• Gemma

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

Hej på er! Vet ej var gränsen för stor budget går. Verkar som om folk generellt lägger mycket mindre i Sverige än vad man ofta gör utomlands. Vårt gick på runt 350 - 400.000 skulle jag tippa på. Inklusive resor, kläder och ringar. Vi hade sjuttio gäster och gjorde ganska mycket själva, typ inbjudningar och program. Men mat, kläder, foto, blommor och transporter gick naturligtvis loss på en del. Det viktigaste var i alla fall att stämningen var varm och familjär. Sånt handlar till en väldigt liten del om pengar. Har varit på väldigt stela tillställningar som säkert kostat dubbelt så mycket som vårt bröllop, och ännu stelare middagar som hållits i folks vardagsrum. Jag skulle nog vilja säga att den enskilt viktigaste stämingshöjaren är bordsplaceringen. Och att man själv är avslappnad och inställd på att bara njuta.

• Gemma

...exklusive bröllopsresa. Den tar vi senare...

• Gemma

Ännu ett tillägg: Jag gjorde hår och smink själv och vinerna köpte vi direkt hos odlarna. Bilen fick vi låna gratis av en vän. Tärnornas och marskalkarnas kläder kostade typ ingenting för dem sydde vi upp i Kina. I gengäld hade fotografen tagit alla sina "finbilder" med en Hasselbladare - varje kopia kostar typ 60 spänn!!! Så utgifterna fortsätter att rulla på.

• Gemma

Lapinette - folk kommer alltid att tycka att man är tokig när man betalar mer än de. Att tjäna och spendera pengar är typ det största tabu som finns här i Sverige.
    Vi pröjsade inte gästernas rum men vi subventionerade dem genom att många fick bo på slottet (ungefär 40 - 50 pers flög ju från Sverige så då ville vi vara extra generösa).
    En stor utgift var min klänning, den gick på runt 100.000 tillsammans med skor, hårgrej, svandunsbolero o s v.
    Det som är så coolt med bröllop är att det verkligen varar hela livet. För alla inblandade!
    När gifter du dig?

• Gemma

Lapinette, mmmm-maten! Vad får era lyckliga gäster äta då? Vår bröllopstårta bestod av ren Valrhônamousse, mörk och ljus... mmm. En hel våning blev över och den skänkte jag till en chokladgalen väninna. Hon berättade att hon satt med den lilla kartongen i knät på flyget hela vägen hem till Sverige.
    Vinerna var däremot relativt enkla MEN helt igenom lokala - mycket uppskattat. Det är lite svårare i Stockholm... å andra sidan finns ju så otroligt mycket god vilt, fisk och skaldjur, rotfrukter, bär et c i Sverige.
    Lyxigt med en mamma som är sömmerska! Min väninna ritade själv sin klänning och lät sy upp den, det var nog den snyggaste klänning jag sett, tillsammans med min ;) Själv lät jag som sagt sy upp tärnornas klänningar i Kina, det kostade 200:- per klänning inkl. material. Blev helt OK. De blev i alla fall glada. Och min makes outfit syddes upp i Kina respektive Paris. Vilket resulterade i att skjortan blev lika dyr som hela kostymen. Han är också en liten lyxlirare. Och jag (ochf loristen) gav honom en grymt cool minibukett att nåla fast på kavajslaget!
    Vad gör du i Cannes..?

Izunia - sitter och svettas med Adobe GoLive så snart har vi nog nån sorts album på hemsidan. Sen visar jag gärna.

• Gemma

Beachy, låter helskönt med fyrverkeri över havet! Vi ska ta vår bröllpsresa vid senare tillfälle. De flesta gäster valde att ge oss ett resebidrag i present (vilket vi verkligen inte väntat oss eftersom de redan hade utgifter för sina egna resor i samband med vårt bröllop). Så nu är det bara att välja vart vi ska, och skapa en lucka i våra scheman.

Izunia: Jag är också väldigt nyfiken på hur Adobe GoLive funkar... Min smarta väninna ska hjälpa mig i morgon. Det är i alla fall ett program för att snickra hemsidor. Lika bra att lära sig det, en gång för alla.

• Gemma

Lapinette: Vi var lite drygt 70 och det var nästan frustrerande att inte hinna prata med alla... men ändå mysigt och intimt. Tror 60 blir jättebra, om man inte har väldigt mycket släkt... vi har "tack och lov" inte så mkt släkt så det var nästan bara kompisar. vilket vi personligen gillade.

Och jag har över 1000 bilder så de kommer att läggas upp tillsammans med lite filmer, grafiska grejer med mera... men det får jag ta på fritiden för mitt reklamarjobb är rätt krävande hehe...

• Gemma

Lapinette: Hemsidan görs lämpligen EFTER bröllopet... när man sitter där med all sin lediga helgtid och frustration över att det är över ;)

• Gemma

Hej lapinette! Jag är stockholmsbo. Vi kommer nog inte att bo i frankrike, däremot känns det viktigt att behålla kontakten med landet, speciellt mannens uppväxtstad. Jag använder delvis svenskan som arbetsredskap så jag är lite geografiskt begränsad... i synnerhet som min franska är rätt krattig. Längtar din man till Frankrike, gör du det eller båda två? De där fransmännen kan ju ibland vara rätt bra patriotiska...

• Gemma

Lapinette: Värre upp - han bor i Shanghai. Det suger. Men han kommer i alla fall när projektet är över, om drygt ett år. Och han tittar över nu till jul.

• Gemma

Cannes är rätt speciellt... och väldigt olikt Stockholm. Men det är ju över huvud taget stor skillnad mellan Sverige och Frankrike känns det som.

• Gemma

Lapinette vad jobbar du med i stockholm..?

• Gemma

hej Lapinette! Jag sitter där jag sitter, på en reklambyrå vid Hötorget, och min man är projektledare på ett multinationellt företag så... vi får försöka få ihop våra liv här i Stockholm.

• Gemma

Hej! Nu har jag lagt upp fler bilder under "classics" på www.frogspace.se

Och lapinette... det där med droit de bouchon är en styggelse... vi valde ett ställe där man fixade mat och dryck själv. Det var å andra sidan en massa jobb.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?