Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

Vårt bröllop landar nog strax under 100 000 och då kan man nog säga att allt är ett budgetbröllop utom själva middagen och festen. Vi vill ha äkta champagne och vara på ett vackert ställe med god mat. Som sagt, det hela beror ju på vad man prioriterar.

Tror också att det är bra att titta på alternativ och sedan vara säker på att det är det här man verkligen vill.

• Lapinette

Visst, vi har en bekant i Paris som endast bjöd den närmaste familjen...till en restaurang i Paris som har två stjärnor i Guide Michelin. Deras middag gick säkert på mer än vad ett "stort" bröllop med catering går på.

• Lapinette

Jag tror vi kommer att hålla vår ganska så väl. Jag älskar att lägga budgetar och planera .... fast å andra sidan så har jag redan spräckt budgeten för morgongåvan!

Vi kommer att ha (tycker jag) ett lågbudget bröllop i allt utom själva middagen där det är den finaste champagnen, superbra och erkänd restaurang med god mat och massor med gott vin.

För oss är det viktigt medan det för andra inte spelar like mycket roll. Det är det som är det trevliga med bröllop....valfrihet!

• Lapinette

Brud -05? - hur lyckades ni gå ned så pass i pris??!! Vi hamnar nog på ca 90 000 utan resa och jag tror inte vi kan få ned priset ytterligare...men som sagt då har vi riktigt fin restaurang med bra mat, vin och champagne och en svit i det priset.

• Lapinette

Antar att ni (Gemma) betalade boende och resor för en del av era gäster och att det var därför kostnaden för ert bröllop ligger så pass högt. För enligt svenska normer är detta ett påkostat bröllop. En del tycker att jag är tokig när jag talar om vad vi lägger ned på vårt bröllop och då är det ändå en bråkdel mot era kostnader.

Vi kommer att ha många som behöver resa och boende till vårt bröllop (gifter mig i Stockholm med fransman) men de får stå för de kostnaderna själva. Däremot hjälper vi till med att hitta billigt boende etc.

• Lapinette

Mmm....Valrhônamousse låter inte helt fel. Vår tårta blir dock simplare. En idé jag fick redan dagen efter friet. Vi ska ha Scwharzwald. Min blivandes släkt bjuder alltid på den när vi är där. Är lite av en familjetårta och de bor nära Scwharzwald, gränsen till Tyskland.

Menyn har vi inte bestämt än utan ska diskutera fram den med kökschefen. Har antecknat ned saker som vi tycker om att äta så som gåslever, fikon, truffel, parmesan, pilgrimsmusslor, anka.... sen får vi se vad han sätter ihop. Gällande vinerna är vi två vinfantaser som har en hel del dyrgripar liggande i vår bar. Brukar köpa direkt hos producenter eller på vinmässan som är utanför Nice två gånger om året. Tyvärr får vi inte ta med eget vin till restaurangen ...och i Sverige kostar det! Bara champagnen kostar 640 kr/flaskan för något oäkta bubbel är det inte tal om.

I vår budget räknar vi inte med någon resa. Dessa (vi tänkte göra 2) lägger vi utanför. Den första blir en lyxig men kortare variant i Europa 2 dagar efter bröllopet. Den andra blir i höst och då längre bort (troligen Asien). Karibien var vi i våras (Guadeloupe) så det känner vi inte alls för.

Jag bor i Cannes för att min blivande bor här. Jag jobbar på ett svensk företag och gör det 2 veckor i månaden på distans. Lyckades övertala min chef!

Lycka till med hemsidan Gemma! Är också nyfiken på att få se dina bilder.

• Lapinette

Izunia - kruxet med Schwarzwald har varit att hitta ett ställe som gör den. Alla "trendiga" konditorier som gör bröllopstårtor gör inte denna. Dessutom så måste den göras och ätas upp samma dag..men det ska ju inte bli något problem.

Ingen hemsida för oss! Vi orkar helt enkelt inte lägga ned tid på det också. Har båda arbeten som kräver en hel del oc så allt bröllopsplanerande. Det räcker!

• Lapinette

Beachy - det låter helt uuuunderbart!!! Nu förstår jag med att era pengar mestadels kommer att gå till resan. Har nog inte läst hela tråden för att förstå att bröllopet skulle ske på Aruba.

Hade jag inte drömt om ett bröllop i kyrkan där vi har vårt landställe sen jag var liten så hade ett utomlands bröllop absolut varit intressant.

• Lapinette

Gemma - jättekul att se er på bild! Väntar på de resterande korten.

Izunia - vi vill inte bli fler än 60 då lokalen säger stopp där. Vi kan var upp till 100 men då ryms inte alla i samma rum och det vill vi absolut.

• Lapinette

Gemma - så man kan sitta där och drömma sig tillbaka.....låter trevligt! En fråga, du gifte dig i Frankrike. Bor du där nu? Vi har själva ännu inte rett ut vart vi ska bo pga av jobb etc.

• Lapinette

Salut,
    Jag bor ju i Stockholm halvtid och i Cannes den andra delen av tiden. Det är där min blivande bor. Så jag pendlar helt enkelt emellan. Han bodde i Stockholm när vi träffades men då arbetet las ned så sökte han sig vidare och hamnade först i Österrike, 1 år, och nu i Cannes sen 2 år. Han söker jobb i Stockholm men det är inte lätt att hitta något inom hans nisch samt att han har ett superbra jobb av idag. Själv är jag inbiten Stockholmsbo och vill helst att han ska komma hit men hittar han absolut inget här så blir det jag som får packa väskorna och flytta ned. Cannes är ju jättefint men hemma är ändå hemma!

• Lapinette

Ska tillägga...jag har ett jobb jag trivs med, inte han.

Gemma - antar då att din make bor i Stockholm (avis).

• Lapinette

BlueTopaz - inget spa här och inga lån Men även här läggs den stora summan på festen. Skulle absolut kunna lägga ut mer men vi försöker hålla igen.

Gemma - Shanghai...ja då pratar vi distans. Har inget emot att bo i Frankrike bara jag hade ett jobb. Kan omöjligt tänka mig som hemmafru.

Förresten Gemma, har provat klänning i spets med band rund midjan och såg nu att du hade något liknande. Det blir förmodligen något sånt efter att ha velat hit och dit i 6 månader (ang. klänning).

• Lapinette

Vår budget på restaurangen ligger på drygt 1 000 kronor/person. Troligtvis går vi över detta men vi försöker verkligen "hålla igen". Vi kommer att bjuda på mat och vin/öl hela kvällen. Önskar man sig en drink får man gå till baren på hotellet/restaurangen.

Gällande allergiker så är det inget problem trots sittande middag. Vi meddelar bara restaurangen samt sittplats så får de något annat gott att äta.

• Lapinette

Hi Gemma,
    Jobbar med marknadsundersökningar. Lägger upp projekt, säljer, skriver rapporter, gör presentationer. Just den sortens undersökningar som jag jobbar med innebär att jag kan styra upp mina kundbesök och sitta på distans och skriva rapporter, planera etc.

Hur hade ni tänkt att lösa distansen? Eller din make kanske bor/jobbar från Stockholm i normala fall.

• Lapinette

Så det blir Stockholm för er del.

Själva har vi sagt antingen Rivieran eller Stockholm. Livet på Rivieran är mycket bekvämt och behagligt men vi har inte så många vänner där (min blivande är ifrån norra Frankrike och har flyttat runt mycket de senaste åren). I Stockholm har jag alla mina vänner och familj. Han har ett mycket bra jobb nere i Sophia Antipolis/Nice och letar jobb i Stockholm (vilket inte är lätt). Jag trivs, inte han så därför är det han som söker sig hit just nu. Hittar han inget här...så blir det jag som får ge vika och packa väskan. Vi vill ju bo tillsammans på heltid!

• Lapinette

Ja, man undrar ju varför man valde att ha bröllopet i Stockholm istället för Cannes. Speciellt när jag var inne på lunchen för ett par veckor sedan och köpte champagne för 14 euro...samma champagne kostar över 500 kronor på restaurangen där vi ska ha vår middag.

• Lapinette

Christin06 - vart är det som kostar i ert bröllop? Har ni många gäster? Långväga gäster som ni betalar för? Dyr mat? Eller dyra kläder? Bara lite nyfiken och se hur andra prioriterar.

• Lapinette

CTS - lyllos er. Vi har en restaurang och där kan vi absolut inte ta med eget vin, champagne, sprit etc. Vi som annars kan åka direkt till vinhandlarna och köpa i Frankrike...vilket vi ofta gör, köper direkt eller på vinmässor. Sen så bor min blivandes familj nära Champagne och kan åka över dit och köpa direkt...men icke sa nicke...allt vin går genom restaurangen och kostar skjortan.

• Lapinette

Vi har räknat med en mellanskillnad på ca 10-15 000 kronor om vi hade tagit festen i en hyrd lokal istället på restaurang. Men då har vi en svit i vårt pris på restaurangen. Den kostar dryga 4 000 kronor/natten.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?