Inlägg från: Birgittabruden |Visa alla inlägg
  • Birgittabruden

Missundsamhet!

Jag kan bli trött på vissa som tycker att sparsamhet=avundsjuka... Ska förklara vad jag menar. I en tråd för ett par veckor sen så var det någon som tänkte köpa en förlovningsring för 100 000 kr, och vissa tyckte då att det kanske var lite slöseri med pengar. Reaktionen på det var: Ni är bara avundsjuka.
    Det är inte självklart att alla tycker att det finns någon poäng med att lägga 100 000-tals kronor på ett bröllop. jag personligen vill hellre ha pengar att leva för, kanske resa lite etc.
    Som exempel kan jag säga att jag ska ha en vigselring för 2000 kr, och det är den finaste ringen jag har hittat.
    Men grattis till alla som har möjlighet och lust till att lägga stora summor på sina bröllop, det unnar jag er. Men jag vill inte bli kallad svartsjuk för att jag själv inte tänker göra det.
    Ingen kritik mot någon enskild person, bara mina tankar kring ämnet.

• Birgittabruden

98 grader: hade jag haft råd att resa och leva dyrare, och samtidigt lägga mer pengar på mitt bröllop, så hade jag nog gjort det. Däremot vill jag verkligen inte ha en gigantisk diamant på fingret, jag lägger hellre de pengarna på ett hus någon gång i framtiden.
    MEN jag kritiserar inte er som har råd och vill lägga så mycket pengar på ert bröllop.
    Visst jag kan tycka att det verkar onödigt, men ni gör som ni vill, och jag har ju faktiskt rätt att tycka vad jag vill också.

• Birgittabruden

Stulan: Verkar vara en tråd som poängterar både det du menar och det jag menar.
    TS frågar efter lyxiga bröllop och det blir en diskusion kring:

1: Oansvarigt att lägga så mycket pengar
    2: Ni som inte har mycket pengar är bara svartsjuka

Jag blir irriterat på båda dessa. Har man pengar får man göra vad man vill med dem. Väljer man billigare alternativ så innebär det inte automatiskt att man är svartsjuk på de som har mer pengar.

• Birgittabruden

Stavade fel till ditt namn STRULAN sorry!

• Birgittabruden

98 bara att gratulera till att du har råd.
    Själv får jag prioritera och spara för att har råd med bröllop och annat, men jag är glad ändå!

• Birgittabruden

98 grader: Jag håller med! Det viktigaste är ju VEM man gifter sig med, och VARFÖR, inte vad det kostar.

• Birgittabruden

fru C. fd frk S.
    För att kunna betala 100 000 kr för en ring så måste det väl i princip vara en stor diamant i, alternativt vara handgjord av en känd designer. Det är inte min stil. Den ringen som jag har hittat som är finast och passar min personlighet bäst kostar 4000 kr.
    Och nej, jag är inte avundsjuk på de som lägger en (för mig) förmögenhet på ringar.
    Däremot kan jag bli avundsjuk om någon åker på en resa som jag skulle vilja åka på, för det är något jag själv skulle lägga pengar på om jag kunde. Jag unnar alla att lägga pengar på vad de vill och har råd med. Tycker du att någon som lägger 100 000 på en ring nödvändigtvis är avundsjuk på någon som lägger 200 000? Varför tar du för givet att jag tycker att dyrare är bättre?
    Det viktiga för mig är att jag får en fantastisk dag med min man och våra vänner, om jag skulle vara ruinerad efteråt så skulle det inte vara värt pengarna för mig.

Svar på tråden Missundsamhet!