• Lippi

Missundsamhet!

Själv är jag en av de där som tycker att människor som disskuterar t.ex en ring för 100.000kr eller en klänning för 13.000kr är ganska dryga.

Till saken hör att jag själv har mer pengar än vad många tjänar på en hel livstid.

Varför jag tycker att de människorna är dryga? Jo, jag tycker att det är fruktansvärt att man kan vara så självisk och egocentrisk, att man kan lägga så mycket pengar på onödiga saker och sen tillika trycka upp det i ansiktet på de som inte har råd. Det är inte fult att ha pengar, men det är otroligt fult att dömma ting efter dess pengavärde. Och det är det man gör i vissa trådar här på BT.

Alla skriver att man ska vara glad för de som har råd. Varför ska man behöva glädjas åt att någon har råd att lägga 13.000kr på en klänning. Vad och vem hjälper det?

Pengar är inte allt!!!!

• Lippi

Jag menar inte beteendet i just denna tråden. Men i en del andra, där man till exempel söker efter folk med lyxbudgetar.

Det är väl ändå bara för att visa upp att vi kan, men inte ni.

• Lippi

Sen har jag väl ingen förståelse för att man lägger 13.000kr på en klänning som ska bäras en gång.

Men det hör inte hit. Det var missunsamheten vi diskutterade.

• Lippi

Varför startar man en sådan tråd, som man vet (om man är normalbegåvad) kommer att göra många ledsna och upprörda? Om vitsen är att slippa bli klankade.

Det är denna okänslighet som gör mig lite ledsen. Inte priserna på grejerna i sig.

• Lippi

Jag menar att alla normalbegåvade människor förstår att sådana trådar upprör. Menar du att de inte förstår att en sån tråd upprör andra?

Jag tror också att ursprunget till att den startades var att ge varandra idéer. Jag har aldrig påstått annat.

Men oavsett varför den startades, så gör den andra människor ledsna. Avundsjuka är ingen isolerad känsla, utan den kommer från den som är ledsen att den själv inte kan, från den som känner sig besviken på att det inte blir som i drömmen och från den som mår dåligt av sitt eget tillkorta kommande.

En lågbudget tråd har aldrig sårat någon, därför känns dessa OK. Men en lyxbudgettråd väcker starka känslor.

Det är OK att vara rik. Se bara till att dina pengar inte sårar andra.

• Lippi

Zozo

Tja, vad jag sett i andra trådar så verkar du normalbegåvad. Men kalla dig vad du vill. ;)

Jag tror att alla människor förstår att pengar väcker avundsjuka. Och som jag skrev innan så hänger avundsjuka ihop med så många andra känslor att det inte bara går att avfärda med "det är bara avundsjuka och missunsamhet".

Det handlar inte om att vara beskyddande, bara om att vara ödmjuk.

• Lippi

Juanita

Jag tycker inte att det är fel att du berättar att du tagit in en konsult i bröllopsfrågan. Men om du skulle berätta för mig hur mycket du betalt för det utan att jag frågat, så hade jag nog undrat om det var för att skryta du sa det.

• Lippi

Zozo

Jag håller helt med dig i ditt senaste inlägg. Man ska få lägga hur mycket man vill på vad man vill.

Men vad jag reagerar på är HUR man berättar för omvärlden att man lägger en månadslön på en klänning. Eller en årslön på en ring.

Många här är villiga att berätta priserna innan någon frågat och då undrar åtminstonde jag vad syftet är att offentliggöra prislappen.

• Lippi

BlueTopaz

Vad skönt det hade varit om livet var så enkelt.

Idag finns det så många faktorer som styr din ekonomi som du själv inte kan råda över. Arbetslösheten är skyhög och antalet högt utbildade studenter som arbetar med annat än vad de är utbildade för likaså. I andra änden så är utgifterna också höga. Även om räntorna är låga så är bostadspriserna högre än någonsin.

Avundsjukan kommer nog inte från de som "sitter på sin rumpa hela dagarna", utan från de som försökt ta sig uppåt, men som hela tiden lider nederlag av faktorer de inte kan göra något åt.

• Lippi

Juli-2006

Vad roligt att höra. Jag är glad för dig att det inte påverkat dig negativt. Men du om någon måste väl förstå att det finns många som blir bittra av de situationen.

• Lippi

Helt ärligt så bryr jag mig inte hur mycket saker och ting kostar. Och för mig är det OK att berätta om prislappen om det är motiverat i tråden. Jag har själv berättat om priser på saker jag köpt, MEN EFTER ATT NÅGON UNDRAT.

Som sagt tusen gånger, så är det, det omotiverade "skrytet" som irriterar mig. Jag kommer särskilt ihåg en tråd om ringar, för cirka ett år sedan. Det handlade om design och hur andras ringar såg ut. Ändå var det en tjej som gång på gång i sina inlägg lade till att hennes ring kostade närmare 50.000kr.

Det var inte priset det handlade om och ingen hade frågat vad den kostade. Så det kallar jag omotiverat skryt.

• Lippi

Men denna tråden är ju till för att ventilera sånt. Jag skrev inget om det i den tråden där tjejen nämnde priset 100ggr.

För det var jag "Lippi" som irriterade mig på hennes inlägg och det var "Zozo" som skrev att hon inte blev ledsen för att hon inte kunde lägga 50.000kr på en ring.

Du har blandat ihop våra inlägg.

• Lippi

EL1

Jag förstår att det citatet blir stötande om det är taget ur sitt sammanhang. Men jag tror att de flesta här har förstått att jag berättade om min ekonomi för att folk skulle förstå att jag inte är en av människorna som är "avundsjuka" på de som har pengar.

Utan att berätta om min ekonomi hade det varit svårt att visa exakt vad det är jag tycker är fel. Och vad min ståndpunkt är. Jag ansåg att det i denna tråden var befogat att berätta att jag minst sagt inte har några ekonomiska problem.

Det är som sagt alla obefogade prislappsreleaser som jag ställer mig frågande till. T.ex. om jag i en tråd som handlar om ringdesign skriver ut att jag köpt min ring för 50.000kr.

Jag tycker att man måste tänka igenom om det är nödvändigt att berätta priset (eller inkomsten för den delen). Alla människor inser nog att ett högt pris kan verka stötande för andra.

• Lippi

Men om man blir tillfrågad så är det befogat att svara, naturligtvis. Det är inte det jag menar.

När ingen har frågat och det handlar om helt annat på tråden, så finns det ändå tjejer som mer än gärna skriver exakt vad allt kostar. Det är det jag tycer är lite onödigt.

Värre än så var det inte!

Svar på tråden Missundsamhet!