam: Jaha! hade ingen aning om att de höll på med gelatin i vanlig grädde. Pannacotta däremot kände jag till för det älskade jag tills jag kom på vad gelatin var förnått......i min okunnighet hade jag inte fattat det. Det var efter det som jag blev veg. faktiskt. Undrar om man kan göra pannacotta med agar-agar, det ska jag testa!

• Sweetchili

Godmorgon!
    Jean: Vilka märken känner du till som är veganska? Jag har funderat på att börja tillverka lite saker själv, men inte kommit så långt ännu.....

• Sweetchili

Palak Panir (indisk färskost med spenat)
    Panir:
    1 liter röd mjök ( eller gammaldags mjölk)
    1 dl naturell youghurt
    1 msk pressad citron

Koka upp mjölken, ta av den från plattan och häll i yoghurt och citron under omrörning. Massan delar sig ganska omgående. Häll av vasslan och låt osten rinna av i en sil. platta till dn lite med en sked. Efter en stund kan man stjälpa upp den på ett fat. Osten kan ätas som den är, skäras i tärningar och ha i tex wok. Den går bra att steka.

Spenatsåsen:
    1-2 påsar färsk spenat
    6 tomater
    ca 3 cm finhackad färsk ingefära
    1 tsk gurkmeja
    1 tsk spiskummin
    1 tsk garam masala
    koriander efter tycke och smak
    lite kanel
    salt, peppar
    (1 dl creme fraiche, kan uteslutas)

Skålla tomaterna och dra av skinnet.
    Fräs kryddorna i smör i en stek- eller wokpanna, hacka upp tomaterna grovt och lägg i tillsammans med spenaten. Låt det koka samman till en grön röra. Mixa den slät med en mixerstav och blanda i creme fraiche om du vill ha det.

Skär färskosten i tärningar och lägg i såsen, servera med ris och gärna en sallad med yoghurtdressing.

Min favoriträtt just nu!

Ps vasslan som blir kvar efter osttillverkningen är bra att baka bröd på, om man är så hurtfriskt lagd....

• Sweetchili

swiss: Ja, visst är det gott! Kul att dela med sig av sina favoriter.

För de som bor i Stockholm kan jag rekommendera den Indiska restaurangen i Heron city, jag äter Palak panir där jätteofta, behöver inte ens säga vad jag ska ha längre när jag kommer.....gott innan bion på fredagskvällarna.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!