Inlägg från: Lilla spöket Laban |Visa alla inlägg
  • Lilla spöket Laban

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

370.000 tycker jag låter mycket, men 150.000 är nog ganska vanligt. De flesta vi känner har haft en bröllopsbudget på 100-150 tusen kronor. Vi också.

Det behöver ju inte betyda att det blir så superlyxigt. Det springer lätt iväg om man inte vill göra så mycket själva. Bara middagen på en restaurang går ju på runt tusenlappen per person.
    Trycksaker runt 5000
    Fotograf 5-10.000
    Klänning + tillbehör 10.000
    Blommor och smink/hår och tärnklänning/ar 10.000
    Redan här är man ju uppe i 100.000 för ett bröllop på 60 personer.
    Sedan tillkommer ju ringar, musik och en massa andra saker.

Vårt bröllop gick på 130.000 för 50 personer har jag för mig. Då var inte resan inräknad. Ändå tycker jag inte att det var särskilt flådigt för det. Det var god mat och fin lokal, men det var inte så att det var superlyxigt. Vi begränsade oss också. Men bara det att man inte gör så mycket själva gör ju att det springer iväg.

• Lilla spöket Laban

Amelie hade Brigitte Grenfelt som fotograf, men hennes bilder får hon ju inte lägga ut på hemsidan utan upphovsmannens medgivande. Om jag inte minns helt fel kostade hennes ring på 4 carat runt 800.000 kr, då kommer man snabbt upp i den summan. Nu får man ju också tänka på att hennes man är amerikan och i USA är det ju mycket mer vanligt att budgeten är högre.

• Lilla spöket Laban

Vi betalade halva tärnans klänning eftersom hon hade svårt att hitta någon hon ville ha och den hon hittade kostade 3000kr, jag var med, men tärnan fick själv välja färg och modell. För mig var det viktigt att tärnan kände sig bekväm då hon också får en hel del uppmärksamhet. Jag ville gärna ha sällskap hos frissan så jag betalade hennes smink och frisyr också. En liten present fick hon också som tack för all support och hjälp.

Har man de minsta krav på tärnans utseende tycker jag absolut att man ska betala för det.

• Lilla spöket Laban

KCsMama
    Vi hade gratis bar på restaurang. Det blev inte alls så mycket pengar som vi först hade trott. All dryck till hela kvällen gick på ca 500-600 kr per person har jag för mig. Då var det champagne, vitt vin till förrätten, rött till varmrätten, dessertvin, avec, mousserande till tårtan och sen fri bar. Bara den fria baren gick på ca 200kr per person. Vi räknade ut att om vi skulle valt en lokal dit vi fick ta med oss egen dricka skulle vi ha sparat in drygt femton tusen. Så i den jämförelsen är det mycket pengar. Men så skönt att slippa fixa det själv.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?