• Jennie med ie

Vegetariska tråden!!

Jag äter vegankost, tillagar på sin höjd nåt som är lakto-vegetariskt till sonen och är gift med en man som inte är vegetarian över huvud taget. Det är inga större bekymmer... mer än att vi är lite oense om vad sonen ska äta när han börjar på förskolan. Jag vill att han ska äta den vegetariska maten där, för den icke-vegetariska mat som serveras på förskolan har jag ingen insyn i alls men den som maken tillagar och äter hemma, och sonen äter av den ibland, vet jag känns under omständigheterna OK. Ingen utrotningshotas fisk, svenskt kött osv...

• Jennie med ie

Från shop.vegan.nu beställer jag bl a sojafiléer och sojagrytbitar. Bitarna är jättegoda i wok eller gryta, och filéerna är fantastiskt goda om de marineras och sedan steks eller grillas ganska hårt. Där finns även sojafärs i storpack som blir billigare än i de flesta butiker, och så lite udda grejer som vegetabilisk parmesan och vegetabilisk vispgrädde.

• Jennie med ie

Jodå, det har jag hört. "Varför vill man äta korv när man är vegetarian?" Hmm, ordet korv beskriver liksom _formen_ på det hela....

• Jennie med ie

Agnesjka. Jag äter enbart vegetabilier och det har inte ökat min matkostnad, snarare minskat. Mjölk- och gräddersätningar är dyrare, eventuell färdigmat är dyrare, men det kompenseras mer än väl av att bönor och linser och torkade sojaprodukter t ex är väldigt billigt, och jag asner INTE det är jobbigt eller bökigt att blötlägga och koka själv, plus att man på ren automatik äter mat ute mer sällan eftersom snabbmatshak m.m. sällan har helt vegetariska alternativ.

Svar på tråden Vegetariska tråden!!