Jag tycker gott att man kan vänta några år om man är i 17-18-årsåldern (eftersom det sker mycket förändringar både vad gäller ens egen identitet och livet i stort). Självklart kan man vara väldigt mogen i den åldern, men jag ser ingen anledning att skynda på med förlovning/giftermål.
Om man däremot är i 25-30-årsåldern så tycker jag nog att man kan gå lite fortare fram. Främst för att man är mer på det klara med vem man själv är, vad man tycker/tänker/vill och vad man har för förväntningar på livet. Däremot är jag ytterst tveksam till dem som träffas i några månader och sedan förlovar sig och börjar planera bröllop. För även om man är full av kunskap och livserfarenhet så lär man inte känna en människa ordentligt på 4 månader!
Visst lär man att känna sig att känna igen rötägg och varningssignaler ju äldre man blir, men det här med kärlek och förhållande är så komplext och det finns inga garantier. Så jag tycker nog att man kan vänta 1-1½ år innan man gifter sig trots att man är "äldre" när man träffas.
Men det var min ytterst personliga åsikt, och alla gör som vanligt som de vill .