• pickolina

varför vänta?

Det var detta jag reagerade på:

"Om SPB:s sambo verkligen skulle vara pedofil så borde han ju inte ha något intresse i henne längre (eftersom hon är vuxen och säkerligen har de attribut som en pedofil _inte_ tänder på dvs. bröst, könsbehåring osv)."

Därför ville jag skriva att deras relation inte alls är ett bevis på att han inte är pedofil (menar nu inte att han är det heller).

Ja det är tråkigt att det blir tråkig stämning ibland, men samtidigt tycker jag att det kan vara en bra sak oxå då det innebär att folk säger vad de tycker, att de vågar vara ärliga.. Sedan får det ju naturligtvis inte spåra ut men det tycker jag inte detta gjort heller.

Jag är glad för hennes skull att hon hittat sin kärlek men i mina ögon är beteendet inte ett naturligt beteende och det måste jag få säga... Idag är det ju dock en liten annorlunda situation men det ändrar inte grundsituationen.

Jag lämnar det.. Ingen fara men jag kommer heller aldrig att tro eller lyssna på ett försvar för en sådan situation.

• pickolina

Det är lätt att tolka saker på fel sätt i skrift, tyvärr, och därför blir det lite missförstånd ibland men då är det ju bara att man reder ut dem.. ;)

Jag har läst ditt inlägg många ggr och jag tolkar det fortfarande på precis samma sätt, men nu vet jag ju att du kanske inte menade så som jag tolkade (tolkar) det....då har vi ju löst det... Missförstånd sker och det är inget att bli upprörd över och det är inte heller något jag tänker be om ursäkt för, men nu har vi rett ut att vi pratade/pratar lite olika språk när vi uttrycker oss gällande detta. :)

• pickolina

Visst kan man ha åsikter om ålderskillnad osv men det är personernas eget val när de båda är vuxna....

Visst är detta oxå en fråga om eget val eftersom båda parter ville vara tillsammans, det säger jag ingenting om.

Men att en vuxen man på närmare 30år vill vara tillsammans med ett barn/ungdom på 13år är inte helt ok, inte helt friskt, absolut inte helt "normalt". Det får mig att oroa mig för om personen kan vara pedofil eller ej, inte sagt att han måste vara det men något står inte helt rätt till och hur vet man var gränsen går...jag skulle inte ta risken....

Som jag har sagt tidigare så tycker jag att deras situation idag är en helt annan och om jag hört att de träffats idag hade jag kanske undrat hur det skulle gå med tanke på ålderskillnaden men ändå tyckt att det var deras sak och inte brytt mig mer än så....

Önskar er i alla fall all lycka! :)

• pickolina

SPB, jag ber om ursäkt om jag har "pekat" ut din sambo som pedofil, det var inte alls så jag menade... Men jag förstår att mina starka ord kanske får det att låta så.
    Jag finner dock kanske ett annat allvar i situationen än vad andra här gör och därför har jag uttryckt mig ganska magstarkt, för att försöka få fram det...

Som jag sagt tidigare önskar jag dig ändå all lycka med denna man.

• pickolina

SPB, nej han behöver absolut inte vara någon pedofil men jag förstår att folk (inkl jag) kan få den tanken, att de kanske undrar hur det egentligen står till när en vuxen man faller för ett "barn"... För mig är det verkligen obegripligt. Jag relaterar ju till att jag själv är just 27år och mina syskonbarn är 12år respektive 14år. Jag har väl den normala synen att de är just barn och därmed ointressanta i sexuell bemärkelse...

Förstår även att det måste sätta både dig och honom i ett känsligt, utsatt och jobbigt läge... Ni är starka som klarat det måste jag ändå faktiskt säga.

Gällande ålderskillnad i övrigt så tycker jag lite si och så men förstår att man kanske gör det valet.. När jag var 22år tex så dejtade jag en tid en person som var 41år. Skulle nog aldrig göra om det, men just då tyckte jag att det var OK...

• pickolina

Jag vill inte heller bli en bitter gammal tant men erfarenheter har gjort att jag tar väldigt allvarligt på vissa situationer, tex där vuxna har relationer med barn.

• pickolina

Mycket bra skrivna inlägg "Mastermind", de två sista, precis vad jag tycker..

Ytterligare vill jag säga till "Flickan_med_hickan" att vi inte alls kommit fram till att han ej är pedofil, vi (jag) har kommit fram till att vi (jag) inte ska kalla honom det eftersom vi (jag) inte kan veta och att ordet inte ska missbrukas, så som det kanske gjorts av bla mig. Jag ser det inte så men jag förstår att andra tolkat det så och då vill jag be om ursäkt, för jag vill absolut inte kalla en oskyldig pedofil.

Att han gifter sig med sitt "offer" (som skrevs tidigare) behöver inte betyda någonting alls.. Uppenbarligen finns det kärlek mellan dem, det tvivlar nog ingen på. Pedofiler har faktiskt ofta vuxna relationer och lever ett till synes normalt liv. De kan bli kära osv, precis som vilken människa som helst, skillnaden är att de även tänder på barn och det har denna person bevisligen gjort. Därför höjer folk ögonbrynen och blir lite rädda över hur det verkligen står till.

Med detta vill jag varken säga bu eller bä gällande om han är en pedofil, det har jag som sagt lagt ner för jag kan aldrig veta... Vad jag vill säga är att inget bevisar varken att han är det eller att han inte är det. Jag hoppas innerligt att han inte är det, för vidrigare människor finns det knappt! Därför reagerar jag oxå väldigt starkt, detta ligger på gränsen och personligen skulle jag i det läget aldrig chansa... Jag dömer hellre en oskyldig än litar på en skyldig och utsätter barn för detta.

• pickolina

SPB, jag har oxå en hel del i bagaget och vet att det tyvärr är ganska vanligt... Du har ingen aning om hur många eller vilka av oss som är uppväxta med tex sexuella övergrepp, missbruk, olika typer av misshandel osv osv... Tyvärr är det ganska vanligt förekommande och jag tvivlar inte alls på dina ord om att du haft det tufft och fått växa upp lite för tidigt, men det är vi säkert många andra som oxå fått göra. Du verkar tro att du är ensam på denna jord om att ha haft det tufft -att du är speciell, det är ett bevis (enligt mig) på ganska egocentriskt och omoget tänkande.

Vidare så tycker jag absolut inte att ni måste vänta pga att du är så ung. Ni själva vet hur ni känner och vad ni vill. Min syster träffade sin man när hon var 16 och de gifte sig när hon var 18 (om jag inte minns fel). Idag har de varit lyckligt gifta i 12-13år någonting... Så visst kan det fungera även om man väljer att binda sig när man är ung.

Men det är ju inte alls det folk reagerar på, vilket du inte riktigt förstått verkar det som.....

• pickolina

M Magdalena

Mycket bra skrivet! Mera sakligt än det jag skrev.. *hihi* Är inte alltid så bra på att uttrycka mina tankar och känslor.

• pickolina

Vad fick du det ifrån då???? Var väl ingen som försökte vara heller...!!!!

• pickolina

Jag tycker att det är helt ok att bli kär när man är 13, att vara tillsammans och sedan gifta sig när man nått vuxen ålder....
    Aldrig påstått något annat och det är inte alls vad jag reagerat på heller.

Ser du inget konstigt med en vuxen man som faller för ett barn??????

• pickolina

Håller med föregående inlägg, helt och fullt... Tänkt tanken jag oxå...

Det finns vuxna och även ungdomar som dömts till fängelse för relationer med barn/unga på 13år.. Så att dra slutsatser är inte alls så långsökt.

Normala människor reagerar på sådant och vet man att folk brukar reagera så har man valet att inte yttra sig om det, väljer man att ändå yttra sig så får man ta konsekvenserna för det.

• pickolina

Miisen

Du har ju inte förstått alls vad "vi" menar eller vad "vi" reagerar på!

Det är INTE ålderskillnaden som är faktorn, utan att en vuxen man dragits till ett barn vilket är sjukt och vilket många dömts till fängelse för pga att det är fel/olagligt och sjukt.

Att de är tillsammans idag och att det är en stor ålderskillnad mellan dem är det ingen här inne som yttrat något negativt om!

• pickolina

night butterfly

Instämmer med Mastermind, bra skrivet!

Svar på tråden varför vänta?