• M Magdalena

varför vänta?

Jag fattar nada..

Varför e det så många som säger "oj vad fort ni går fram" o.dyl.

När jag var yngre tyckte jag att man bör vänta med förlovning och giftemål men nu när jag e typ 30 (om drygt en månad :D ) så tycker jag att "varför vänta"?

Inte för att jag e desperat utan för att jag känner att jag har mer referenser och kan fortare "se" om killen e en kille med potential eller inte, om vi passar bra ihop.

Vad tycker ni?

Vänta, lära känna varandra i flera år?
    Eller pang på rödbetan och in i kyrkan? :D

• Svar på tråden varför vänta?
  • SadPsychoBitch

Jag tycker alla gör som de vill.

Själv är jag 18 år och ska gifta mig om 2 år, då har jag varit tillsammans med mon blivande i 7 år..

• M Magdalena

Du måste vara van med folk som lyfter på ögonbryna va´?

Då var du 13år när ni blev tillsammans?

Tillhör ni ngn religion? *nyfiken*

:)

• SadPsychoBitch

Ja jag var 13 år. Nej nej, ingen religion!

• Dallandra

M Magdalena
    Jag känner precis som du gör. Nu när jag är 31 vet jag när det känns bra med en kille, om det är något att statsa på. Man har mer erfarenhet nu än när man var yngre och man vet vad man är ute efter. Så varför vänta och på vad?! :D

• pickolina

Det finns ingen garanti hur man än gör så jag tycker man ska göra som man vill, det som känns rätt för en själv...

Jag har en kompis som var tillsammans med sin kille i 10år innan de gifte sig, inom ett år var de skilda. Känner även par som träffats unga och gift sig snabbt och som fortfarande 10-15år senare) har ett lyckligt äktenskap.

Man kan aldrig veta hur man än gör som sagt....

• EhjärtaK = sant

Jag tycker gott att man kan vänta några år om man är i 17-18-årsåldern (eftersom det sker mycket förändringar både vad gäller ens egen identitet och livet i stort). Självklart kan man vara väldigt mogen i den åldern, men jag ser ingen anledning att skynda på med förlovning/giftermål.

Om man däremot är i 25-30-årsåldern så tycker jag nog att man kan gå lite fortare fram. Främst för att man är mer på det klara med vem man själv är, vad man tycker/tänker/vill och vad man har för förväntningar på livet. Däremot är jag ytterst tveksam till dem som träffas i några månader och sedan förlovar sig och börjar planera bröllop. För även om man är full av kunskap och livserfarenhet så lär man inte känna en människa ordentligt på 4 månader!
    Visst lär man att känna sig att känna igen rötägg och varningssignaler ju äldre man blir, men det här med kärlek och förhållande är så komplext och det finns inga garantier. Så jag tycker nog att man kan vänta 1-1½ år innan man gifter sig trots att man är "äldre" när man träffas.

Men det var min ytterst personliga åsikt, och alla gör som vanligt som de vill .

• SadPsychoBitch

Som sagt är jag 18 och min sambo 32.

• Matilda79

EhjärtaK = sant; jag håller med dig helt och fullt. :)

En av mina gamla lärare så en gång att man ska ha känt sin blivande minst ett år därför att då har man "sett alla årstider tillsammans". Ganska vettigt tycker jag. :)

• pickolina

SadPsychoBitch

Menar du att du var 13 och han 27 när ni blev tillsammans?????????

Alltid kul att höra om människor som funnit varandra och är lyckliga... MEN... Det skulle jag faktiskt kalla pedofili. Vill inte vara elak men så känner jag faktiskt....

• pickolina

Håller med om att man ska vänta i alla fall ett år, så man verkligen känner varandra, men det är att gå snabbt fram för mig... Att VÄNTA då tänker jag på 5-10år.

Svar på tråden varför vänta?