Inlägg från: sherlock |Visa alla inlägg
  • sherlock

Missundsamhet!

Zozo

Håller med om att det är väldigt svenskt att jämnföra pengar hela tiden, har bott i England i 6 år och det tog mig flera år att vänja mig med att de har en annan attityd till pengar här.

Tror att det beror på att Sverige traditionellt har haft mindre klass skillnader efter krigs åren(social klass) även om det tyvärr är så att den vidgas rejält de senaste åren. Detta innebär att folk kan potentiellt tjäna mer eller mindre samma lön och ha mer eller mindre lika ställt ekonomiskt oavsett social backgrund. Universitets utbildingar är gratis, intag är baserat på betyg och vem som helst kan söka. Här i England måste man gå på intervjuv och det är delvis personlighet och intresse som räknas när universiteten bestämmer vem som får en plats.

Här i England är det naturligtvis helt annurlunda, här har skilnaden mellan rik och fattig alltid varit vid. Tog mig ett tag innan jag insåg hur olika folk levede i det här landet.
    Uppvuxen under "sötebröds dagararna" vi hade i Sverige under 80 talet så hade jag aldrig sett riktig fattigdom förrän jag flyttade hit.

Hursomhelst så tror jag personligen att detta kan vara anlednigen till att folk kan diskutera pengar så öppet i Sverige medans här i England så kommer det liksom inte på fråga.

(TS - hoppas jag inte startar en socio-ekonomisk diskution på din tråd men jag ville gärna dela med mig)

Svar på tråden Missundsamhet!