Inlägg från: Tant Pernilla |Visa alla inlägg
  • Tant Pernilla

Kommer längtan efter barn när man träffar "den rätte"?

Jag träffade den rätte när jag var 36, och allt har känts så bra med honom så vi körde på i racerfart med både förlovning, giftermål och barn. Vi är båda väldigt barnkära och det kändes rätt naturligt att skaffa barn rätt snabbt (om det gick, vilket det gjorde).

Men visst kändes det lite mer viktigt med barn efter att jag träffat honom. Men är man under 30 tycker jag gott att man kan unna sig att ta det lite lugnt på den fronten.

Och man ska aldrig vara tillsammans med någon bara för att inte vara ensam. Det blir bara hjärtesorg och känslokyla av sånt. "Bättre med en bra ensamhet än en dålig tvåsamhet", som min mamma brukar säga.

• Tant Pernilla

Tack anne på grönkulla!

Det där med att skaffa barn tidigt bara för att man ska få längre tid med dem är ju en vacker tanke, men så enkel är ju inte verkligheten. Man kan ju tyvärr förlora en ung förälder och man kan få glädjen att ha en äldre förälder med väldigt länge i livet.

Det finns inga garantier alls...tyvärr.

Nu vaknade min underbara bäbis, så nu ska jag trösta honom.

• Tant Pernilla

Trancequeen: Men ibland så träffar man inte en bra pappa förrän betydligt senare och då får man chansa ändå. Trots att oddsen talade emot att jag skulle bli gravid lätt, så gick det jättelätt och vi fick en perfekt liten pojke efter en problemfri graviditet. Och jag var 37-38...

Så det behöver ju inte vara kört för att man är över 25...

• Tant Pernilla

Trancequeen: Jodå, jag är medveten om det. Men det är ju inte bara det kroppsliga som gör en till en bra mamma. Ibland blir det lätt att se allt i svart och vitt, men det som är sant statistiskt sett behöver ju inte vara sant på individnivå.

Det var ju inte heller så att kvinnor förr slutade föda barn när de var 30. Det är lätt att tro det, men om man ska klämma ur sig tio ungar så blir man ofta en bra bit över 30 innan man är klar. Jo, de var ju inga förstföderskor då, men de hade så mycket annat som talade emot dem. Nu har vi världens bästa mödravård och folk som kollar en och tar hand om en hela tiden.

Det är inte så att jag "tjafsar" emot dig - jag håller med dig. Men själv hade jag ingen möjlighet att skaffa barn så tidigt, och det jag vill säga är att inte kvinnor ska känna att det är hopplöst med ett "barnprojekt" om de är över 30.

Hoppas att du får många fina barn!

Svar på tråden Kommer längtan efter barn när man träffar "den rätte"?